تصميم سازمان ملل برای پس گرفتن دعوت از ايران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه، با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ واشنگتن از تصميم بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد به پس گرفتن دعوت از ايران براي حضور در کنفرانس ژنو 2 استقبال کرد. 

بعد از لغو دعوت سازمان ملل از ايران برای شرکت در نشست ژنو2، جین پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد اميدوار است همه طرف‌ها بتوانند بر وظيفه موجود درباره سوريه و فرایند تشکیل دولت انتقالی با اختیارات اجرایی گسترده  دوباره متمرکز شوند. 

پساکی افزود: هدف از کنفرانس ژنو 2 اجرای بیانیه 2012 برای ایجاد عملیات انتقال سیاسی در سوریه است.

ائتلاف مخالفان سوری هم از تصمیم پس گرفتن دعوت ایران استقبال و در عین حال بر مشارکت خوددر نشست ژنو دو ( با توجه به نبود ایران ) تاکید کرد .

تهران پیشتر اعلام کرده بود اگر مشارکت این کشور منوط به پذیرش بیانیه ژنو یک ناظر بر تشکیل دولت انتقالی باشد؛ در این نشست شرکت نخواهد کرد .

نماینده عربستان در سازمان ملل متحد هم در سخنانی در شورای امنیت مدعی شد ما مخالف حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 بودیم و ایران صلاحیت و شایستگی حضور در این کنفرانس را ندارد. ایران باید به مفاد بیانیه ژنو 1 پایبند باشد.

تحت فشارهای آمریکا و برخی طرف های منطقه ای، دبیرکل سازمان ملل در کمتر از 24 ساعت، دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در نشست ژنو2 را پس گرفت.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود حاضر است بدون هیچ پیش شرطی و در راستای پیشبرد نشست ژنو 2 در آن شرکت کند؛ سازمان ملل اعلام کرد که نشست مذکور بدون مشارکت ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار