رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در مصاحبه با نشریه آلمانی "دی ولت" که متن آن جمعه منتشر شد، اظهاراتی را در مورد ایران بیان کرد.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله،  رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، ایران را به نقش داشتن در ناآرامی‌های کشورهای عربی متهم کرد.
 
تركی الفیصل بن عبدالعزیز آل‌سعود، از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی در گفتگویی با نشریه آلمانی "دی ولت" که متن آن جمعه منتشر شد به تشریح دیدگاه‌های خود درباره رابطه با ایران، اوضاع سوریه و وضعیت منطقه پرداخت.

ترکی الفیصل در واکنش به توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ که نوامبر سال گذشته در ژنو به امضا رسید خواستار خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و ضمانت آن از سوی پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت شد.

او می‌افزاید توافق ژنو موقتی است که باید به یک موافقت‌نامه نهایی منجر شود و پس از آن لازم است به برچیدن تمام سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه برسد.

ترکی الفیصل اعتقاد دارد در صورتی که این تحول با کنار گذاشتن همه سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه همراه باشد، به قدرتمندتر شدن تمام کشورها خواهد انجامید.

او خاطر نشان کرد که چنین روندی سال‌ها طول می‌کشد و شرط آن این است که تمام کشورهای منطقه، حتی اسرائیل پس از حل مناقشه با فلسطین و سوریه پس از بحران کنونی، دور یک میز بنشینند و اختلاف‌های سیاسی و اقتصادی خود را حل کنند.

به گزارش "دی ولت"، او گفت، عربستان و ایران می‌توانند به یک قدرت اقتصادی تبدیل شوند و این در شرایط رقابت‌های سخت جهانی و رشد تولید کشورهای آسیایی بسیار ضروری است.

ترکی الفیصل با تکرار ادعای خود درباره توقف دخالت ایران در کشورهای عربی،‌گفت که عبدالله، پادشاه عربستان در سه یا چهار دیداری که با محمود احمدی‌نژاد داشته همواره بر این درخواست پافشاری کرده است.

سفیر پیشین عربستان در آمریکا در دوران حضورش در واشنگتن از حامیان مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب بود. او می‌گوید کشورش با ایران روابط دیپلماتیک دارد و سران دو کشور مرتب با یکدیگر دیدار می‌کنند.

ترکی الفیصل در بخش دیگری از گفتگو با "دی ولت" خبر خرید سلاح اتمی از پاکستان توسط عربستان سعودی را "بی‌معنا" خواند و گفت کشورش برای به کارگیری چنین سلاح‌هایی به آموزش یک تا دو نسل از متخصصان نیاز دارد. او افزود "ما در این زمینه هنوز دبستانی هستیم."

شاهزاده سعودی از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان را بر عهده داشت و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ سفیر این کشور در واشنگتن بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۱۴ ۲۸ دی ۱۳۹۲
اگر ایران این عربستان سعودی رو تحریم کنه .. تمام کاسبانش از گرسنگی تلف میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۴:۵۷ ۲۸ دی ۱۳۹۲
شما باز هم بريد پاچه‌خواري اربابان صهيونيست‌تان را بكنيد

توي خيلي از مسائل كودكستاني هستيد تازه مستي‌تان پريده و فهميدين؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۱۰:۵۷ ۲۸ دی ۱۳۹۲
نه بابا ، شما مهدکودکی هم نیستید.با وجود حمایت از تروریست ها لکه ننگی بر دین مبین اسلام هستید.
آخرین اخبار