به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ هوای تهران طی روزهای گذشته باز هم در شرایط هشدار قرار گرفت ، حکایت آلودگی هوای تهران حکایت بیماری است که به ذاتالریه مبتلا است اما پزشکان معالجش به مانند یک سرما خوردگی کوچک برای آن نسخه پیچی میکنند و همینکه چند روزی هوا بهتر میشود، مداوای اصلی را فراموش میکنند.
بر اساس آخرین اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا ، شاخص کیفیت هوای تهران امروز( یکشنبه 29 دی ماه ) همزمان با روز هوای پاک در شرایط ناسالم قرار دارد .
گویی مسئولان فراموش کردهاند هوای تهران در شرایط بحرانی قرار دارد و سالانه 4 هزار و 600 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند؛ گویی فراموش کردهاند تعطیلی مدارس و اجرای طرحهای مقطعی، چاره آلودگی هوای کلانشهرها به خصوص پایتخت نیست!
افزایش تعداد مراجعات بیماران قلبی و تنفسی در روزهای آلوده به مراکز پزشکی و اورژانش نشان میدهد، وضعیت بیش از تصور مسئولان بحرانی است.
سال هاست که هفته هوای پاک با هوایی نه چندان سالم ، بلکه ناسالم آغاز میشود و شهروندان حتی در این هفته هم از تنفس هوای پاک محروم هستند ، هفته ایی که تنها در تقویم لفظ هوای پاک را به دوش میکشد.
سید جعفر تشکریهاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه آلودگی هوای تهران در شرایط بحرانی است گفت : آلودگی هوا مهمترین چالش زیست محیطی کشور است که منابع متحرک ریشه اصلی آن محسوب میشود، به طوریکه منابع متحرک از جمله تردد میلیونها خودرو و موتور سیکلت با استاندارد پایین و احتراق سوخت به مراتب بیکیفیت بالغ بر 85 درصد تولید آلودگی هوا را شامل میشود.
به گفته معاون شهردار تهران مهمترین آلاینده های موجود در هوای تهران ، ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که محصولی انسان ساخت بوده و از طریق فعل و انفعلات شیمیای و کارکرد خودرو و وسایل نقیله و احتراق سوخت تولید میشوند .
تشکری هاشمی با بیان اینکه باید به دنبال حذف آلاینده ها از منبع باشیم گفت : اجرای طرحهایی مانند طرح زوج و فرد از در منازل تنها باعث بروز مشکلات برای شهروندان میشود در حالیکه برای حل مشکل آلودگیها در تهران در کنار اجرای راهکارهای کوتاه مدت نیاز به اجرای راهکارهای بلند مدت مطابق با اسناد بالادستی است.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه طرحهای مقطعی از جمله اجرای سراسری زوج و فرد و تعطیلی مدارس و ادارهها شاید در روزهای آلوده و بحرانی، از انباشت آلودگی کاسته و وضعیت بهبود نسبی بیابد، اما به واقع راهکار کاهش آلودگی هوا باید از منبع تولید کنترل شود گفت : اینکه ما به دنبال حذف عناصر آسیب پذیر در آلودگی هوا باشیم راهکاری درست نیست چرا که تعطیلی و ممنوعیت تردد وسایل نقیله برخورد با معلول بوده در حالیکه علت جای دیگریست ، بر فرض که یک مدرسه را تعطیل کردیم آیا کودکان در خانه ها مینشینند و درها را میبندند تا ذرات آلاینده را استشمام نکنند !؟
وی با تاکید بر اینکه ذرات معلق سرطانزاست گفت : عملکرد ناصحیح موتور خودروها نقش بسزایی در تولید آلاینده ذرات معلق دارد ، از اینرو باید خودروهایی آلاینده از جمله خودروهای فرسوده و خودروهای با کیفیت پایین را از جامعه حذف کنیم ، دولت و مسئولان و مجلس به اجرای هرچه سریعتر خروج خودروهای فرسوده اهتمام ورزند .
به گفته وی اکنون تعداد بیشماری پیکان ، نیسان ، خودورهایی آلاینده با احتراق سوخت بالا در سطح شهر در حال تردد هستند .موتورسیکلت های موجود در سطح شهر نیز استاندارد یورو یک نیز نداشته و با تردد در سطح شهر بالغ بر سه برابر یک خودروی یورو 2 تولید آلایندگی دارند لذا باید طرح جایگزینی موتور سیکلت ها ی برقی در چرخه حمل و نقل شهری اجرایی شود .
به واقع وضعیت آلودگی هوا از بحران هم گذشته و طبق گفتههای مسئولان وزارت بهداشت، سالانه چهار هزار 600 نفر به واسطه تنفس هوای آلوده جان خود را از دست میدهند و یا در روزهای آلودگی هوا 275 نفر در شهر تهران روانه بیمارستان میشوند واینکه مسئولان با صرف وقت و انرژی تنها جلسات و مصوبات کمیته اضطرار را پیگیری میکنند تامل بر انگیز است.
انتهای پیام/