به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از اعضای بسیج اساتید، علم و دین را اساس مراکز علمی و دانشگاهی خواند و با بیان اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که دانشگاهها دروازههای ورود علم و دانشی است که در جهان غرب تولید شده و از مجرای آن افکار و اندیشهها، تئوریها و تولیدات فکری و نظری غرب به جهان اسلام منتقل میشود، تصریح کرد: آنچه که انقلاب اسلامی آن را تعقیب میکند، بیرون آمدن دانشگاهها از این جاده یک طرفه است.
رئیس جامعةالمصطفی گفت: نباید دانشگاهها فقط کانال ورود فکر و اندیشه غربی باشند، بلکه ما معتقدیم که دانشگاهها از جاده یکطرفه واردات فکری، علمی و فناوری جهان غرب بیرون بیایند و این بالاترین نقش انقلاب اسلامی، رهبری و بسیج است که به دانشگاهها میدهد.
وی با بیان اینکه گاهی نقش نیروهای متعهد، حزباللهی، انقلابی و بسیج در دانشگاهها به امور سطحی و یا تمرکز به گفتمان انقلاب اسلامی و ارزشی کاهش مییابد، تاکید کرد: بسیج اساتید و نهادهای انقلابی علاوه بر نقش سبک زندگی و صیانت از باورهای دینی و ارزشهای انقلاب نقش بالاتری دارند و آن این است که از کانال ورود تولیدات غربی بیرون بیایند و در حوزه علم و دین به دنبال صادرات فکری، علمی و اندیشههای ناب اسلامی باشند.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش سوم دستگاههای علمی یعنی صادرات اندیشههای اسلامی گفت: علم و فناوریهای دنیای غرب درآمیخته با مبانی و ارزشهایی است که با فرهنگ بومی ما سازگار نیست و دستگاههای علمی، فکری و استاد و دانشگاه ما باید بتواند اندیشههای فلسفی و ارزشی که در علوم و فناوریها وجود دارد را بشناسد.
وی بازسازی گفتمان علمی کشور و پالایش اندیشههای علمی بهخصوص در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را ضروری خواند و افزود: خیلی از تئوریهای مشاوره، روان درمانی، روانشناسی و جامعه شناسی با اندیشههای اسلامی تناسبی ندارد و باید بازشناسی شود.
رئیس جامعةالمصطفیالعالمیه تحول علمی و فکری در جهان اسلام را در گرو خروج از جاده یک طرفه واردات اندیشههای غرب و توانمندیهای علمی دانشمندان در تولید حرف نو خواند و افزود: بدون تحول در دانشگاهها نمیتوانیم به تمدن برسیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای امت اسلام در عرصههای مختلف گفت: امت اسلام با یک و نیم میلیارد جمعیت، بیش از 60 درصد انرژی جهان، نیروی انسانی جوان، ضریب هوشی بالا، برخورداری از بازار اقتصادی بالا و قرار گرفتن در استراتژیترین نقطه جهان، هنوز یک رای هم در مجامع بینالمللی ندارد و به علت اقتصادهای وابسته حاکمان مزدور در آتش اختلافات میسوزد.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: حرف بسیج و گفتمان انقلاب اسلامی این است که ما باید این درد مزمن را معالجه کنیم و راهش این است که دانشگاههای ما هم هاضمه قوی در هضم علوم و جذب آنچه که خوب است، برای مردم در همه ابعاد تلاش کند و هم به نقطه تولید برسد.
وی عبور از مصرفگرایی، اسلامیسازی علوم انسانی و کرسیهای نظریهپردازی و اندیشه در جامعه و مراکز دانشگاهی را مهم خواند و افزود: بسیج و دانشگاه باید بازسازی تمدنی و پیدا کردن جایگاه جدید تمدنی که اخلاق، ارزش و باورهای الهی در آن محوریت دارد را دنبال کند.
رئیس جامعةالمصطفی با بیان اینکه تجربه گفتمان انقلاب در حوزه علم و خیلی از قلمروها تجربه موفقی است، افزود: با وجود همه سختیها و مشکلات و تحریمهای دشمنان، امروز به مرزهای دانش رسیدیم و باید با عبور از این مرزها به تولید علم و اندیشههای اسلامی و صدور آن در جهان برسیم.
وی با اشاره به تاریخ درخشش اسلام در جهان گفت: تمدن اسلامی چندین قرن پرچمدار علم و دانش و در شعاع آن علم و دانش و اندیشههای اسلامی و معارف و ارزشهای فرهنگی در دنیا بود و بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب در طول تغییر و تحول دولتها هیچ گاه تاکید علمی را کم نشمردند.
آیتالله اعرافی ارتباط دانشگاهها را با مسائل و مشکلات جامعه سازنده عنوان کرد و افزود: امروز باید دید که مراکز علمی و دانشگاهی، با صنعت و فرهنگ، مسائل و آسیبهای اجتماعی، آلودگیهای محیط زیست، مباحث خانوادگی، بالارفتن سن ازدواج، اعتیاد، طلاق و مسائلی از این قبیل چه نسبتی دارند.
وی تاکید کرد: دانشگاهها باید بخشی از ظرفیتهای علمی و دغدغههای فکری خود را با مسائل و آسیبهای جامعه گره بزنند.
رئیس المصطفی در بخش دیگر از بیانات خود بر ارتقای نقش محوری مساجد تاکید کرد و افزود: امروز حضور دانشگاهیان و دانشآموزان در مساجد امری ضروری است و روحانیت و ائمه جماعات باید با ارتقای سطح علمی خود، پاسخگوی نسل جوان باشند./ز