شرکت‌هاي ژاپني خريدار نفت خام ايران، براي بيمه محموله‌هاي نفتي وارداتي خود دوباره با شرکت‌هاي خصوصي قرارداد مي بندند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، مقام‌هاي دولتي و صنعتي ژاپن اعلام کردند خريداران نفت خام ايران در اين کشور به دنبال اجرايي شدن کاهش تحريم‌ها از هفته آينده، براي بيمه محموله‌هاي نفتي خود دوباره از شرکت‌هاي بيمه خصوصي استفاده خواهند کرد.

لغو تحريم‌هاي بيمه کشتيراني اتحاديه اروپا بخشي از توافق ايران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌اي تهران است.

پارلمان ژاپن  دو سال پيش براي تداوم تجارت نفتي با تهران، لايحه‌اي را تصويب کرد که به موجب آن دولت ژاپن موظف شد تضمين دولتي تا مبلغ حدود هفت ميليارد و 600 ميليون دلار براي بيمه هر نفتکش حامل نفت ايران را فراهم کند.

اين طرح پيش از اجرا شدن تحريم شرکت‌هاي بيمه کننده اتحاديه اروپا عليه صادرات نفت ايران در ژوئيه سال 2012 تصويب شده بود.

به گفته يکي از مقام‌هاي "جي پي آي"، بزرگترين شرکت بيمه حمل و نقل دريايي ژاپن، با اجرايي شدن بازنگري در قوانين اتحاديه اروپا، شرکت بيمه ياد شده مي‌تواند پوشش بيمه‌اي حدود هفت ميليارد و 600 ميليون دلار براي هر نفتکش حامل نفت ايران را از سر گيرد.

انتظار مي‌رود بازگشت به شرايط بيمه‌اي گذشته اثري بر برنامه ژاپن براي افزايش خريد نفت خام ايران نداشته باشد.

به گفته يکي از مقام‌هاي دولتي ژاپن، با توجه به اينکه بازنگري در قوانين اتحاديه اروپا موقتي است، لايحه تضمين دولتي نيز در جاي خود باقي خواهد ماند.

ژاپن که در کنار "چين"، "هند" و "کره جنوبي" از بزرگترين مشتريان نفت خام ايران به شمار مي آيد، تاکنون به همکاري تجاري با جمهوري اسلامي ايران ادامه داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، ژاپن ، بیمه ، نفتی ، خصوصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار