یک آسیب‌شناس گفت: ارزیابی‌های مستمر در معرض قضاوت قرار دادن خود در خصوص دریافت عملکردمان از سوی دیگران از مناسب‌ترین روش خودشناسی است.

جعفر بای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: انسان موجود توانمند ضعیف است از یک سو تواناییهای قابل قبولی دارد و از سویی دیگر ضعف‌هایی. مهمترین راز موفقیت در زندگی برای هر انسانی شناخت واقعی خویش است. بسیاری از انسان‌ها متأسفانه تصویر درستی از خویش ندارند بعضی‌ها دچار خود مطلق‌بینی هستند و خویش را کامل و مبرا از هر خطایی می‌دانند، برخی نیز دچار خود منفی‌بینی و تواناییهای خویش را اندک و ضعف‌هایشان را زیاد می‌بینند، هر دو گروه دچار خطا هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: انسان موفق کسی است که خود را آنگونه که هست مورد ارزیابی قرار دهد و با شناخت دقیق کاستی‌ها و ضعف‌ها، به نقاط قوت خویش آگاه شود. برای اینکه افراد بتوانند بی کم و کاست شناخت واقعی از خویش پیدا کنند ابتدا باید خود را به طور مستمر مورد ارزیابی قرار دهند. افراد در پرتو ارزیابی‌های مستمر به مهارت خودشناسی دست می‌یابند. نکته بعدی این است که آدمی در عمل تواناییهای خویش را کشف می‌کند و در انجام کار به ضعف‌ها و کاستی‌های خویش پی می‌برند.بنابراین اگر ما تن به کار دهیم و پیوسته در تلاش و فعالیت باشیم می‌توانیم تواناییهای خویش را شناخته و به ضعف‌های خود دست یابیم.

بای اظهار داشت: مناسب‌ترین روش خودشناسی قرار دادن خود در معرض قضاوت دیگران است اگر ما عادت کنیم تا نقطه نظر دیگران را در خصوص عملکردمان دریافت کنیم قطعاً خود را از آینه دیگران مشاهده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که موفق به شناخت تواناییها و ضعف‌های خود شده‌اند باید تلاش کنند تا ضعف‌ها و کاستی‌های خویش را کاهش داده و از سوی دیگر نسبت به ارتکا مهارت خویش همت بگمارند با این روش می‌توانند زمینه رشد و ترقی و تعالی را برای خود فراهم کنند.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: قضاوت ، ارزیابی ، عملکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار