یادداشت تفاهم سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان در 48 بند به امضای محمدجواد ظریف و رشید مردف وزرای امور خارجه دو کشور رسید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران یادداشت تفاهم سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان در 48 بند به امضای محمدجواد ظریف و رشید مردف وزرای امور خارجه دو کشور رسید.

در این یادداشت تفاهم بر توسعه و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های انتقال برق، اکتشاف منابع مشترک نفتی و گازی، فعال‌سازی تجارت، افزایش ارتباطات اتاق‌های بازرگانی، برگزاری نمایشگاه‌های متقابل و تقویت همکاری‌های استان‌های مرزی تاکید شده است.

در حوزه همکاری‌های کشاورزی، مبارزه با آفات نباتی، توسعه همکاری‌ها در زمینه دامپزشکی، نحوه استفاده از منابع آبی مشترک و رودهای مرزی از دیگر توافقات مطروحه در این یادداشت تفاهم است.

در زمینه ترانزیت و حمل و نقل دو کشور بر تکمیل خط آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان و نیز اهمیت کریدور شمال - جنوب چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین ایجاد تسهیلات در مبادی مرزی و گمرکی تاکید شد.

ایران و ترکمنستان در این یادداشت تفاهم همچنین گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، بنادر و هواپیمایی را مورد تاکید قرار دادند.

همکاری در حوزه فرهنگی و گردشگری از جمله بزرگداشت مشاهیر مشترک، برگزاری هفته‌های فیلم، صنایع دستی، گروه‌های موسیقی محلی، همکاری موسسات آموزشی، توریسم، ورزش و مبادلات علمی و دانشگاهی از دیگر توافقات صورت گرفته در این یادداشت تفاهم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار