نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژی اتمی از ارائه گزارش جديد يوکيا آمانو مديرکل آژانس درباره برنامه صلح آميز هسته‌ای ايران خبر داد.

"رضا نجفی" در گفتگو با خبرنگار سازمان صدا و سیما در وين گفت: بر اساس توافقی که شده قرار است از 20 ژانويه دو طرف، اقداماتشان را با هم شروع کنند. به همين ترتيب هم کشورهای عضو گروه 5+1 اقداماتی که بايد در خصوص رفع برخی از تحريم‌ها انجام دهند در همان روز آغاز خواهند کرد.

نجفی افزود: فضای فعلي فضای مثبتی است و به نظر می‌آيد دو طرف آمادگی دارند تعهداتی که طبق توافق ژنو انجام دادند را انجام دهند و اين می‌تواند آغازی باشد برای رفع کامل تحريم‌های ناروایی که عليه ملت ايران وضع شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: پيرو نامه مشترکی که از طرف سفرای گروه کشورهای 1+5 و جمهوری اسلامی ایران به آژانس ارائه شد يوکيا آمانو مدير کل آژانس قرار است گزارشی در خصوص اقداماتي که آژانس بايد برای نظارت و اجرای اقدامات هسته‌ای بخش اول توافق نامه ژنو انجام دهد، گزارشی ارائه کند.

نجفي با بيان اينکه اين گزارش در نشست فوق العاده شورای حکام در 24 ژانويه (چهارم بهمن) مورد بررسی اعضای شورای حکام قرار خواهد گرفت، افزود: گزارش آمانو دو هدف دارد، اولین هدف این است که به هرحال با توجه به اينکه دبيرخانه آژانس تحت نظر اعضای آژانس کار می‌کند، شورای حکام کارهایی که قرار است آژانس انجام دهد را بايد تاييد کند.

نجفی گفت: علاوه بر تاييد اقداماتی که قرار است آژانس در رابطه با توافق ژنو انجام دهد، اين امر مستلزم تامين بودجه و هزينه است که از هزينه و بودجه عادی آژانس امکان تامينش نيست.

وی تصريح کرد: آژانس بين المللی انرژی اتمی کار مقدماتی خود را آغاز کرده و حتی قبل از اينکه اين تاييديه را از شورای حکام در جمعه آينده بگيرد، بازرسان آژانس مشخص شدند و کارشناسان قرار است روز شنبه به ايران سفر کنند.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار