آنتی بیوتیک‌ها موجب تحمیل هزینه‌های اضافی به سیستم درمانی شده‌اند

متأسفانه تجویز و مصرف بی‌رویه و غیر منطقی آنتی بیوتیک‌ها، موجب افزایش بروز عفونت‌های بیمارستانی و تحمیل هزینه‌های اضافی به سیستم درمانی شده‌اند.

محمود رضا شاه بهرامی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از عوارض بسیار مهم اعمال جراحی عفونت است و عفونت محل جراحی از شایعترین عفونت‌های ضمن عمل بوده که موجب افزایش قابل ملاحظه ناتوانی و مرگ و میر می‌شود.

وی تأکید کرد: علاوه بر عفونت محل جراحی، عفونت‌های ادراری، تنفسی و خونی نیز در بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی شایع هستند.

شاه بهرامی افزود: آنتی بیوتیک‌ها نقش مهمی در پیشگیری، کنترل و درمان عفونت‌ها دارند و در واقع تجویز درست و به موقع این داروها، می‌تواند نقش اساسی در پیشگیری از عفونت داشته باشد.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک‌ها، از تأثیر این داروها کاسته است، تصریح کرد: متأسفانه تجویز و مصرف بی‌رویه و غیر منطقی آنتی بیوتیک‌ها، موجب افزایش بروز عفونت‌های بیمارستانی و تحمیل هزینه‌های اضافی به سیستم درمانی شده‌اند.

شاه بهرامی با اشاره به تجویز غیر منطقی و بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها توسط برخی از پزشکان و متخصصان، یادآور شد: در برخی از موارد پزشک به ناچار و برای اینکه بیمار در مراجعات احتمالی بعدی نزد او برود، اقدام به تجویز دارو می‌کند.

وی گفت: متأسفانه این تصور در بین اغلب بیماران و خانواده آنها وجود دارد که تجویز زیاد دارو به ویژه آنتی بیوتیک از سوی پزشک، به معنی دقت نظر پزشک و اهمیت سلامتی بیمار برای او است.

شاه بهرامی با اشاره به اینکه نباید از پزشک توقع و درخواست تجویز بیشتر دارو را داشت، خاطر نشان کرد: پزشکان نیز باید طبق نیاز و شرایط بیمار و دستورالعمل‌های مصوب در زمینه آنتی بیوتیک درمانی، اقدام به تجویز آنتی بیوتیک نمایند تا هزینه‌های جانی و مالی و سایر عوارض مصرف بیش از اندازه دارو کاهش یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیستم ، درمان ، پزشک ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار