کشورهای قدرتمند جهان وایران قرار است اجرای یک توافق مهم را از روز دوشنبه آغاز کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاری رویترز، این خبرگزاری در گـزارشی به قلم «جاستینا پاولاک» و «فردریک دال» نوشت: طرفین امیدوار هستند این بتواند مسیر را برای یک توافق جامع هموار کند.

در صورتی که بر اساس پیش بینی های انجام شده، آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل صبح روز دوشنبه این موضوع را تایید کند که ایران به تعهدات خود در موافقتنامه عمل کرده است، اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در همان روز اقدام به تعلیق برخی از تحریمهای اقتصادی علیه ایران خواهند کرد.

این مصالحه های دوجانبه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است شش ماه به طول بیانجامد و در طی این مدت، شش کشور قدرتمند -آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان- در خصوص یک موافقتنامه نهایی با موضوع افق مجاز فعالیتهای هسته‌ای ایران با این کشور مذاکره خواهند کرد.

این توافق موقت که در تاریخ 24 نوامبر و پس از سالها دیپلماسی منقطع به امضا رسید، طی یک دهه اخیر منحصر به فرد محسوب می شود. همچنین این نخستین باری است که کشورهای غربی، فشارهای اقتصادی علیه ایران را کاهش می دهند.

کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «این یک موافقتنامه مهم است و من امیدوارم هم اکنون این فرصت را داشته باشیم تا به پیشرفتها ادامه دهیم و در آینده نزدیک به یک موافقتنامه جامع دست پیدا کنیم.»

اشتون به نمایندگی از شش کشور قدرتمند، وظیفه هماهنگی ارتباطات دیپلماتیک با ایران را به عهده دارد. وی قصد دارد در راستای تلاشهای خود با هدف پایان دادن به جنجال هسته ای ایران، طی چند هفته آینده به تهران سفر کند.

ایران اجازه پیدا خواهد کرد به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار درآمدهای نفتی خود که در حسابهای خارجی مسدود شده است دست پیدا کند و تجارت مواد شیمیایی، طلا و سایر فلزات قیمتی را از سر بگیرد.

دولت آمریکا پیش بینی کرده است ارزش تحریمهایی که کاهش پیدا می کند در مجموع به حدود هفت میلیارد دلار بالغ شود. هر چند برخی دیپلماتها اعلام کرده اند این موضوع به میزان تمایل شرکتهای غربی برای ورود دوباره به بازار ایران وابسته خواهد بود.

دیپلماتهای غربی و بسیاری از کارشناسان  مستقل  امور هسته ای به این توافق به چشم یک گام اولیه مهم می نگرند که امکان حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران را فراهم می کند.

رویترز گزارش داد: سال گذشته انتخاب شدن حسن روحانی که چهره ای نسبتا میانه رو شمرده می شود در انتخابات ریاست جمهوری ایران باعث شد پس از سالهای رویارویی و لحن متخاصمانه، یخ روابط میان این کشور و غرب ذوب شود. اما اسرائیل، این موافقتنامه را یک اشتباه تاریخی توصیف کرده است، زیرا بر اساس آن برنامه غنی سازی اورانیوم تهران لغو نخواهد شد. 

«مارک دوبوویتز» رئیس «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در واشنگتن و از مدافعان تحریمهای سختگیرانه علیه ایران در این باره گفت کشورهای غربی با کاهش تحریمهای اقتصادی، قدرت چانه زنی را در آینده از دست خواهند داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظارت بر این موضوع که آیا ایران این موافقتنامه را اجرا می کند یا نه، نقشی کلیدی به عهده خواهد داشت. 

دستیابی به یک توافق نهایی به معنای غلبه بر چندین دهه بی اعتمادی عمیق میان ایران و کشورهای غربی خواهد بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار