"توکل صدیقی" دبیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان از برگزاری جشنواره کتاب برتر به صورت دوسالانه از سال هفتم برگزاری آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری، نشست خبری هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان صبح امروز با حضور عباد‌الله رمضانی معاون فرهنگی شهرداری تهران، کاظم طلایی مسئول هیأت داوران جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان و محمدرضا توکل صدیقی دبیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در ایوان شمس برگزار شد.
 
در این نشست خبری عبادالله رمضانی معاون فرهنگی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران و حوزه معاونت فرهنگی توفیق این را دارد که خدمتگذار کتاب است در بحث کتاب و ارتقاء سطح فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی انجام داده است.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر توسعه کالبدی فضای مطالعه در شهر تهران رشد بسیار بالایی داشته است در صورتیکه مقیاس تعداد کتابخانه در شهر تهران از تاریخ بلدیه تا سال 1385 را یک در نظر بگیریم کتابخانه‌های ایجاد شده در شهر از سال 85 تاکنون به 8/4 رسیده و سه و هشت دهه برابر شده است.
 
معاون فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: به موازات توسعه کالبدی فضای مطالعه در شهر تهران و برنامه‌هایی از جمله نقد کتاب، تجلیل از بهترین کتابخوانان و کتابداران در سالهای اخیر توسط شهرداری به اجرا درآمد امسال هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان است که توسط توکلی، طلایی و جمعی از همکاران دلسوز در حوزه کتاب کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: امسال دومین سال است که در خدمت دوستان هستیم قطعاً کمک به جشنواره‌هایی چون جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان فرهنگ مطالعه و به انتخاب بهتر کتاب برای مخاطبان کمک خواهد کرد.
 
رمضانی خاطر نشان کرد: برنامه‌هایی مانند جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان از طرف دیگر می‌تواند به حوزه نشر و نوع نگاهشان به نگارش کتاب در این زمینه جهت دهد. بدون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نمی‌توان به توسعه فرهنگی رسید اگرچه با وجود دنیای دیجیتال درباره جایگاه فرهنگ مکتوب صحبت‌هایی می‌شود.
 
محمدرضا توکل صدیقی دبیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان گفت: کتاب برتر کودک و نوجوان از سال 85 کار خود را آغاز کرده است 3 دوره آن در سطح انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزار شد بحث معرفی کتاب‌های مناسب به جامعه و ارتقاء کیفیت آثار در حوزه کودک و نوجوان جزء اهداف انجمن فرهنگی ناشران است.
 
وی افزود: جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با هدف ایجاد انگیزه در ناشران و ارائه الگویی برای سنجش کتاب موفق توسط دیگران برگزار شد.
 
از دوره چهارم جشنواره در سطح ملی برگزار شد برای تعیین آیین‌ نامه‌ها و ضوابط داوری جشنواره کتاب برتر از صاحب نظران آیین نامه‌های جشنواره‌های دیگر کتاب بهره بردیم.
 
دبیر جشنواره کتاب برتر ادامه داد: از ابتدا جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با حمایت رئیس وقت کتابخانه ملی، اشعری صورت گرفت.
 
از دوره ششم جشنواره، قسمت حمایت شهروندی شهرداری وارد جشنواره شد و توانستیم جشنواره را در تالار وحدت برگزار کنیم.
 
وی بیان کرد: از سال هفتم جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، تصمیم گرفتیم جشنواره را به صورت دوسالانه برگزار کنیم بدین منظور آثار سالهای 90 و 91 ارسالی به جشنواره را بررسی کردیم جشنواره روز چهارشنبه ساعت 12-10 در سالن اصلی ایوان شمس برگزار می‌شود.
 
در ادامه نشست خبری کاظم طلایی مسئول کمیته داوران جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان گفت: در جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان از سه زاویه محتوا، تصویرگری و گرافیک و مدیریت نشر به اثر توجه شد و از این سه زاویه بر آثار امتیاز تعلق گرفت. بنابراین از داوران دو حوزه‌های مختلف گرافیک، نویسندگان و شاعران و افراد نویسنده در زمینه علمی آموزشی همچنین پیشکسوتان حوزه کتاب در زمینه مدیریت نشر برای داوری آثار دعوت شد.
 
وی افزود: 1655 عنوان کتاب به جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان رسید که از آن میان 520 عنوان داستان تألیفی، 526 ترجمه داستان، 126 عنوان شعر تألیفی، 147 عنوان علمی آموزشی و 136 عنوان اثر در زمینه ترجمه آثار علمی آموزشی است هر کتاب توسط 9 داور بررسی شده است.
 
توکل صدیقی دبیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در ادامه مراسم گفت: امسال بخش جنبی ویژه‌ای در زمینه کتاب‌های مدیریت شهری بنابر درخواست شهرداری به جشنواره افزوده شد در این بخش آثاری که به موضوعات مدیریت شهری از نگاه شهرداری باز می‌گردد و جزء کتاب‌های کودک است بررسی شد.
 
وی افزود: حمایت مالی جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد دو شهرداری بخشی از امکانات مورد نیاز مانند سالن را در اختیار ما قرار داده است در دوره‌های قبل وزارت ارشاد کتاب‌های برگزیده جشنواره را خریداری می‌کرد امسال این مورد را با معاون فرهنگی وزارت ارشاد در میان می‌گذاریم.
 
در پایان نشست خبری کاظم طلایی مسئول هیأت داوران جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان گفت: جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان ناشر را به عنوان نماینده کتاب انتخاب می‌کند جشنواره در برابر ناشران شرکت کننده پاسخگو است.
 
وی عنوان کرد: برگه داوری به ناشران می‌دهیم که در آن نظر تک تک داوران گرفته شده است در صورتیکه ناشری علاقه‌مند به سنجش کتاب خود درباره کتاب باشد به راحتی در اختیار ناشران قرار می‌دهد به نظر می‌آمد برگزاری سالانه جشنواره کافی نباشد بنابراین در کارگاه انجمن قرار شد دوسالانه برگزار شود.
 
مسئول هیأت داوران جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان تصریح کرد: برای کتاب‌های برگزیده جشنواره رایزنی‌هایی با وزارت ارشاد و شهرداری در زمینه خرید کتاب و استفاده در کتابخانه‌ها که باید صورت بگیرد تاکنون انجام شده امسال اینگونه بحث‌ها به صورت جدی‌تری باید پیگیری شود.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار