گلوبال ریسرچ در گزارش امروز خود آورد پس از آن که صدها سوری تابستان گذشته بر اثر استنشاق گاز سارین جان خود را از دست دادند،جان کری وزیر امور خارجه امریکا تاکید کرد امریکا اطلاعات موثقی در دست دارد که نشان می دهد دولت سوریه از چه اماکنی برای انجام حملات خود استفاده کرده است ، اظهاراتی که امریکا را تا لبه پرتگاه اقدام نظامی علیه سوریه کشاند. اما اکنون این ادعاهای دولت امریکا ، دیگر فرو ریخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ در این گزارش به قلم "رابرت پری" آمده است، گزارش جدید دو کارشناس تسلیحاتی امریکا در خصوص نقص اطلاعات فنی این کشور درباره حملات با گاز اعصاب در دمشق این موضوع را نشان می دهد که اظهارات و بیانیه های "جان کری" و دولت امریکا درباره این موضوع از لحاظ علمی غیرممکن است چرا که برد راکت های حامل گاز سارین کمتر از یک سوم چیزی است که دولت امریکا ادعا کرده بود.

"جان کری"در واقع تابستان گذشته تلاش کرد با متقاعد کردن مردم امریکا درباره این که واشنگتن از حقایق مربوط به حمله دولت سوریه با گاز سارین در حومه دمشق اطلاع دارد ، بار دیگر افکار عمومی را منحرف سازد.

نقشه ها و نمودارهای جنجال برانگیزی که از سوی گروه دیده بان حقوق بشر ارائه شده است در واقع نشان می دهد مسیرهای پروازی دو موشک حامل گاز سارین 21 اوت گذشته از یکی از گذرگاه های نظامی دولت سوریه می گذرد.

"ریچارد لیوید" بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل متحد که اکنون با آزمایشگاه "تسلا" همکاری دارد و تئودور ای . پوستال استاد علوم ، فن آوری و امنیت ملی در دانشکده فن آوری ماساچوست " ام آی تی " در این خصوص می گویند برد محدود این راکت ها بدان معنا است که آنها نمی توانستند از سوی پایگاه های تحت کنترل دولت سوریه بر اساس نقشه هایی که دولت اوباما اوت گذشته ترسیم کرد، شلیک شده باشند.

جان کری سی ام اوت گذشته اعلام کرد دولت امریکا بر این باور است که این حمله از مناطق تحت کنترل دولت سوریه صورت گرفته است. 

وی حتی اعلام کرد :"نهادهای اطلاعاتی ما به دقت اطلاعات مربوط به این حمله را بارها و بارها بررسی کرده اند و من می توانم به شما بگویم که این ارزیابی ها بسیار دقیق تر از تجربیات گذشته درباره عراق صورت گرفته است. با وجود آن که "جان کری" در اظهارات خود به رهگیری تماس های تلفنی و دیگر شواهد موثق از دولت سوریه درباره گناهکار بودن آن در اجرای چنین حمله ای اشاره کرد اما هرگز هیچ یک از آنها منتشر نشدند. 

"جان کری" اعلام کرد دولت امریکا اکنون می داند که دست کم یک هزار و 429 سوری در این حمله کشته شدند که دست کم 426 نفر آنها کودک بودند.

اما "جان کری" در اظهارات خود این داستان را با لحنی برای مردم امریکا بازگو کرد که برای آنها جای شکی برای گناهکار بودن "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه در این موضوع نماند. کری گفت:" این کاری است که اسد با مردم خود کرده است و حال که ما از حقایق ماجرا اطلاع داریم ، سوال این است که چه باید انجام دهیم؟"

اوباما نیز در 24 سپتامبر 2013 در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت شواهد نشان می دهد دولت بشار اسد از چنین تسلیحاتی در تاریخ 21 اوت استفاده کرده است و این راکت ها از پایگاه های تحت کنترل دولت سوریه شلیک شده و به مناطق تحت کنترل شورشیان اصابت کرده است.

این در حالی است که کارشناسان تسلیحاتی تخمین زدند برد این راکت ها احتمالا حدود دو کیلومتر بوده است و حتی یک سوم برد لازم برای شلیک از پایگاه ارتش سوریه در شمال غربی دمشق را نداشته است.

"لوید و پاستول" در جدیدترین گزارش و ارزیابی های خود در تاریخ 14 ژانویه اعلام کردند این راکت ها نمی توانسته از هیچ نقطه ای در نقشه اصلی دولت اوباما شلیک شده باشد. 

این دو کارشناس همچنین تاکید کردند اطلاعات نادرست ارائه شده از سوی دولت امریکا می توانست منجر به اقدام نظامی غیرقابل توجیه این کشور علیه سوریه بر اساس اطلاعات نادرست شود. دلایل چنین اشتباهات اطلاعاتی هر چه که باشد ، منبع ارائه این اشتباهات باید توضیح دهد. اگر منبع این اطلاعات نادرست شناسایی نشوند ، احتمال وقوع فجایع آینده قطعا افزایش خواهد یافت.

دولت امریکا به جای افشای اطلاعات واقعی و مطلع کردن مردم از وقایع برای آنکه خودشان درباره ماجرا قضاوت کنند در واقع ارزیابی های خود را منتشر کرد که فاقد سندی معتبر درباره گناهکار بودن دولت سوریه بود.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار