یک روان‌شناس گفت: یکی از نشانه‌های اولیه اعتیاد به اینترنت این است که استفاده از اینترنت به مهم‌ترین فعالیت در زندگی روزمره‌ی افراد تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،«محمدکاظم سلامت»، منطقه‌ی زنجان، افزود: کامپیوتر و نفوذ گسترده‌ی اینترنت در دنیای امروز سبب شده است که هر کسی بنحوی با این تکنولوژی درگیر شود و با آن سر و کار داشته باشد، از این‌رو با همگانی شدن استفاده از کامپیوتر و اینترنت، مسأله‌ی استفاده مفرط و آسیب‌شناسانه از این فناوری و مسأله‌ی اعتیاد به اینترنت، در سال‌های اخیر توجه خیلی از پژوهشگران را در حوزه‌های مختلف کاری به خود جلب کرده است.

وی افزود: هر چند نتایج تحقیقات در برخی مواقع ضد و نقیض هستند، اما در کل می‌توان گفت که استفاده‌ی مفرط و آسیب‌شناسانه از اینترنت میزان بهداشت روانی افراد را کاهش می‌دهد، طوریکه تحقیقات نشان می‌دهد با اعتیاد به اینترنت افسردگی، اضطراب، افکار خوکشی، بیش‌فعالی، هراس، ترس اجتماعی، پرخاشگری، خشونت، رفتارهای ضد اجتماعی، ضعف روابط اجتماعی، مشکلات خانوادگی مصرف موادمخدر، وابستگی‌های دارویی، خستگی و کسالت و ... بیشتر می‌شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: همانند هر اختلال یا بیماری دیگر، اعتیاد به اینترنت نیز علائم و نشانه‌هایی دارد که به والدین توصیه می‌شود در خودشان که بطور مستقیم با کامپیوتر و اینترنت سر و کار دارند و یا فرزندان‌شان، این علائم را جستجو کنند و اگر چند مورد این نشانه‌ها را مشاهده کردند، همانند دیگر اختلالات به فکر درمان آن‌ها باشند.

وی اظهار کرد: یکی از نشانه‌های اولیه اعتیاد به اینترنت این است که استفاده از اینترنت به مهم‌ترین فعالیت در زندگی روزمره افراد تبدیل می‌شود و استفاده از اینترنت بر همه‌ی افکار و اعمال آن‌ها مسلط می‌شود، طوریکه دیگر ابعاد زندگی فرد تحت تاثیر این فعالیت قرار می‌گیرد و فرد کاهش میزان عملکرد در فعالیت‌های خانوادگی، اجتماعی ،شغلی و تفریحی و... از خود نشان می‌دهد.

این روان‌شناس تصریح کرد: مشغول بودن با اینترنت تا آنجا در زندگی فرد رسوخ می‌کند که فرد نیمه شب هم که از خواب بیدار می‌شود دوست دارد از خواب خود بزند و سری به اینترنت بزند. در معتادان به مواد مخدر نیز این علامت وجود دارد. آن‌ها نیز مهم‌ترین فکر و فعالیت روزمره‌شان تهیه مواد مخدر و استفاده از آن به هر قیمت ممکن است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از علائم اعتیاد اینترنتی آن است که این افراد زیاد برانگیخته می‌شوند، طوریکه این برانگیختگی در خلق و خو و رفتار به شکل تحریک‌پذیری، بیش‌فعالی، خشونت و اضطراب نمایان می‌شود، طوریکه این برانگیختگی می‌تواند سیستم خواب و بیداری، کار و استراحت فرد را نیز به هم بریزد و جلوی ارتباط درست با دیگر اعضای خانواده و دوستان و آشنایان را بگیرد، به همین خاطر فرد تلاش می‌کند با سرهم کردن دروغ و بهانه‌تراشی‌های مختلف، خود را از دنیای واقعی و اجتماع جدا کند و به گوشه‌ای خزیده و به دنیای مجازی اینترنت پناه ببرد، به خاطر اینکه زندگی در دنیای مجازی نسبت به دنیای واقعی خوشی بیشتری برای او ایجاد می‌کند.

سلامت گفت: از دیگر نشانه‌های معتادان به اینترنت این است که اگر به هر علتی، نظیر قطعی خط اینترنت یا خرابی کامپیوتر استفاده از اینترنت متوقف شود فرد دچار ناخوشی شده و علائم منفی روانی مانند خستگی، کسالت، خلق پایین، بی‌قراری، غمگینی و افسردگی در او ظاهر می‌شود و به مانند معتادان مواد مخدر که مواد به بدن آ‌ن‌ها نرسیده است، دچار خماری می‌شوند. سپس آن‌ها همه کوشش خود را برای ارتباط مجدد به اینترنت بکار می‌گیرند.

وی گفت: از سوی دیگر همان طور که اعتیاد به مواد مخدر در فرد تحمل ایجاد می‌کند و سبب می‌شود معتادان به مواد مخدر برای به دست آوردن خوشی، میزان مواد مصرفی خود را دائماً افزایش دهند، معتادان اینترنتی نیز تحمل را به شکل دیگری تجربه می‌کنند. آن‌ها نیز مجبورند برای بدست آوردن آثار مورد نظر و مطلوب اینترنت دائماً میزان استفاده از اینترنت را افزایش دهند و ساعت‌های بیشتری را در شبانه‌روز آن‌لاین باشند.

این مدرس دانشگاه، ادامه داد: همه‌ی معتادان اینترنتی همانند معتادان به مواد مخدر که به آثار نامطلوب اعتیاد در زندگی خود واقفند، تمایل و تلاش فراوان برای ترک و رهایی از اعتیاد دارند و بارها اقدام به کاهش، ترک یا حذف کرده‌اند، اما در این زمینه موفق نمی‌شوند و پس از مدتی کوتاه یا طویل بالاخره به الگوهای رفتاری پیشین خود بر می‌گردند.

وی ادامه داد: اگر که متوجه شدید در استفاده از اینترنت معتاد شده‌اید راه سختی را در پیش دارید‌ و باید به فکر درمان باشید. بدین منظور باید عادات استفاده از اینترنت را پله به پله تغییر داده‌، از این‌رو باید تلاش شود استفاده از اینترنت هدف‌گذاری و مدیریت شود و ساعت‌هایی را که در شبانه‌روز و یا هفتگی صرف استفاده نامعقول از اینترنت و رایانه شده را کاهش دهد. از همین‌رو لازم است، جدولی تهیه شده و ساعت‌های استفاده‌ی غیرضروری در آن درج شود، باید توجه کرد که چه ساعاتی از روز بیشترین گردش را در اینترنت داشته و چه مسائلی سبب می‌شود بیش از حد وقت را در اینترنت گذرانده شود‌ و تا با تلاش آن‌ها را کم یا حذف شود.

این روان‌شناس افزود: سعی کنید خود را از دنیای مجازی بیرون بکشید و وارد دنیای واقعی کنید. برای باقی ماندن در دنیای واقعی باید روابط اجتماعی خود را با دیگران گسترش دهید، چون هر چه ارتباط اجتماعی شما قوی‌تر و گسترده‌تر باشد نیاز کمتری به استفاده از اینترنت دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر که فردی خجالتی باشد سعی کند در گروه‌های علمی، هنری یا ورزشی عضو شود که علائق مشترکی با آن‌ها دارد محیطی مطمئن را برای ارتباط با دیگران پدید آورده و سبب می‌شود زنجیره‌های ارتباطی شما مستحکم شود‌.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: زنجان ، اعتیاد ، اینترنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.