رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: توسعه تولید گیاهان دارویی، می تواند درآمد بهره برداران در روند تولید محصولات را افزایش دهد و ساماندهی و بسته بندی و ایجاد صنایع تبدیلی جانبی، خواهد توانست در میان مدت با توجه به شناسایی 320 گونه گیاهان دارویی در مناطق مختلف این استان، آن را به یکی از قطب های تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور مبدل کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان افزود: آذربایجان شرقی استعداد بالقوه ای جهت کشت و تولید سماق، گل محمدی، زالزالک، ذغال اخته و صدها نوع گیاهان دارویی شناسایی شده داشته و جهت شناساندن گیاهان دارویی منطقه و توجه به تولید این محصول باید اقدامات ترویجی بیش از پیش در مناطق مستعد توسعه پیدا نموده و حمایت سازمان از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه تداوم دارد.

وی تاکید کرد: مرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان، پژوهشهای متعددی در این رابطه به انجام رسانده و در حال حاضر، گل محمدی از نظر حجم و سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان بیشترین تولید را از آن خود ساخته است و سازمان در تلاش است جهت ارتقا درآمد تولیدکنندگان این محصول، با فراهم نمودن زمینه لازم برای توسعه صنایع بسته بندی و فرآوری، کاهش قابل توجه عرضه خام و فله ای گیاهان دارویی را عملی سازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، با اشاره به اینکه سهم استفاده از داروهای گیاهی در کشور، از سه دهم درصد، به 3 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از 40 داروی گیاهی به خارج از کشور صادر می شود گفت: آذربایجان شرقی از نظر تنوع گیاهی، دومین استان بعد از کردستان بوده و با توجه به مساعد بودن شرایط اقلیمی ایستگاه تحقیقاتی تیکمه داش به کشت دیم گیاهان دارویی، این ایستگاه قابلیت تبدیل به مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دیم کشت در شمالغرب کشور را داراست.

محمدیان با بیان اینکه درحال حاضر بیش از 428 هکتار از اراضی آذربایجان شرقی زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است گفت: متقاضیان توسعه کشت این گیاهان از تسهیلات ویژه دریافت وام و اراضی ملی برخوردار می شوند. #

برچسب ها: جهاد ، کشاورزی ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حجت اله رنجبر
۱۳:۵۲ ۰۷ دی ۱۳۹۸
سلام ببخشید اگر بخوام گیاهان دارویی پرورش بدم از جهاد کشاورزی حمایت میشم .ممنون