گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک، شامگاه جمعه منتشر شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، یوکیا آمانو در گزارش 4 صفحه ای خود با اشاره به توافق 24 نوامبر 2013 ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور عضو گروه پنج بعلاوه یک اعلام کرده که در توافق ژنو، آژانس مسئول راستی آزمایی اقدامات هسته ای تعیین شده است. 

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش چهار صفحه ای خود با اشاره به توافق 24 نوامبر 2013 ژنو میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 5 بعلاوه 1 اعلام کرد: در توافق ژنو، آژانس مسئول راستی آزمایی اقدامات هسته ای ایران تعیین شده است.

وی با اشاره به نامه مشترک مورخ 13 ژانویه ایران و شش کشور که در آن از آژانس درخواست شده فعالیتهای نظارت و راستی آزمایی ضروری درباره برنامه اقدام مشترک را اتخاذ کند، برگزاری نشست شورای حکام در 24 ژانویه را به علت مشورت با اعضا در این خصوص اعلام کرده است.

مدیرکل آژانس در بخش دیگر این گزارش، با فهرست کردن اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو، اعلام کرد: آژانس در جریان مشورتهای میان ایران و گروه 5 بعلاوه 1 برای اجرای اقدامات اولیه بوده است.

وی در خصوص تبعات مالی افزایش فعالیتهای آژانس برای اجرای توافق ژنو گفت: برای اجرای 6 ماهه، حدود 6 میلیون یورو نیاز است که نیم میلیون یورو آن از طریق جابجایی فعالیتها امکان پذیر است.

مدیرکل آژانس همچنین از شورای حکام درخواست کرد اقدامات آژانس درباره برنامه اقدام مشترک را تایید کند.

یوکیا آمانو در خصوص گزارش دهی نیز اعلام کرد که علاوه بر گزارش های فصلی آژانس، بصورت ماهانه هم شورای حکام را در جریان اجرای فعالیتهای راستی آزمایی درباره برنامه اقدام مشترک مطلع خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار