رسایی در تذکر شفاهی؛

30 دی‌ماه را تسلیت می‌گویم/ افزایش سوال از وزرا نشانگر تقویت بعد نظارتی مجلس است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به ۳۰ دی‌ماه زمان اجرایی شدن توافقنامه ژنو گفت: من این روز را تسلیت می‌گویم چرا که متاسفانه دست‌رنج دانشمندان هسته‌ای ما به این شکل از دست می‌رود و ما به عنوان نمایندگان فعلا ماموریم در این باره صحبت نکنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ حمید رسایی در تذکر شفاهی در صحن علنی امروز مجلس با اشاره به ۳۰ دی‌ماه زمان اجرایی شدن توافقنامه ژنو گفت: من این روز را تسلیت می‌گویم چرا که متاسفانه دست‌رنج دانشمندان هسته‌ای ما به این شکل از دست می‌رود و ما به عنوان نمایندگان فعلا ماموریم در این باره صحبت نکنیم.  
 
وی با اشاره به موضوع سوال از وزرا گفت: تعدادی از رسانه‌ها، وزرا و حتی رئیس جمهور نسبت به مطرح شدن سوال از وزرا از مجلس انتقاد کردند به گونه‌ای که رئیس جمهور می‌گوید: سمفونی تهران را راه می‌اندازیم حتی اگر کارت زرد بگیریم،‌ مجلس که با سمفونی مشکلی ندارد آن هم وقتی قوانین و مقررات اجرا شود و در چنین شرایطی دیگر نیاز به دادن کارت زرد نیست.

 عضو کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: رئیس جمهور در دیدار با مجمع نمایندگان گیلان می‌گوید آنقدر حجم سوال‌ها زیاد شده که وزرا به کارشان نمی‌رسند.  
 
رسایی با اشاره به آمار سوال در دولت‌های گذشته اظهار کرد: آمار سوال از وزرا در ۵ ماهه اول در دولت هفتم ۵۲ سوال، در پنج ماهه اول دولت هشتم ۱۱۴ سوال، در پنج ماهه اول دولت نهم ۲۰۵ سوال، در پنج ماهه اول دولت دهم ۳۴۶ سوال و در پنج ماهه اول دولت یازدهم ۳۸۳ سوال از وزرا مطرح شده است.  
 
وی ادامه داد: از این آمار می‌توان دریافت تعداد سوال‌ها در هر دوره افزایش یافته و این افزایش بعد نظارتی مجلس را نشان می‌دهد.  
 
رسایی تصریح کرد: در حال حاضر هیئت رئیسه تمهیدی را اندیشیده که سوال از وزرا قبل ازمطرح شدن در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس بین نماینده و وزیر مربوطه مطرح شود.  
 
عضو کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: در دولت قبل هر هفته یک سوال به صحن می‌آمد، از این رو مطرح شدن پی در پی سوال نمایندگان از وزرا اشکالی ندارد ولی نمی‌دانم علت این نامهربانی‌ها چیست.  
 
وی ادامه داد: ۲۴۵سوال از ۳۸۳ سوال دولت یازدهم مربوط به همکارانی است که هیچ گرایش سیاسی ندارند، در مجلس هیچ گرایش سیاسی حاکم نیست و اکثر سوال‌ها مربوط به کسانی است که نسبت به مسائل ملی و منطقه‌ای خود حساس هستند.  
 
عضو کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: یک سایت خبری که وابسته به یکی از مسئولان وزارت ارشاد است، در مطلبی عنوان کرده که هزینه هرسوال یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است، از این رو تعداد سوال‌ها در دولت گذشته به سه میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان هزینه داشته، این ادعای دروغین است.  
 
وی تاکید کرد: کسانی که موضوعات این چنینی را مطرح می‌کنند نمی‌خواهند دو سوال مهم درباره "قرارداد ژنو" و "قرارداد کرسنت" در مجلس مطرح شود، از این رو توپخانه درست می‌کنند و نمایندگان مجلس را هدف می‌گیرند.  
 
محمدرضا باهنر رئیس مجلس امروز در پاسخ به تذکر شفاهی رسایی گفت: سوال از وزرا حق نمایندگان است و پاسخ هم جزء وظایف وزراست.  
 
وی افزود: اگر وزرا می‌گویند که سوال‌ها وقت آن‌ها را می‌گیرد، باید بدانند که آن‌ها بخشی از وقت خود را باید صرف پاسخگویی به نمایندگان کنند چرا که در نظام مردم سالاری دینی اینگونه است.  
 
وی افزود: همانگونه که امام (ره) توصیه کرده‌اند که قبل از مطرح شدن سوال از وزرا در تریبون مجلس بهتر است وزرا و نمایندگان باهم صحبت کنند، ما نیز در هیئت رئیسه تمهیدی را اندیشیده‌ایم که قبل از مطرح شدن سوال‌ها در تریبون و همچنین کمیسیون‌ها نمایندگان و وزرا در این باره با هم صحبت کنند و ما این موضوع را اولی می‌دانیم، این روند باعث ارتقای سطح کیفی و کمی وزرا خواهد شد.  
 
انتهای پیام/

برچسب ها: عضو ، کمیسیون ، پاسخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار