وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار پروژه فرهنگی نیمه تمام در سراسر کشور داریم، گفت: این پروژه‌ها پیشرفت‌هایی بین 20 تا 85 درصد دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، علی جنتی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم که در تالار شهید آوینی قم برگزار شد، گفت: این جلسه به مناسبت تکریم یکی از خادمان حوزه فرهنگ هنر و ادب و معرفی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه حرف‌های زیادی برای گفتن دارم که فرصت آن نیست، ادامه داد: یکی از اهداف اصلی وزارت ارشاد که در قانون ذکر شده گسترش ارزش‌ها و معارف دینی و پاسداری از فرهنگ و تمدن ایرانی و معرفی آن در عرصه بین‌المللی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد با مجموعه ابزارهایی که در اختیار دارد باید به این اهداف دسترسی پیدا کند، عنوان کرد: گسترش امر کتاب و کتابخوانی، تولید فیلم‌های سینمایی، تولید آثار نمایشی و هنرهای تجسمی، تولید آثار خوشنویسی و انتشار مجلات و ... از جمله برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ این وزارتخانه قبل از انقلاب فقط به بخش دوم یعنی فرهنگ و هنر توجه شد، اظهار کرد: بعد از انقلاب دستگاه‌های مختلفی ادغام شدند ولی به تدریج برخی دستگاه‌ها جدا شده و به صورت یک سازمان مستقل درآمده‌اند ولی آنچه که امروز در اختیار داریم مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هم مسائل فرهنگی و هنری در حوزه‌های مختلف را دنبال کرده و هم به مسائلی که محتوای دینی دارد، توجه می‌کند.

جنتی با بیان اینکه مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها بر عهده این وزارتخانه است، افزود: در استان‌ها نیز فردی که مسئولیت اداره کل ارشاد را بر عهده می‌گیرد باید کسی باشد که بتواند به همه این مسائل پرداخته و در کار خود جامعیت را لحاظ کند.

وی ادامه داد: استان قم از استان‌هایی است که دارای امتیاز بزرگی به دلیل وجود مرکزیت حوزه علمیه، حضور مراجع عظام تقلید که استوانه‌های فقاهت هستند و مراکز بزرگ تحقیقات علمی و دینی است و پرداختن به این بخش که جزو امتیازات قم به شمار می‌رود از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در قم توجه خوبی به مسائل فرهنگی و هنری شده است، ادامه داد: باید در عرصه موسیقی و مسائل فقهی مرتبط با آن قم صاحب نظر بوده و اگر دستگاه‌های موسیقی به خوبی شناخته شود صدور احکام در این بخش سهل‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلیل وجود حوزه علمیه و مرکزیتی که قم برای کل کشور از نظر منابع دینی دارد نیاز بود که نیروی تازه نفسی که آشنایی بیشتری با این مقوله داشته باشد، معرفی شود.

جنتی اظهار کرد: از مدت‌ها قبل از آقای ایزدپناه خواسته بودم که این مسئولیت را عهده دار شوند و ایشان با توجه به سوابق گذشته می‌توانند نقش مهمی در استان قم داشته باشند.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت ارشاد این است که بررسی کتب دینی را در قم متمرکز کنیم، ادامه داد: قم مرکز علوم و معارف دینی است و در قم این ظرفیت وجود دارد که با بهره‌گیری از نیروهای متخصص نسبت به صدور مجوز اقدام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امیدواریم که مدیرکل جدید بتواند استعدادهای موجود در این استان را تقویت و حمایت کرده و نکته دیگری که مورد توجه است ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگ با مراجع عظام تقلید و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیریت عالی حوزه علمیه است که باید محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سه هزار پروژه فرهنگی نیمه تمام در سراسر کشور داریم، گفت: این پروژه‌ها پیشرفت‌هایی بین 20 تا 85 درصد دارند.

جنتی تاکید کرد: گرایش دولت این است که در سال 93 بیشترین اعتبار را به پروژه‌هایی که 80 درصد به بالا پیشرفت فیزیکی دارند اختصاص دهیم و امیدواریم که در سال آینده شاهد به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها باشیم./ش

برچسب ها: قم ، وجود ، پروژه ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.