به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛برند ب ام و در ایران طیف گسترده ای از هواداران را به خود اختصاص داده است. این مدل که با کد اتاق E46 به بازار عرضه شد با وجود محدود بودن تعداد عرضه در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته شباهت ظاهری آن با نسل قبلی سری سه E36 در محبوبیتش بی تاثیر نیست. حتی عده ای بعد از سال 2005 که دیگر این اتاق تولید نشد و جای خود را به E90 داد افسوس خوردند که چرا طراحان ب ام و ظاهر ساده و دوست داشتنی این قهرمان را دیگر تکرار نکردند.
325i که از موتور M54TUB25 بهره می برد یک دیفرانسیل عقب با هندلینگ بالاست. اگر می خواهید هیجان رانندگی را اندکی بالا ببرید پیشنهاد می کنیم در روزنامه ها به دنبال نمونه سالم آن که دست مصرف کننده بوده بگردید. و البته یادتان باشد که لوازم یدکی این مدل به همان دلیل عرضه محدود به وفور لوازم سری 5 در بازار یافت نمی شود. مدل ارزانتر آن 318i ساده و مدل بالاتر آن M3 سدان، M3 کوپه و M3 کروک و ورژن CSL است که برای خرید آنها باید بهای بیشتری بپردازید.
نظر عمومی دارندگان: لوازم افتر مارکت برای تیونینگ موتور و لوازم اسپرت برای بدنه متنوع است. فاصلۀ نو و کهنه را به رخ نمی کشد. انگار E46 برای خود زاده شده و E90 هم برای خود!
خریداران این خودرو با پرداخت مبلغی زیر 50 میلیون تومان معتقدند وسیله ای که در اختیار دارند شاید نتواند مثل آزرا و کمری بار ببرد ولی در کاربری روزمره از آنها چیزی کم ندارد.
هیوندای آزرا 2007 تا 2009
زمانی که آزرا (یا همان Grandeur ) به ایران آمد نگاه متعصبان سرسخت ماکسیما را به سوی خود جلب کرد. و چقدر بد شد که ماکسیما در این محدوده قیمت انتخابی جای ندارد و نمیشود بررسی کامل تر کرد. شاید اولین رقیب جدی ماکسیما در آن روزها آزرا بود. سدان بزرگ، نرم و راحت، با تجهیزات و امکانات مطلوب و مطمئنا مصرف سوخت بالا! سازگار با ذائقه آمریکایی دوستان .از معدود خودروهایی که جذابیت خودش و اسمش هم تراز هستند. استهلاک بالا، حساسیت بیش از اندازه موتور نسبت به شرایط روغن موتور، اجرت بالای تعمیر موتور که دارندگان این خودرو بیش از سایر مدل ها با آن دست و پنجه نرم می کنند از نکات منفی آزرا است. در عوض از امکانات زیاد و هندلینگ مطلوبش نمیتوان چشم پوشی کرد. اگر خیلی اهل اندازه گیری میزان مصرف سوخت نیستید و خودرویی می خواهید که از آن لذت ببرید و هر زمان کسل شدید در زمانی کوتاه به پول نقد تبدیل کنید، روی پیدا کردن آزرا وقت بگذارید.
نظر عمومی دارندگان: کیفیت قطعات داخلی در گذر زمان زیاد تعریفی ندارد، بعد از 2 سال، رنگ استهلاک در آنها نمایان میشود. گیربکس اتوماتیک در سرعتهای بالا و معکوس کشیدن تنبل به نظر می آید.
کیاسراتو کوپه مدل 2010
طراحی جلوی این خودرو شباهت زیادی به میتسوبیشی اوولوشن دارد و طراحی عقب آن تا حدی شبیه به خودروهای سئات است. در اولین نگاه یاد ژاپنی های خشمگین می افتید، بعد متوجه می شوید که یک کره ای نه چندان قوی است! مدل عرضه شده در ایران با پیشرانه 2000 سی سی بوده و نسل جدید سراتو است. مدل پیشین آن با وجود محدودیت بازار امتحان خود را خوب پس داد و سبب شد نماینده کیا در ایران مدل جدید سراتو را بیش از مدل قبلی وارد کند. رقیب اصلی آن مزدا3 است. قابلیت های حرکتی یکسان اما استفاده اسپرت تر. در هر حال در مقایسه این 6 خودرو طراحی به روز تر و جوان پسند از آن سراتو کوپه است. از زیبایی آن که بگذریم کیفیت ساخت بالاتر و مصرف کمتر موجب برتری آن شده، اما پیشرانه نه چندان قوی لذت چابکی یک کوپه تمام عیار را از دارنده سلب می کند ، اگر بحث اختلاف قیمتی مطرح نباشد خریدارانی که به شتاب بالا اهمیت می دهند و اصرار به کوپه بودن خودرو دارند یقینا سراغ جنسیس کوپه می روند.
نظر عمومی دارندگان: افت قیمت کم و بازار دست دوم آن خوب است. قطعات بدنه آن سخت پیدا می شود و در نمایندگی ها نیز باید چند روزی معطل بمانیم تا قطعه سفارشی آماده شود. ضمنا صفحه کیلومتر دیجیتالی اصلا حس خوبی به راننده نمی دهد. کیفیت رنگ بدنه به مراتب بهتر از محصولات هیوندای بالاخص هیوندای کوپه (رقیب ارزان قیمت تر آن ) است.
هیوندای توسان 2008 تا 2010
قبل از اینکه آن را SUV بنامیم می توانیم از نرمی عملکرد جعبه دنده آن تعریف کنیم. زمانی که پشت فرمان توسان مینشینید شاید یادتان برود که شاسی بلند سوارید. ظاهر ساده آن شما را یاد سلیقه آسیایی ها در اوایل دهه 80 شمسی می اندازد. دقیقا زمانی که جزیره کیش جولانگاه خودروهای کسل کننده کره ای بود. اما پیشرفت عجیب در طراحی خودروهای امروزی کره برای تصاحب بازار آمریکا در نمونه های جدید بارز است. تا 2 سال قبل قیمت منطقی داشت اما الان باید حداقل 42 میلیون برای مدل 2009 آن پرداخت کنید. صرفنظر از رقیب غیر جدی به نام نیسان رونیز ، ارزان ترین SUV بازار هیوندای توسان است.ظاهر آن در مقایسه با پاجرو و سانتافه بازنده است. اما کم مصرف تر بودن و بازار دست دوم آن نسبت به پاجرو برتری دارد. اگر بخواهید با حداقل قیمت یک SUV با امکانات متوسط رو بالا بخرید و انتظار قابلیت آفرود حرفه ای نداشته باشید ، می توانید هیوندای توسان را در لیست انتخابی خود قرار دهید.
نظر عمومی دارندگان: ادوات کنترلی مانند دکمه ESP و 4wheel در جاهای خوبی تعبیه شده اما طراحی دسته دنده و فرمان بیش از حد ساده است و حس لوکس بودن را القا نمی کند. قعطات یدکی آن به مراتب ارزان تر از شاسی بلند های دیگر این خودرو ساز است. ابعاد مورد پسند خانم هایی که علاقه به SUV دارند.
هیوندای سانتافه مدل 2007 تا 2008
به محض ورود به بازار ایران بیشترین فروش را داشت. اقبال عمومی از این خودرو به دلیل طراحی ظاهری زیبا و عامه پسند و استفاده از المانهای بی آلایش در خطوط بدنه آن است. سانتافه را می توان یک SUV تماما شهری دانست، سیستم تعلیق و شاسی سانتافه بسیار خوب عمل کرده و سواری نرم و راحتی را به ارمغان می آورند. سیستم تعلیق نیز در جذب دست اندازهای خیابان به خوبی عمل کرده و سرنشینان احساس راحتی خواهند کرد. کیفیت ساخت سانتافه عالی ست.هیوندای در ساخت سانتافه دقیق عملکرده و خودروی با کیفیتی تولید کرده.خدمات پس از فروش خودرو نیز مناسب است. فضای داخلی سانتافه بسیار زیاد است.قابلیت استفاده از ردیف سوم صندلی در عقب خودرو نیز فضای بار را به راحتی دوچندان می کند. خریدارانی که چند سال پیش سانتافه خریده اند برنده هستند، افزایش قیمت در بازار دست دوم ها در این مدل بیش از مدلهای دیگر مشهود است. در رقابت با هیوندای توسان و رقیب دیگری به نام کیا سورنتو برتری دارد ، اما در قیاس با پاجرو، کیا موهاوی ، ix35 ( با صرفنظر از تفاوت قیمت ) باید عرصه رقابت را ترک کند.
نظر عمومی دارندگان: در نورپردازی تزئینات داخلی آن از رنگ آبی استفاده شده که از لوکس بودن داخل آن می کاهد. مثلا رنگ نور صفحه کیلومتر یادآور سمند LX است! اصلا برای رانندگی آفرود ساخته نشده اما تسلط رانندگی داخل شهر مناسب است. عملکرد جعبه دنده در حالت دستی کمی کند به نظر می رسد.
میتسوبیشی پاجرو مدل 1385 تا 1386
پاجرو از 20 سال قبل تا کنون همواره خوش نام بوده. شاسی بلند لوکسی که طرفداران زیادی دارد و اصالت ژاپنی میتسوبیشی ، عده ای از خریداران SUV را از فکر کردن به خودروهای کره ای باز می دارد. گروه خودروسازی بهمن مدتی کوتاه مبادرت به تولید این محصول کرد و بنا به دلایلی در حال حاضر دیگر در ایران تولید نمی شود. جادار بودن، کیفیت بالای مونتاژ، عملکرد فوق العاده گیربکس هوشمند در مانورهای شهری و شتاب گیری خوب دلیل برتری آن نسبت به سایر شاسی بلندهای این مقایسه است. یکی دیگر از امتیازات برجسته پاژرو ترکیب هنرمندانه ویژگی استفاده شهری و خارج از جاده ای با هم است. طبیعتا پرستیژ یک پاجرو را نمیتوان با بسیاری از SUV های هیوندای یا کیا مقایسه کرد.
ژاپنی ها یک فرمول کلی را در اکثر تولیدات خود حفظ کرده اند: کاهش پیچیدگی در قطعات یدکی مدلهای مختلف. از جمله نکات منفی آن می توان به مصرف سوخت بالا، گران بودن قطعات بدنه و کم بودن تعمیرکاران متخصص اشاره کرد. حتی ارائه خدمات به پاژرو فقط در بعضی از نمایندگی های گروه خودروسازی بهمن امکان پذیر است.