سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هیچ‌گاه متقاضی شرکت در اجلاس ژنو ۲ نبودیم و به صراحت از ابتدای طرح مربوط به ژنو ۲ این مسئله را اعلام کردیم، اینکه دبیرکل سازمان ملل تحت فشارهایی این دعوت را پس می‌گیرد جای تاسف است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با ابراز تاسف از ترور دیپلمات کشورمان در یمن گفت: امیدواریم جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم مسئولانه وارد عمل شود. 
 
وی درباره دعوت از کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران تصریح کرد: طی مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با کا‌ترین اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد این دعوت صورت گرفت و در زمان مناسب که مورد تفاهم طرفین باشد، برای انجام این سفر تصمیم‌گیری خواهد شد. 
 
افخم اظهار داشت: در این دیدار درباره دور بعدی مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد و این امر در دستور کار طرفین برای برداشتن گام نهایی مذاکرات قرار گرفته و طرفین در حال فراهم کردن زمینه‌های این اتفاق هستند که متعاقبا زمان برگزاری آن اعلام خواهد شد. 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه عمده اشکال منتقدین "توافقنامه ژنو" این است که حجم امتیازاتی که ایران در این توافقنامه داده به هیچ وجه با حجم امتیازات دریافتی از سوی ایران تناسب ندارد، چرا که تحریم‌های وضع شده علیه ایران سه وجهی شامل تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌های حقوق بشر و تحریم‌های حمایت از تروریسم است در حالی که بر اساس توافق ژنو، صرفا بخش کوچکی از اموال ایران در قالب 6 قسط آزاد می‌شود اما در مقابل، ایران ملزم شده بخش عمده‌ای از فعالیت‌های قانونی هسته‌ای خود را به حالت تعلق درآورد، پاسخ وزارت خارجه به این منتقدان چیست و کشورمان در ادامه مذاکرات خود را ملزم به رعایت چه خطوط قرمزی می‌داند، اظهار داشت: برنامه مذاکرات هسته‌ای براساس رویکرد جدید برای حل و فصل این بحران غیر ضروری بوده که طی چند دور مذاکره برنامه اقدام مشترک به اجرا درآمد که متن آن در اختیار کلیه شهروندان قرار گرفته است. 
 
وی ادامه داد: به طور طبیعی از ابتدا دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شد که این نقد‌ها دلسوزانه و براساس تامین منافع کشور انجام شده، اما همانطور که در توافقنامه آمده هرگز از خطوط قرمز کشورمان عدول نشده است. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: این توافق نتیجه مشورت‌ها و بررسی دقیق در سطح کار‌شناسان و مسئولان عالی کشور بوده و براساس این مشورت‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ریزی شده و ما بر متوازن بودن آن تاکید کرده‌ایم. 
 
افخم افزود: بخشی از سوء برداشت‌ها طبیعی بوده، اما نباید افکار عمومی کشور نسبت به کار انجام شده و رویکردی که دولت دارد، خدشه‌دار شود، چرا که براساس این رویکرد گام اول برداشته شده و با اجرای آن در حال وارد شدن به مراحل دیگر مذاکره هستیم. 
 
وی ادامه داد: حفظ دستاوردهای کشور جزء اصول مذاکره بوده که تا پایان مذاکرات بر آن تاکید می‌شود و لذا برداشت‌های داخلی باید با اطلاع رسانی شفاف و اسناد منتشره و صریح صورت بگیرد. 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: رسانه‌های ما نباید تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه و خارج از ایران قرار گیرد، چرا که روند فعلی براساس سیاست کشور در چارچوب تامین حقوق ملت ایران انجام شده است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پس‌گرفتن دعوت از ایران جهت حضور در اجلاس ژنو ۲ توسط بان کی مون اظهار داشت: ما هیچ‌گاه متقاضی شرکت در اجلاس ژنو ۲ نبودیم و به صراحت از ابتدای طرح مربوط به ژنو ۲ این مسئله را اعلام کردیم و این موضع صریح طی مکالماتی که طی روزهای گذشته بین دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی بوده، اعلام شده است.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزیر امور خارجه و سفیر کشورمان در سازمان ملل متحد نیز این موضع را صریحا اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران جهت حضور در اجلاس ژنو ۲ هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد، بنابراین ما هیچ‌گاه متقاضی حضور در این کنفرانس نبودیم.  
 
افخم تصریح کرد: بازپس‌گیری این دعوت جای تاسف است، اینکه دبیرکل سازمان ملل تحت فشارهایی این دعوت را پس می‌گیرد جای تاسف است و امیدواریم وی دلایل واقعی عدم دعوت از ایران را اعلام کند.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون اینکه کانادا اعلام کرده تحریم‌ها علیه ایران را لغو نمی‌کند، اظهار داشت: طرف مقابل ما ۱+۵ است و در این زمینه فکر می‌کنم این اظهارات تحت تاثیر روند کلی تحولات جهانی به یک واقع بینی دست پیدا کند.  
 
افخم همچنین در مورد ترور دیپلمات ایرانی در یمن و ربوده شدن دیپلمات کشورمان پیش از این اقدام تروریستی بیان کرد: متاسفانه ترور دیپلمات کشورمان در یمن مصادف با حضور هیئت ایرانی جهت پیگیری وضعیت دیپلمات دیگری بود، در همین راستا تاکید می‌کنیم که یمن باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و طی مذاکرات تلفنی بر این خواسته خود پافشاری کردیم.  
 
وی تاکید کرد: یمن باید به صورت مسئولانه جهت پیگیری این اقدامات به مسئولیت خود عمل کند و باید در صحنه عمل به صورت روشن گامهای جدی تری در این خصوص برداشته شود.  
 
افخم ادامه داد: امیدواریم با اقدام قاطع مقامات یمن عاملین ترور دیپلمات ایرانی شناسایی و مجازات شوند و همچنین پیگیری هیئت ایرانی جهت روشن شدن وضعیت "نوراحمد نیکبخت" به نتیجه برسد و این دیپلمات بتواند هرچه زود‌تر به کشور بازگردد و مقدمات بازگشت سالم وی فراهم شود.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد اقدامات عربستان در منطقه و اقدامات تروریستی اخیر از جمله اقدام تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت تصریح کرد: ما پیگیری حقوقی را در مجامع بین المللی در دستور کار قرار داده‌ایم، اقدامات آن انجام شده و متعاقب اقدام تروریستی در بیروت این کار شروع شد.  
 
افخم افزود: در همین راستا اطلاعات، اسناد و جزئیات کار را طی همکاری با مسئولین لبنانی گردآوری می‌کنیم، در خصوص اقدام تروریستی یمن نیز این کار در حال انجام است تا گزارش‌های مستندی داشته باشیم، چرا که طبعا با روشن شدن جزئیات و اطلاعات دقیق می‌شود کار را دقیق‌تر و براساس روندهای حقوقی دنبال کرد.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در عین حال داشتن مدارک، اسناد دقیق و متقن مورد نظر ماست و گفتگو‌ها با مسئولین مختلف لبنانی در این زمینه کمک کننده است تا این گزارش‌ها نهایی شود.  
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا هیئت نظارتی بر تیم مذاکره کننده در کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل شده است، اظهار داشت: در این خصوص هنوز اطلاعی ندارم، البته امروز آقای عراقچی به کمیسیون امنیت ملی می‌رود تا آخرین خبر‌ها را در پایان گام اول با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میان بگذارند و پیرامون دور بعدی مذاکرات گفتگو کنند.  
 
وی در ادامه در مورد سفر نواز شریف به تهران نیز اظهار داشت: قرار است وی سفری به تهران داشته باشد و طبق زمانبندی چنانچه این سفر  نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنیم و اینکه چه اقداماتی در این سفر خواهد داشت را باید خود وی پیرامون آن صحبت کند.  
 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون جزایر سه‌گانه و انتشار گزارشی در یکی از رسانه‌های غربی در ارتباط با اظهارات امیر دوبی در مورد برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران گفت: سفارت ما در ابوظبی این مسئله را تکذیب کرده و باید تاکید کنم که چنین توافقی صورت نگرفته و این گزارش کذب، بی‌اساس و تبلیغاتی است که علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

افخم تاکید کرد: در عین حال موضع مقامات امارات موضعی واقع‌بینانه است و هیچگونه تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران بر سر جزایر سه‌گانه ایجاد نشده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اجلاس ژنو ۲ بدون حضور ایران به نتیجه خواهد رسید یا خیر تصریح کرد: عموما نسبت به این روند‌ها پیشگویی صحیح نیست، البته باید بگویم ایران همواره بر حل این بحران از طریق راهکار سیاسی تاکید کرده است، ما نه تنها در منطقه بلکه در سطح بین الملل جزء اولین کشورهایی بودیم که در حل سیاسی این بحران پیشگام بودیم.  
 
وی افزود: بایستی موضوع سوریه براساس یک راهکار سیاسی، احترام به حقوق مردم این کشور و گفتگوهای سوری_ سوری حل شود.
 
افخم ادامه داد: چارچوب‌هایی که برای حل این بحران وجود دارد روشن است و قطعا اگر واقع بینی بر آن حاکم شده و به دور از خیال پردازی‌ها پیش رود، براساس یک راهکار سیاسی این بحران قابل حل خواهد بود و ژنو ۲ می‌تواند گامی در جهت پیشرفت این موضوع باشد.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد انفجارهای اخیر در افغانستان بیان کرد: آنچه در این زمینه مشخص بوده، این است که احزاب و گروه‌هایی تلاش دارند این مسئله را القاء کنند که حضور بیگانگان در این کشور مایه امنیت افغانستان است.  
 
وی افزود: ما در این موضع درصدد تحریم نیستیم، اما افغانستان باید به دست مردم خود اداره شود چرا که حضور نیروهای خارجی نتوانسته امنیت و ثبات را در این کشور ایجاد کند بنابراین برخی دست‌ها و گروه‌ها تلاش دارند نگرانی‌هایی را بین مردم این کشور ایجاد کنند که اگر نیروهای خارجی نباشند، امنیت هم در این کشور نیست. بنابراین هوشیاری مقامات این کشور‌ها در این زمینه مهم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد عدم دعوت از ایران جهت حضور در اجلاس ژنو ۲ اظهار داشت: ما از ابتدا متقاضی شرکت در این اجلاس نبودیم و اعلام کردیم اگر جمهوری اسلامی ایران توان این را دارد که به حل بحران سوریه کمک کند، قطعا کمک خواهد کرد.  
 
وی افزود: ما تحت هر شرایطی حاضر نیستیم در این اجلاس شرکت کنیم و اینکه ژنو ۲ بتواند چه موفقیتی به دست آورد به واقع‌بینی برگزار کنندگان این اجلاس بستگی دارد
 
افخم تاکید کرد: باید ببینیم حق مردم سوریه و واقعیت‌های این کشور چگونه در نظر گرفته می‌شود، ما پیش از این اعلام می‌کردیم از هرگونه راهکار سیاسی حمایت می‌کنیم و عدم شرکت ما در این کنفرانس هیچ گونه تغییری در مواضع اصولی ما نسبت به سوریه ایجاد نمی‌کند.  
 
افخم در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه برخی کشور‌ها از حضور ایران در ژنو ۲ هراس دارند، بیان کرد:  کسانی هستند که در این قالب برای رسیدن به خواسته‌های خودشان کار می‌کنند، اما اگر واقع بینی برای حل بحران مورد توجه قرار گیرد قطعا اختلاف نظر‌ها کمتر خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون بدعهدی آمریکا در قبال ایران اظهار داشت: مواضع اصولی ایران مبتنی بر بدعهدی یا خوش عهدی نیست، دیدگاه ما برای حل بحران، همکاری‌های منطقه‌ای و مبتنی بر دیدگاه‌های اصولی است و اینکه آن‌ها به عهد خود وفا کردند یا نه موضع خودشان است، اما از نگاه ما هر موضعی که بخواهد عزت ایران را نادیده بگیرد پذیرفتنی نیست و امیدواریم ثبات بین المللی شکل گیرد و این تغییر دیدگاه‌ها و حرکت‌های زیگزاگی را شاهد نباشیم چرا که بسیاری از مشکلات قابل حل است.  
 
افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پیش از این مطرح شده بود که ایران در حاشیه اجلاس ژنو ۲ حضور می‌یابد، گفت: چنین موضوعی مطرح نبوده و ما هم اعلام کردیم که این را نمی‌پذیریم و این مسئله در سطح کار‌شناسی غیر واقعی است و چنین موضوعی مطرح نبوده است. 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: برای دور بعدی مذاکرات اقداماتی شروع شده و قطعا محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون به عنوان مسئوین مذاکره گفتگویی خواهند داشت.  
 
وی ادامه داد: در اجلاس داووس و مونیخ امکان این دیدار وجود دارد که جهت چگونگی انجام دور بعدی مذاکره کنند، اما فعلا در مورد محل برگزاری این گفتگو‌ها چیزی را تائید نمی‌کنم.  
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون دیدار جان کری و دکتر روحانی بیان کرد: در این خصوص خبر رسمی نداریم.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مود مخالفت عربستان با حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ و ادعای حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه اظهار داشت: این ادعای جدیدی نیست، در عین حال برگزار کنندگان اجلاس و مرجع آن روشن است و اینکه اظهارنظرهایی از سوی برخی کشور‌ها اعلام شود، دلیلی بر جایگاه حقوقی آن‌ها نیست.  
 
افخم در ادامه با اشاره به بحران سوریه تاکید کرد: متاسفانه در طول بحران سوریه اظهارنظرهای غیر واقعی در مورد کشتار مردم منتشر شده بود از جمله برخی محققین آمریکایی نیز این مسئله را متوجه شدند که اتهام به دولت سوریه غیر واقعی بوده بنابراین در طول این بحران شاهد ادعاهای غیر واقعی متعددی بودیم و این‌ها نشانگر این است که برخی می‌خواهند از این بحران برای پیشبرد اهداف خود و ورود به فاز نظامی استفاده کنند، اما سیاست ما واقع بینانه و براساس عدم دخالت خارجی در این کشور است.  
 
افخم تصریح کرد: ارائه هر راهکاری باید مبتنی بر احترام به حقوق مردم سوریه باشد.  
 
خبرنگار دیگری درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه مقامات ارشد کشورمان با توافق ژنو مخالفت کرده‌اند، پرسید که افخم پاسخ داد: اظهاراتی که بعضا مخالفین و منتقدین برنامه اقدام مشترک مطرح می‌کند فارغ از اینکه جزئیات آن چیست به نظر می‌رسد نسبت به سازوکار تصمیم‌گیری در سطح کلی کشور ایجاد تردیدهایی در افکار عمومی می‌شود. آنچه که در مذاکرات ژنو و تصمیم‌گیری برای تفاهم‌نامه آن صورت گرفته تصمیمی است که براساس هماهنگی و توافق میان مسئولان عالی کشور بوده است. در هر حال پرونده هسته‌ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی کشور است و نهادها و مسئولان مختلف کشور در آن حضور دارند و عین حال تیم مذاکره‌کننده در هماهنگی کامل با مسئولان عالی کشور است و در این مجموعه سازوکارها دنبال می‌شود و هماهنگی‌ها به طور کامل انجام می‌شود ایجاد شبهه،‌ تردید و ابهام در افکار عمومی نسبت به این روند جای سؤال دارد و ابهام برانگیز است که چرا دوستانی تلاش می‌کنند این روند را خارج از سازوکار کلان اجرایی کشور تلقی کنند و طبعا افکار عمومی کشور را متأثر می‌کنند. در مقام پاسخگویی به مورد مورد بحث‌ها درباره جزییات تفاهم نیستم اما باید روند کل کار، قالب در چارچوب تصمیم‌گیری و حضور مسئولان عالی کشور را در روند سیاست‌گذاری و اجرا مورد توجه قرار داد اما در عین حال افراد برای بیان نظرات و تفاسیر خود آزاد هستند و این جزء حقوق شهروندی است و نمایندگان محترم نیز از این حقوق برخوردارند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته شده مقام معظم رهبری با این توافق‌نامه مخالفت داشتند گفت: افرادی که این مسائل را مطرح کرده‌اند باید خودشان مستندات آن را ارائه کنند پیش از اینکه مستنداتی ارائه شود کسی نمی‌تواند آن را تکذیب کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد توافق نفتی بین ایران و روسیه بیان کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم مسئولین وزارت نفت این مسئله را تکذیب کردند ولی در عین حال همکاری دیرینه‌ای بین این دو کشور وجود دارد و اینکه همکاری‌های دو کشور همسایه و نزدیک به هم شکل گیرد و در تمامی حوزه‌ها گسترده شود، روندی طبیعی و عادی است و اگر خلاف این باشد باید سوال پرسید چرا که هر دولتی تلاش دارد حوزه‌های همکاری را گسترش دهد و این رویه هم در این چارچوب مورد توجه است.  
 
افخم در مورد سفر هیئت فرانسوی به ایران گفت: بنده در این خصوص اطلاعی از جزئیات ندارم اما با رویکرد جدید کشورهای مختلف نسبت به فضای کنونی، ورود به حوزه‌های مختلف جهت همکاری صورت می‌گیرد و کشورهای مختلفی مایل به سفر به کشورمان هستند.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این رویکرد ناشی از فضای جدید بین‌المللی است، فضایی که بر اثر آن فروریزی و روند نزولی تحریم‌ها آغاز شده و جامعه جهانی آماده است تا از ظرفیت‌ها در تمام زمینه‌ها استفاده کند لذا این رفت و آمد‌ها طبیعی است و امیدواریم روند خوبی از همکاری‌ها شکل گیرد.  
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال عربستان اظهار داشت: دولت دکتر روحانی رویکرد ارتباط نزدیک با کشورهای منطقه را دنبال می‌کند و در همین راستا شاهد سفر منطقه‌ای دکتر ظریف بودیم و این سفر‌ها ادامه خواهد داشت، در مورد عربستان هم اعلام کردیم که آماده هستیم و بایستی در موارد مختلف گفتگو شود و هرچه فضای گفتگو روشن باشد از سمپاشی‌ها محفوظ می‌ماند.  
 
وی افزود: در عین حال حفظ مناسبات و تقویت همگرایی را به طور جدی دنبال می‌کنیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد توافق ژنو بیان کرد: اینکه طرف‌هایی تلاش می‌کنند تفاسیر خود را مبنای اقدام مشترک قرار دهند درست نیست ما هم اعلام کردیم برنامه اقدام مشترک برنامه روشنی است و متن این برنامه در اختیار آن‌ها قرار گرفت. برنامه اقدام مشترک برنامه‌ای است که دو طرف متعهد به برداشتن گام‌هایی شده‌اند. ما از ابتدا برای اینکه گام‌ها متوازن باشد تاکید کرده‌ایم و این رویکرد در طول مذاکرات از سوی تیم مذاکره‌کننده به طور جدی مورد توجه بوده است. بخشی از سوءبرداشت‌ها یا تفاسیر مختلف از این موضوع طبیعی است اما تاکید داریم که نباید تلاش کنیم افکار عمومی کشور نسبت به اقدام انجام شده که دولت محترم برای حل و فصل این بحران داشت دچار خدشه و ابهام شود. گام اول این رویکرد انجام شده و باعث جاری شدن آن در آستانه ورود به دور بعدی مذاکرات هستیم.
 
وی ادامه داد: بحث factsheet نیز یک رویکرد یکجانبه از توافق ژنو بود و در عین حال مذاکرات کار‌شناسی که هیچ سند مکتوبی نداشت متاسفانه از طرف آمریکا مکتوب شد و این مایه تاسف است.  
 
افخم در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در این رویکرد‌ها تجدیدنظر شود و به این اقدامات ادامه ندهند و باید بگویم خوشبینی ما هم کاملا واقع بینانه است و در عین حال روند مذاکرات سخت و پیچیده است و این امر باعث نمی‌شود که با بدبینی پیش برویم و امیدوارم طرف مقابل نیز به این توافق پایبند باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۰۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
بلند بگو .... ماشاالله ماشااالله
آخرین اخبار