سرنوشت نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات تهران به عنوان مهم‌ترین رویداد رسانه‌ای کشور چه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات تهران هر ساله با هدف ایجاد فضای رقابتی میان مطبوعات و رسانه‌های کشور برگزار می‌شود و در سال 92 با پشت سر گذاشتن 19 دوره برگزاری در شرف رسیدن به برپایی بیستمین سال برگزاری این رویداد رسانه‌ای بدون وقفه بود که با نظر "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در این دوره برگزار نخواهد شد.   

 استقبال از نمایشگاه مطبوعات در هر دوره، حضور مردم و اهالی رسانه افزایش پیدا می‌کرد اما بعد از روی کار آمدن دولت جدید زمزمه‌های تعطیلی این نمایشگاه به گوش رسید.   
 
در ابتدا مدیر روابط عمومی نمایشگاه مطبوعات خبر به تعویق افتادن زمان برگزاری آن را رسانه‌ای کرد و چند روز بعد توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر تعطیلی این دوره رسما اعلام شد و دلایل این اتفاق را هم به نوپا بودن دولت و نیاز به بررسی ساختاری وزارتخانه و استفاده از نیروهای متخصص نسبت داد.   
 
اما همه این موارد برای لغو مراسمی به این مهمی ناکافی به نظر می‌رسد و جای این سوال را در ذهن اهالی رسانه باقی خواهد گذاشت که چطور دولت‌های قبلی هم که هنگام روی کار آمدن با چنین مشکلاتی مواجه بودند هیچ یک اقدام به تعطیلی این آیین نکردند.

 
مسئولان برای تعطیلی نمایشگاه مطبوعات دلایل منطقی ارائه کنند


"محمد کریم کاظم‌پور" مدیرعامل خانه مطبوعات ایران در گفتگویی با ما بر این نکته اذعان کرد که نمایشگاه مطبوعات مکانی است برای رقابت میان رسانه‌ها و تعطیلی آن در هر دوره‌ای اتفاق ناخوشایندی برای عرصه مطبوعات محسوب می‌شود.   
 
وی تاکید کرد: امیدوارم مسئولان برای این کار خود دلایل منطقی را مطرح کنند زیرا هر صنف رسانه‌ای درتلاش است که عملکرد یکساله خود را در معرض نمایش قرار دهد.   
 
مدیر‌خانه مطبوعات ایران با اشاره به مطرح شدن احتمالات و دلایل مختلف از سوی مسئولان مبنی بر تعطیلی نمایشگاه مطبوعات به این نکته بسنده کرد که در دوره‌های گذشته نیز جامعه درگیر مسایل سیاسی  بوده است اما این اتفاق به تعطیلی و یا لغو نمایشگاه ختم نشد و این دلیل نمی‌تواند ملاکی برای تعطیلی این دوره باشد بنابراین باید تنها دلیل این اتفاق را از مدیران این حوزه جویا شد.  

برگزاری نمایشگاه مطبوعات در اردیبهشت 93 زمان مناسبی است


"محمد مهدی دانی" رئیس انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در این رابطه گفت: از نظر من نمایشگاه مطبوعات نوعی گردهمایی مطبوعاتی و رسانه‌ای و معرفی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و مطبوعات و تبادل نظر آنها با یکدیگر و دید و بازدید رسانه و مسئولان با یکدیگر است و این گردهمایی لازمه کار آنهاست زیرا ضمن حضور نخبه‌ها در این نمایشگاه مسئولان با آنها آشنا می‌شوند و فعالیت‌هایشان را از نزدیک می‌بینند.

وی ادامه داد: طبق شنیده‌ها وزیر گفته است که دولت جدید تازه راه‌اندازی شده و ما مشغول کارهای دیگر هستیم به همین دلیل برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاده است؛ اما از نظر من این تعطیلی به طور مطلق نیست و معاون مطبوعاتی ضمن تشکیل شورایی همه کارها را به گردن این شورا انداخته است.

دانی تصریح کرد: از نظر من نبود مکان مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه و نداشتن آمادگی برای برگزاری آن دو دلیل عمده در تأخیر برگزاری این نمایشگاه است و برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت سال بعد یعنی نزدیک به نمایشگاه کتاب زمان مناسبی است، یعنی بهتر است هر سال در اردیبهشت ماه برگزار شود.

رییس انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران خاطر‌نشان کرد: به طور کلی به نظر من برگزاری نمایشگاه مطبوعات خوب است و برگزاری آن به طور مطلق کنسل نخواهد شد.

برای چنین تصمیماتی باید برنامه‌ریزی‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شد

در کنار مخالفان تعطیلی نمایشگاه گروهی دیگر نیز موافق این تصمیم هستند همانند "شهرام جعفرنژاد" مدیر مسئول مجله صنعت سینما که اعلام کرد اگر همه این اتفاقات برای بررسی جامع و برگزاری حرفه‌ای این نمایشگاه صورت بگیرد یکسال تعطیلی ضربه‌ای به آن نخواهد زد اما برای چنین تصمیماتی برنامه‌ریزی‌ها باید با سرعت بیشتری انجام می‌گرفت تا مجبور به تعطیلی چنین مراسمی نمی‌شدیم.

 علاقمند بودیم با دیگر مسئولان رسانه‌ای هم گفتگویی درباره این موضوع داشته باشیم که متاسفانه برخی از این چهره‌ها چندان رقبتی برای اظهارنظر در این خصوص نداشتند شاید این امر نشئت گرفته از این موضوع باشد که برخی از این دوستان از ترس ایجاد خللی در روابط میان آنها و وزارت ارشاد یا معاونت مطبوعاتی تمایل به چنین مصاحبه‌ای نداشتند.   
 
با توجه به سابقه‌ای که نمایشگاه مطبوعات در طول برگزاری 19 دوره خود به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای رسانه‌ای کشور داشته نباید با چنین دلایلی آن را تعطیل کرد.
 
باید از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که آیا می‌توان به علت "عمق بخشی به محتوا" این نمایشگاه را تعطیل کرد؟   
 
نکته جالب و حائز اهمیت این مسئله این است که پس از آنکه "علی جنتی"  اعلام کرد: «با توجه به نوپا بودن دولت فرصتی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال 92 نداریم.»

 انتقاد  برخی از رسانه‌ها باعث شد تا در اندک زمانی "حسین انتظامی" معاون مطبوعاتی دولت مجبور به موضع‌گیری شود و با اعلام اینکه وزارت ارشاد تصمیمی قطعی در این باره نگرفته است، عنوان کند: «جشنواره مطبوعات با قوت سابق برگزار خواهد شد اما در مورد نمایشگاه مطبوعات به دلیل نماز جمعه در مصلای تهران، مخالفت برخی از رسانه مبنی بر اسراف در برگزاری و دغدغه تامین اعتبارات همچنان تصمیمی گرفته نشده است.»

 با توجه به این اظهارات  تاکنون سرنوشت برگزاری نمایشگاه مطبوعات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
ای کاش چنین مشکلاتی نبود و چنین مجالی برای فرصت دادن به برقراری ارتباط دو سویه میان مردم و مطبوعات از نزدیک از بین نمی‌رفت.

گزارش از : فائزه آقابابایی  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.