فیلم مستند «لطفا بوق بزنید» به کارگردانی رضا فرهمند در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فجر به نمایش درمی‌آید.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،‌   مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، رضا فرهمند کارگردان «لطفا بوق بزنید» گفت: این فیلم، روایت مسلمانان میانماری است که در اثر درگیریهای قومی با اقوام بودائی به هند مهاجرت کرده‌اند. این موضوع بستری را ایجاد می‌کند تا روایت چند فعال حقوق بشر را که در رابطه با اعضای این کمپها فعالیت می کنند را دنبال کنیم.

 
این فیلمساز ادامه داد: لایه دیگری در فیلم حضور دارد که اساسا خاصیت منع‌کنندگی برای ادامه فعالیت هر کدام از این اعضا در حرکت اجتماعیشان دارد و متر صد این اتفاق است که آنها را از این چرخه حذف کند. اما آنچه که به نظر من می‌تواند این اثر را خاص کند، توجهی فراتر از مرزها و پیوستهای اجتماعی انسان به یک بحران انسانی و دینی است.
 
وی افزود: توجهی که نگاهی جرم شناسانه به یک اتفاق ندارد بلکه به انسان با هر لباس و فرهنگی و دینی، نگاهی مساوی و انسان دوستانه دارد. فیلم «لطفا بوق بزنید» تنها به دنبال ارائه یک تصویر از واقعه نیست، بلکه این فیلم به دنبال ایجاد گونه‌ای از اندیشگی وتفکر انسانی در افراد بحران زده است و البته این نگاهی متفاوت است در مقایسه با کسانی که معتقدند فیلمساز تنها باید مشاهده گر و ناظر باشد.
 
فرهمند در ادامه خاطرنشان کرد: در این پروژه معتقد بودیم که نگاه دوربین و اتفاق این فیلم باید روزنه‌ای هرچند کوچک برای افراد بحران زده میانمار باشد تا شاید، اتفاق فیلم نطفه‌ای باشد از اندیشگی، که سالها وروزهای آینده بتواند آنها را وادار به حرکتی سازنده برای ترمیم زندگیشان کند والبته برای آزادگان دنیا، زیرا مبارزه، برای رسیدن به اهداف بزرگ انسانی راه بسیار سخت وطاقت فرسایی است.

این مستندساز درباره موضوع تفکیک فیلم های مستند از فیلم های داستانی در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: در این زمینه همواره با دو واکنش مواجه هستیم. نخست این که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. یعنی حتی اگر این بخش از کلیت جشنواره حذف شود، هویت اجتماعی و هنری سینمای مستند به ذات، به قدری تنومند است که حتی با حذف کامل از یک جشنواره،خللی در کیفیت و کمیت آن ایجاد نمی شود.
 
وی افزود:دیگر این که مستندسازان نباید نگران ومعترض باشند که چرا دیده نمی شویم.زیرا همان طور که اشاره کردم هویت سینمای مستند مستحکم تر ازاین است.بنابراین،سکوت،بسیار منطقی و هوشمندانه تر است. زیرا، هویت اجتماعی وهنری مستند بر اثر احترام وغیرتمندی بوجود می‌آید که فیلمسازان مستند در مورد یکدیگر و در مورد مستند دارند.

فرهمند تصریح کرد:تصورمی کنم باید درختی بود که با هر شرایطی رشد کند وخم به ابرویش نیافتد.دراین صورت است که مستند می تواند در جامعه جریان ساز باشد.درواقع،مستند زمانی می تواند جریان ساز باشد که متاثر از فیلمسازان این حوزه باشد.از سویی دیگر،این موضوع را نباید فراموش کرد که برای مستند در جشنواره فجر، ۴ سیمرغ تخصصی وجود دارد واین نشانه بارزی ازتوجه به مستند است.

فرهمند گفت: بنابراین، بگذارید به هم اعتماد داشته باشیم وخوشحال باشیم از اینکه امسال سال پر باری برای سینمای ایران است وحتما فراموش نکنیم که عزت وبزرگی سینمای ایران می باید حاصل عشقی باشد که هر کدام از ما برای نفس کشیدن یکدیگر داریم ودر پایان این جمله معروف کیشلوفسکی را فراموش نکیم که داستانی سازان خوب در گذشته مستند سازان خوبی بوده‌اند.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار