رئیس مجلس گفت: شوراها باید پس از یک تجربه طولانی برای آسیب شناسی خود وارد عمل شوند تا به نقاط ضعف خود پی ببرند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی در اولین نشست شورای عالی استان‌ها در وزارت کشور اظهار داشت: در قانون اساسی اصول مختلفی به شوراها اختصاص یافته است که این اهمیت شوراها را در نظام اسلامی نشان می‌دهد چرا که رای مردم در اداره امور بلاد معنا پیدا می‌کند.  
 
وی افزود: در سال‌های گذشته توجه بیشتری به شوراها شده است و برای شوراها جایگاه ویژه‌ای در نظرگرفته‌اند.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم که برای شوراها نمی‌توان تعاریف کاملتری ارائه داد، می‌توان برای شوراها وظایف دقیق‌تری در نظر گرفت تا آن چه را که شوراها می‌توانند به عهده گیرند بیشتر محقق شود.
 
لاریجانی ادامه داد: در مجلس قبل تلاش شد وظایف بیشتری برعهده شوراها گذاشته شود ولی از آن جایی که شورای نگهبان تفاسیر دیگری نسبت به این موضوع داشت باعث شد بخش‌هایی از آن محقق نشود چرا که شورای نگهبان معتقد است وظایف اجرایی برعهده وزارت کشور است و شوراها فقط می‌توانند مشاوره دهند.
 
وی با تاکید بر مدیریت یکپارچه شهری اظهار کرد: برای دست یافتن به مدیریت یکپارچه شهری باید زمینه این موضوع را فراهم کرد البته این موضوع یک راه حل موقت دارد و می‌توان برای نقش آفرینی بیشتر شوراها و نزدیک شدن به مدیریت یکپارچه شهری از آن بهره گرفت.
 
لاریجانی با بیان این که شورای عالی استان‌ها جایگاه مهمی دارد ادامه داد: شورای عالی استان‌ها حلقه واصل بین شوراها و مدیریت اجرایی کشور است، شورای عالی آنقدر مهم است که می‌تواند مستقیم طرح‌های خود را به مجلس ارائه دهد، از این ظرفیت می‌توان بهتر استفاده کرد و اگر این رویکرد در دولت و مجلس به صورت متوازن به وجود آید نقش شوراهای عالی بیشتر خواهد شد.  
 
رئیس مجلس خطاب به شوراهای عالی استان‌ها ادامه داد: خوب است پس از یک دوره طولانی در تجربه شوراها این نهاد به آسیب شناسی در کار خود روی آورد تا از این طریق اگر اشکالی وجود دارد برطرف شود، در بعضی از شهرها شوراهای عالی قوی عمل کرده‌اند ولی در برخی نقایصی مشاهده می‌شود.
 
لاریجانی تاکید کرد: شاید از این طریق بتوان در نحوه تدوین قوانین و یا تعامل با دولت تغییر ایجاد کرد، فضای مجلس نیز برای کمک به شوراها مهیاست.
 
رئیس مجلس ادامه داد: اگر بپذیریم که در مجلس نقش و وظایف بیشتری به شوراها بدهیم به نتیجه نمی‌رسیم پس باید راه حل دیگری پیدا شود و آن را می‌توان در گفتگو با دولت خواهد یافت.  
 
لاریجانی ادامه داد: دولت در این راستا می‌تواند بخشی از اختیاراتش را به شوراها واگذار کند، از این طریق بخشی از دولت کم می‌شود چرا که با وجود حجیم بودن دولت اکثر بودجه صرف امور اجرایی شده است.
 
وی افزود: برخی امور را می‌توان برای چابک‌تر شدن دولت انجام داد.
 
رئیس مجلس ادامه داد: برخی از امور حاکمیتی را می‌توان از طریق دولت به شوراها واگذار کرد اگر شوراها از روی علم کار کنند امکان این تبدیل وجود دارد.  
 
وی تاکید کرد: به شوراها توصیه می‌شود که از مکانت قوی برخوردار شوند و با خردمندی امور را اداره کنند تا دولت از این طریق تشویق شود که امور را به آن‌ها واگذار کند.  
 
لاریجانی ادامه داد: برخی از طرح‌ها که از سوی شوراهای عالی استان‌ها به مجلس ارائه می‌شود از نظر تکنیک قانونی اشکال دارند، شما برای تدوین طرح‌ها باید از عقبه حقوق‌دانان برخوردار باشید در این راستا می‌توانید از معاونت قوانین مجلس و معاونت حقوقی ریاست جمهوری مشورت گیرید.  
 
وی افزود: ما نمی‌توانیم با برخی طرح‌ها برخی از قوانین اصلی کشور را زخمی کنیم از این رو باید تدوین طرح‌ها با دقت صورت گیرد.  
 
وی با تاکید براینکه اعضای شوراها باید با قوانین اصلی کشور آشنا شوند ادامه داد: حجم قوانین در کشور زیاد است و مستمرا به این قوانین جدید اضافه می‌شود از این رو شوراها باید در شهرها و روستا دقیقتر عمل کنند و آشنایی اعضای شوراها با قوانین بسیار ضروری است.  
 
رئیس مجلس ادامه داد: مصوبات شما باید همگام با قوانین باشد و در آن قوانین بالادستی کشور باید در نظر گرفته شود.
 
لاریجانی با انتقاد از برخی دخالت‌های صورت گرفته از سوی شوراها ادامه داد: برخی دخالت‌ها در امور دیگر اختلافاتی را به وجود می‌آورد شوراها باید نقش فکری مناسبی را برای توسعه کشور داشته باشند و هر چه در این زمینه با مسئولان مجلس تعامل مناسب‌تری را از خود نشان دهند زمینه توسعه کشور بیشتر فراهم می‌شود.  
 
وی با بیان این که استراتژی شوراها همگرایی با سایر دستگاه‌هاست ادامه داد: شوراها یک حرکت توسعه‌ای در کشور هستند و نباید مانع حرکت مردمی در توسعه کشور شویم.
 
رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: دولت نباید به شوراها به عنوان رقیب نگاه کند چرا که با همکاری با شوراها می‌تواند فعالیت‌های خود را بهتر بروز دهد و دولت برای دادن امکان برای شوراها تعلل نکند چرا که هر چه به شوراها کمک شود به نفع دولت است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، نشست ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار