پیروان ادیان آسمانی با حرکت روی محور توحید و مسلمانان با اعتقاداتشان نسبت به خداوند ، پیامبران و ... این امکان را برای خود فراهم می سازند.

حجت الاسلام علی صدوقی ، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : مسلمانان شیعه و سنی نیز مبحث امامت را با وجود یک سری اختلاف نظر ، مورد تأئید می دانند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تأکید کرد : وحدت انسجام عمومی را افزون ، و از نفوذ دشمن جهت تفرقه حاکم بین جامعه مسلمانان جلوگیری می کند . 
                                                
حجت الاسلام صدوقی به وجود یک جامعه دینی اشاره کرد و گفت : انسان موجودی قانون مند و مایل است با کل نظام آفرینش که آن هم از اهداف و قوانینی برخوردار است ، در تعامل باشد. این ارتباط تابع یک قواعد است که اشراف به آنها نداریم به همین دلیل خداوند از جنس انسان ، موجوداتی را به عنوان پیامبر مبعوث کرد تا نحوه تعامل صحیح او را ، با کل نظام خلقت بیان کند .
                                 
وی ادامه داد: انسان در جهان هستی چهار رابطه اساسی دارد (رابطه انسان با خود ، با خدا ، با خلقت و خلق خدا) اگر این چهار رابطه بخواهد به صورت منطقی تعریف شود ، باید یک سری اصول و قوانین را بپذیریم که به استناد آن بتوانیم این چهار مورد را اجرا کنیم ؛ این چهار رابطه وقتی قابل اجرا هستند که ما به کل قواعد اشراف داشته باشیم و این علم مان است ، که ما را با  قواعد حاکم بر هستی آشنا می کند ، اما چون از طرفی دیگر علم ما محدود است ، تنها فردی که به قوانین اشراف را دارد پیامبر اکرم (ص) است که گزینه های کلی یک نظام قانون مند را تحت عنوان «دین» در قالب وحی برای ما به ارمغان آورده است .
                                                  
وی با تاکید بر هویت ارزشی دین گفت : باید مردم و بلاخص دولت تلاش بکنند تا هویت دینی مخصوصاً بحث امامت به عنوان روح حاکم بر فرهنگ جامعه و کشور سایه افکند در غیر این صورت نمی توانیم امیدوارباشیم که جامعه بتواند به آن انسجام و وحدتی که باید ، برسد . باید برای دین یک توانمندی را قائل شده و آن را باور کنیم ، زیرا می تواند تمام عرصه های زندگی ما را پوشش دهد .       
                                       
 حجت الاسلام صدوقی همچنین به تعامل علم و دین اشاره کرد و گفت : زمانی که ما از دین بهره می بریم ، متقابلاً از علم خود و دیگران نیز بهره می بریم ، به همین دلیل می گوییم علم و دین در تعامل یکدیگر هستند . اما وقتی علم مأموریتش کشف قوانین الهی باشد دیگر در تعامل با دین نیست و دارای هویت دینی است.
انتهای پیام/
برچسب ها: دین ، هویت ، ارزش ، سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار