استاد دانشگاه هاروارد و تورنتو، در همایش بزرگ گفتمان رضوی با موضوع «مدیریت ارتباط در خانواده»، معرفت و آگاهی را لازمه مدیریت در محیط خانواده عنوان کرد و گفت: بدون معرفت و آگاهی، اجتماع کوچک خانواده دچار خشکی ارتباط، سردی و رخوت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، سیدمحسن فاطمی در این همایش که به همت بنیاد فرهنگی رضوی برگزار شد، طی سخنانی در جمع اولیاء دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) گفت: آگاهی در مدیریت، پویایی و برجستگی را به دنبال دارد و خستگی باعث ضعف آن خواهد شد.

وی با اشاره به سخنانی از امام علی(ع) گفت: هیچ حرکتی وجود ندارد، مگر آن که قبل از حرکت آگاهی و معرفت کسب شود.

وی پذیرش آگاهانه موجودیت اعضای خانواده را از مهمترین شاخصه های مدیریت آگاهانه در خانواده عنوان کرد و ادامه داد: اولین شرط مدیریت تکریم و احترام است که در 2 بعد کلامی و غیر کلامی می تواند خود را نشان دهد.

فاطمی ادامه داد: به هر میزان که تکریم در خانواده اجرا شود بستر خانواده آماده توزیع اکسیژن عاطفی خواهد بود و در مقابل، تحقیر و نگاه های تحکیمی مقدمه تنش در خانواده را ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه در دسترس بودن به لحاظ عاطفی برای سایر اعضای خانواده را مفهوم ارتباط معنادار بیان کرد و گفت: برقراری ارتباط معنادار با دیگران از نتایج تکریم در خانواده است که زندگی فعال و خلاق را به دنبال دارد.

ایجاد پل عاطفی با اعضای خانواده

سید محسن فاطمی ایجاد پل عاطفی با سایر اعضای خانواده را زمینه ساز ایجاد رابطه کلامی عنوان و تصریح کرد: در این صورت فضایی ایجاد می شود که فرزند، خصوصی ترین احساسات و درونی ترین خواسته هایش را با ما در میان می گذارد. در واقع ایجاد اکسیژن عاطفی در خانواده رابطه مستقیم با بیان محبت ها دارد.

این استاد دانشگاه بیان نکردن محبت در محیط خانواده را عاملی دانست که فرزندان برای جبران این خلا و جلب توجه به کارهایی از قبیل درس نخواندن، فرار از مدرسه و از این قبیل امور را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه ایجاد این پل ها زمینه ساز ارتقاء افراد خانواده خواهد بود، گفت: ایجاد رابطه کلامی را به تنهایی نمی توان به عنوان عامل در دسترس بودن دانست و این ارتباط بدون ایجاد ارتباط عاطفی ناقص است و تاثیر ندارد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به کتاب تدبیر منزل ابن سینا گفت: از نکته های روشن این کتاب اشاره به تکریم خانواده است.

فاطمی، نقادی، بیان نکردن محبت نسبت به اعضای خانواده، کنترل و نصیحت کردن بیش از حد را از عوامل ایجاد کننده فضای مسموم در محیط خانواده عنوان کرد و افزود: مقایسه ها زمینه ساز تحقیر خواهد بود.

96 درصد ارتباط در خانواده به کیفیت آن بستگی دارد

دکتر سید محسن فاطمی در بخش دیگری گفت: 96 درصد از ارتباطات در خانواده با کیفیت ارتباط رابطه دارد.

وی گفت: همه انسان ها نیازمند به اتصال هستند و هر قدر به جای اتصال، انفصال تجربه کنند، احساس عدم امنیت بیشتری دارند.

فاطمی، هم زمانی و هم زبانی پدر و مادر برای برقراری ارتباط با فرزند را عامل نشان دهنده میل اتصال با خانواده دانست و ادامه داد: عدم اتصال بین اعضای خانواده، احساس شک، ترس، ناباوری، عدم اطمینان و بدبینی را به دنبال خواهد داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در ارتباط با فضای خانواده و بازده تحصیلی فرزندان گفت: دعوای پدر و مادر در حافظه فعال فرزندان اثر می گذارد و باعث افت تحصیل می شود. بچه هایی که در خانواده های پر تنش بزرگ می شوند در دراز مدت با دوستان و در آینده در ارتباط با همسر دچار مشکل می شوند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: انعطاف، سعه صدر و گذشت کلید مهم در رفتار است و به این طریق مدیریت ها به ارتباطات خوبی منجر شده و به شکوفا شدن استعدادها و بالندگی انسان ها کمک می کند.

لازم به ذکر است در پایان این همایش دکتر سید محسن فاطمی به پرسش های مطرح شده از سوی والدین دانش آموزان پاسخ داد.


برچسب ها: استاد ، دانشگاه ، هاروارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.