وزیر خارجه کشورمان گفت: نداشتن شهامت بانکی مون برای عنوان کردن دلیل پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در "ژنو 2 "از پس گرفتن خود دعوت تاسف‌بارتر است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ محمدجواد ظریف امروز سه‌شنبه پیش از ترک عشق‌آباد به سمت تهران با اشاره به دعوت نشدن ایران به این کنفرانس گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که هیچ پیش‌شرطی را برای حضور ایران در نشست ژنو 2 نمی‌پذیریم.


رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در منطقه دارد و نمی‌توانند این نقش را نادیده بگیرند، خاطرنشان کرد: دیدگاه ما از ابتدای بحران این بوده که تنها راه‌حل بحران سوریه راه‌حل سیاسی است اما متاسفانه بسیاری از گروه‌ها و کشورهای منطقه و بیرون منطقه به دنبال راه‌حل نظامی بودند و تازه به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل نظامی کارآمدی ندارد و باید به دنبال راه‌حل سیاسی باشد.

ظریف در ادامه با بیان اینکه بان‌کی‌مون در هفته گذشته چندین‌بار با من تماس گرفت اظهار داشت: در همه این تماس‌ها صریحا به ایشان گفته‌ام که هیچگونه پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم و هرگونه اظهارنظری از طرف ایشان که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضور پذیرفته خلاف واقع می‌دانیم و ایشان کاملا از این موضوع مطلع بود و از دیدگاه ما اطلاع داشت.

ظریف با ذکر این نکته که بان‌کی‌مون در روز گذشته 2 تا 3 بار با وی تماس تلفنی گرفته خاطرنشان کرد: آقای بان‌کی‌مون سفیر ما را دعوت کرد و علاوه بر این آقای اخضر ابراهیمی نیز تماس گرفت که در همه تماس‌ها صریحا گفتیم که ما همواره نقش سازنده و مثبتی ایفا خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که برای جمهوری اسلامی پیش‌شرطی قرار دهند.

وزیر خارجه اضافه کرد: متاسفانه آقای بان‌کی‌مون بعد از اعلام دعوت از ایران تحت فشار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما از دو چیز متاسف هستیم عنوان کرد: اول از این متاسفیم که بان‌کی‌مون بر اثر فشاری که به آن وارد شد پیشنهاد خود را پس گرفت و ما از ابتدا مشتاق به این موضوع نبودیم و فقط به خاطر اینکه از ما دعوت شده بود می‌خواستیم شرکت کنیم، آن هم نه در سطح وزیر بلکه در سطح معاون وزیر زیرا اعتقاد داشتیم که زمان دعوت برای حضور وزیر خارجه ایران خیلی دیر شده بود و قرار بود اگر دعوت جدی باشد معاون وزیر خارجه شرکت کند و ما متاسفیم که آقای بان‌کی‌مون تحت فشار پذیرفت که دعوت را پس بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه که بیشتر باعث تاسف است نداشتن شهامت برای اعلام دلیل پس گرفتن دعوت بود.

وی گفت: اینکه پس گرفتن دعوت را به اظهارنظرها در ایران نسبت دادند اقدام درستی نبود و به صورت مشخص آمریکا و برخی گروه‌هایی که بعضا دستشان به خون مردم سوریه آغشته است به ایشان فشار آورده و آقای بان‌کی‌مون ناگزیر شده که این کار را انجام دهد و به دنبال توجیه گشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
نیایش عزیز سازمان ملل نه ! سازمان دغل
با این دعوت و پس گرفتن ان از ایران همان ابروی نداشته سازمان دغل هم بر باد رفت
همگی متوجه بی اختیاربودن ریس باصطلاح این سازمان حلقه بگوش امریکا شدند
Iran (Islamic Republic of)
نیایش
۱۴:۵۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
غربی ها دوباره نشون دادن که واقعا در مقابل ایران هیچی نیستن.با این کارشون صدمه بزرگی به سازمان ملل وارد کردن .
Germany
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
ایران نیازی به ژنو 2 ندارد .این جهان است که به ایران نیاز دار.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۵۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
باسلام
باید به دولت جمهوری اسلامی ایران بابت مواضع مستحکم خود در قبال سوریه تبریک گفت. ودولت ایران باید در حوزه دیپلماسی و حوزه عملیاتی در این چند روز کنفرانس ژنو2 چنان فعال باشد که امریکا و عربستان درک کنند که اگر ایران نخواهد شما تا ژنو 100هم بروید بجایی نمیرسید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
کشور ما هر چی میکشه از این سازمان ملل بی عدالت میکشه چه سازمان مللی هست که امریکا همه کاره این سازمانه این سازمان باید از کشور امریکا خارج و به کشوری بی طرف انتقال داده بشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهرزاد
۱۵:۲۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
ایرانی همیشه مقتدر است
Iran (Islamic Republic of)
farzad
۱۵:۰۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
بان کی مون=سگ آمریکا آمریکا=دنیای استکبار و نامردی.
آخرین اخبار