آزمایشگاه‌های سطح کشور از نظر کیفیتی در سطح خوبی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، بهزاد پوپک، متخصص هماتولوژی و رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در نشست خبری و پیش از ظهر امروز گفت: فعالیت آزمایشگاه‌ها در کشور طی استاندارد‌هایی فعالیت می‌کنند و از پنج سال پیش به صورت مدون به تمام آزمایشگاه‌ها ابلاغ شده است که استاندار‌ها را در آزمایشگاه‌ها رعایت کنند.

وی گفت: آزمایشگاه‌ها از نظر استاندارد‌ها متفاوت هستند و برای تست‌های تخصصی و فوق تخصصی فعالیت گسترده‌ای شروع شده که علاوه بر مفیدی مستمر آزمایشگاه‌های مرجع سلامت و آزمایشگاه‌های علوم تابعه سیستم‌های دیگری هم داریم.

وی گفت: اکثر آزمایشگاه‌های کشور از نظر کیفیت وضعیت مطلوبی دارند و علوم آزمایشگاهی بر طبق استاندارد است.

 بیشترین خطای آزمایشگاهی، خطای کمی است/ 10 درصد خطا‌ها قبل از انجام آزمایش صورت می‌گیرد


پوپک، متخصص هماتولوژی در خصوص خطای آزمایشگاهی افزود: بر حسب ذات بدن افراد تغییراتی دارند که به بضاعت سیستم بدنی تغییر پذیر است و ممکن است این نوسانات فردی و نوسانات روش و تکنولوژی منجر خطا در آزمایش‌ها شود.

همچنین بحث خطای کمی که در سه فاز قبل و هنگام و بعد از آزمایش صورت می‌گیرد اتفاق بیافتد که همه جای دنیا این خطا‌های کمی بیشترین خطا‌هاست.

وی افزود: به دلیل کم آگاهی مردم در خصوص قبل از انجام آزمایش‌های و ناشتا بودن و این مسائل شصت درصد خطاهای آزمایشگاهی قبل از انجام آزمایش اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه گفت: ما بر آنیم تا آزمایشگاه‌های سطح کشور را مطابق با پیشرفت‌های روز دنیا پیش ببریم تا نتایج خوبی بگیریم.

تبلیغات برای رشته‌های پزشکی اشتباه است


پوپک در خصوص اطلاع رسانی گفت: اطلاع رسانی یک اصل است خصوصا در حوزه‌ی ژنتیک و تخصص‌های مرتبط با آن‌ که این می‌تواند تبلیغات برای رشته‌های پزشکی وارد کند، و‌گرنه مردم هستند که خسران زده خواهند شد.

 استاندارد روش کنترلی برای آزمایشگاه‌ها ایجاد نشده است

همچنین در خصوص کیفیت کارگاه‌های ارزیابی اظهار داشت: برای سنجش کیفیت استانداردی تعیین نشده است و برای سیستم چند روش کنترلی ایجاد شده است.
وی گفت: ابتدا در آزمایشگاه‌ها مفیدی داخلی گذاشته شده تا تحت ارزیابی قرار بگیرند و مفیدی خارجی که عمدتا سازمان‌های بیمه گر هستند و اداره امور آزمایشگاه‌ها تحت پوشش خودش را ارزیابی می‌کند و بحث سوم نظارتی شرکت در بحث کنترلی کیفی آزمایشگاه‌ هاست که طبق قانون باید در یک برنامه سالانه شرکت کنند تا آگاهی آن‌ها افزایش یابد و با حضور در این برنامه‌ها، آزمایشگاه‌ها با جزئیات تکنولوژی در این زمینه آشنا خواهند شد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار