تغییر جهت دیپلماتیک امریکا در روی آوردن به مذاکره با ایران، از زمانی که واشنگتن سپتامبر گذشته از تصمیم خود برای حمله به سوریه صرف نظر کرد، با اهداف در پس پرده‌ای صورت گرفت که نباید آنها را از نظر دور نگاه داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "گلوبال ریسرچ" در گزارشی به قلم کیت جونز با عنوان " توافق با ایران ، تغییر در تاکتیک و نه اهداف تجاوزکارانه امریکا " می‌نویسد: توافق نامه موقت شش ماهه ایران با قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای غیرنظامی این کشور 20 ژانویه به مرحله اجرا در خواهد آمد. باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ادعا می کند واشنگتن به متحدان اروپایی ، روسیه و چین برای مذاکره درباره این توافق نامه موقت پیوسته است چرا که امریکا - که بارها ایران را تهدید نظامی کرده است- اکنون می خواهد به صلح نیز فرصتی بدهد. اما در واقع امپریالیسم امریکا تنها از " صلح" به عنوان تاکتیکی برای دنبال کردن اهداف راهبردی مشخص خود استفاده می کند که ممکن است در پایان با جنگ تحقق یابد. واشنگتن تهدید اقدام نظامی علیه ایران را - که هنوز هم سایه آن رفع نشده است - برای دستیابی به امتیازات دائم و نزدیک به هدف خود ضروری می بیند.

این پایگاه می‌نویسد: تغییر جهت دیپلماتیک امریکا در روی آوردن به مذاکره با ایران ،  از زمانی که واشنگتن سپتامبر گذشته از تصمیم خود برای حمله به سوریه صرف نظر کرد ، با دو هدف و پیش بینی مهم صورت گرفت: نخست آنکه جنگ دیگر امریکا در منطقه خاور میانه به طور خطرناکی مانع از دست یابی امریکا در هدف خود در آسیا و تلاش این کشور برای انزوا و مقابله نظامی با چین می شد و دوم آن که با این رویکرد می توان از ایران در راستای پیشبرد منافع راهبردی امریکا و حفظ موضع راهبردی امریکا مبنی بر برقراری ثبات در خاور میانه - از لبنان گرفته تا افغانستان - تحت استیلای امریکا استفاده کرد. با این توافق نامه هسته ای موقت در واقع واشنگتن امتیازات جامعی را از ایران به دست آورده است. مفاد این توافق نامه حقوق ایران را به عنوان یک کشور مستقل و نیز یکی از کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای نقض می کند. 

گلوبال ریسرچ ادامه می‌دهد: این توافق نامه غنی سازی اورانیوم ایران را به کمتر از پنج درصد محدود می کند ، نیمی از اورانیوم بیست درصد غنی شده ایران را از میان بر می دارد و مانع از اقدام ایران در فعال سازی رئاکتور آب سنگین اراک می شود و برنامه هسته ای غیرنظامی این کشور را در معرض بازرسی هایی با ماهیتی بی سابقه قرار می دهد. در ازای آن  ، امریکا و متحدان اروپایی این کشور حدود هفت میلیارد دلار " کاهش تحریم های برگشت پذیر" به ایران را ارائه می دهند.

به نوشته این پایگاه،‌ این تحریم ها جزء شدیدترین تحریم هایی هستند که خارج از جنگ علیه یک کشور اعمال شده است. این تحریم ها خودشان به منزله تجاوز و هدف قرار دادن نامناسب ستمدیده ترین اقشار جامعه ایران هستند.

گلوبال ريسرچ می‌نویسد: دولت باراک اوباما روز دوشنبه از دور ماندن ایران از کنفرانس آتی درباره جنگ سوریه سخن گفت و جان کری وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد تهران تنها در صورتی به این مذاکرات دعوت خواهد شد که موافقت کند این کنفرانس برای انتقال قدرت در دمشق به یک " دولت انتقالی " برگزار خواهد شد ؛ دولتی که در آن شورشیان اسلامگرا نیمی از کرسی ها را در اختیار داشته باشند. در عین حال واشنگتن به طور برانگیزاننده ای کمک نظامی خود را به گروههای تحت حمایتش در سوریه افزایش داده است. دولت باراک اوباما حتی این احتمال را در نظر  دارد که کمک آن به دست گروه های القاعده خواهد رسید و منجر به ضربه تروریستی در امریکا خواهد شد.

تصور می شود توافق نامه موقت کنونی با ایران زمینه را برای مذاکرات درباره توافق نامه " نهایی " درباره برنامه هسته ای ایران هموار سازد اگر چه به عنوان یک کشور مستقل امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای، ایران حق چرخه کامل برنامه هسته ای مسالمت آمیز را دارد.
باراک اوباما و جان کری پیشتر اعلام کرده اند که این مذاکرات " دشوارتر " از گفتگوهایی است که منجر به دستیابی به توافق نامه موقت شد و حتی رئیس جمهور امریکا علنا گفته است که احتمال دست یابی به توافق نهایی " 50- 50" است.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گذشته اعلام کرد شکست در این مذاکرات منجر می شود امریکا اقداماتی را اتخاذ کند که همان اعمال تحریم های شدیدتر و شمارش معکوس جنگ است.

به نوشته گلوبال ریسرچ، برای امریکا موضوع هسته ای ایران همواره بهانه ای برای در انزوا قرار دادن ایران و فراهم کردن زمینه سیاسی برای تغییر حکومت در این کشور و در صورت ضرورت دنبال کردن مسیر اقدام نظامی علیه این کشور بوده است. امپریالیسم امریکا در واقع هرگز خودش را با انقلاب سال 1979 ایرانیان که منجر به سرنگونی رژیم دیکتاتوری بی رحم نماینده خود در ایران یعنی شاه شد ، وفق نداده است.انقلاب ایران یک جنبش بزرگ ضد امپریالیستی بود.

در پایان این گزارش آمده است: در حالی که توافق نامه موقت هسته ای در حال نهایی شده است ، تهران از حضور  حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشست هفته آینده اقتصاد جهانی در داووس سوئیس و جلب نظر نخبگان سیاسی و اقتصادی غربی خبر داده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار