آخوندی گفت:‌خارج شدن کشور از رکود از ماموریت‌های اصلی که در این بخش مسکن پیشتاز برنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، عباس آخوندی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی صنعت احداث و انرژی با بیان اینکه مدت‌ بسیار طولانی است که ایران به شهری بدون شهروند تبدیل شده است گفت: در حال حاضر ایران فاقد شهروند است و تمامی امور اقتصادی-مهندسی- اجتماعی و فرهنگی ما بدون شهروند اقدامات خود را انجام می‌دهد.
 
وی در ادامه افزود: در سال گذشته جلسات متعددی را با مهندسان در خصوص مشکلات آنها داشتیم و درآن جلسه مطرح شد که مهندسان در بهبود وضعیت موجود اقدامی انجام نمی‌دهند.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: جامعه مهندسی فارغ از امر مهندسی یک مسئولیت اجتماعی بر عهده دارد که باید آن را به نحو احسن انجام دهد.

**تهران قابل نفس کشیدن نیست
 
وی در ادامه یادآور شد: شهر تهران قابل نفس کشیدن نیست و این شهر توسط مهندسان ساخته شده است.
 
آخوندی با اشاره به اینکه طی 15 سال گذشته شهر مشهد رشد 80 درصدی داشته است، افزود: هشت درصد از حاشیه‌نشین‌های ایران در یک شهر متمرکز شده است که این امر بسیار نامطلوبی است.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر هیچکدام از ما احساس شهروندی نمی‌کنیم و با این اقدام تیشه به ریشه خود می‌زنیم که این امر نیازمند اصلاح عادات غلط خودمان است.
 
آخوندی با اشاره به اینکه جامعه مهندسان سه بیانیه پیش از انتخابات ارائه کرده بودند، گفت: درحال حاضر این جامعه هیچکدام از مواد بیانیه را انجام نمی‌دهد و بخشی از وظایف آنها که اجتماعی و شهروندی است را انجام نمی‌دهد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: مسائل مهندسی در ایران بسیار سهل و آسان و ممتنع است و مهندسان باید به نظام حرفه‌ای و بازار برگردند.
 
آخوندی در ادامه افزود: برگشت به نظام بازار از سوی مهندسان به آن مفهوم است که کارفرمایان صاحب خلاقیت شوند.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: من علاقمند هستم که با کمک و همکاری یکدیگر شورای گفتگویی در خصوص بحث مهندسی تشکیل دهیم.
 
آخوندی در ادامه اظهار داشت: با جدی گرفتن رقابت در میان تولیدکنندگان امکان پیشرفت کار در امور زیرساختی بیشتر می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه از سال 82 تاکنون در بخش رقابت‌پذیری ایران 20 پله نزول داشته است گفت: باید رقابت‌پذیری را در میان مهندسان فعال کنیم و اقدامات پایه‌ای در این بخش انجام دهیم.
 
آخوندی در ادامه توضیح داد: با توافقات صورت گرفته در ژنو تا شش ماه آینده ایران می‌تواند اقدامات مفیدی را در بخش راه مسکن انجام دهد.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مأموریت اصلی ما در این شش ماه خارج کردن کشور از رکود است افزود: اولین اقدام ما برای خارج شدن از رکود در حوزه مسکن است که پیشتاز در تمامی امور است .
 
وی در ادامه یادآور شد: جامعه مهندسان برای خروج از رکود جلسات متعددی را درآینده‌ای نزدیک تشکیل خواهیم داد.
 
وزیر راه و شهرسازی به بخش حمل‌ونقل و نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: بخش حمل‌ونقل ما بسیار بزرگ است و 11 درصد از تولید ناخالص ما در بخش حمل‌ونقل صرف می‌شود و برای پیشرفت این حوزه حاضر به انجام هر نوع گفتگو و جلسه هستیم.
 
**نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی نیازمند 1هزار ملیارد سرمایه
 
آخوندی در ادامه افزود: نوسازی تمامی ناوگان‌های حمل‌ونقل نیازمند 1000 میلیارد است.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: بخش خصوصی باید اقتصاد ایران را برای خروج از رکود فعال کند که در این بخش باید از تمامی نهادها کمک گیریم.  
 
وی در ادامه افزود: برنامه‌های بسیاری را برای آزادراه‌ها و تبدیل کردن آنها به کریدورها برای توسعه تجارت را در دست اقدام داریم.  
 
آخوندی در ادامه یادآور شد: آیین‌نامه‌‌های مشارکت را در بخش حمل ونقل تغییر خواهیم داد.
 
**فرسودگی ناوگان جاده‌ای بسیار جدی است
 
وی با اشاره به اینکه ناوگان جاده‌ای ما به شدت فرسوده است کفت: باید نوسازی ناوگان جاده‌ای را جدی بگیریم و هرچه سریع‌تر این اقدام را انجام دهیم.
 
وی در ادامه توضیح داد: در بخش حمل‌ونقل ریلی 3 هزار واگن مسافربری و 20 هزار واگن باری را در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری و وارد خواهیم کرد.
 
**ایجاد بندر خشک برای توسعه سرمایه‌گذاری
 
آخوندی  در ادامه اظهار داشت: با ایجاد بندر خشک و حمل‌ونقل ترکیبی می‌توانیم حجم سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مشهد بندر خشک ایجاد شده که این بندر در اصفهان و قزوین نیز انجام شدنی است.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: رکود ، مسکن ، اصلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار