طنز به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ادبیات غنی کشورمان در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره شعر فجر، زنگی زد و در رفت.

رحیم رسولی، طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به نبود جایگاه مستقلی برای طنز در جشنواره هشت ساله جشنواره شعر طنز، افزود: طنز در طول تاریخ ادبیات مدرن ما سعی در آن داشته که متأثر از شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، خود را تثبیت کند.
 
وی در ادامه گفت: معمولا طنز در زمان برخورد با این فضا به دلیل وجود تعصبات و بازخوردهای موقعیتی جامعه یا به هجو و انتقام به جای انتقاد کشیده می‌شود و یا راه فکاهه پردازی را انتخاب می‌کند.
 
به گفته رسولی، امروز هم بخش جدا ناپذیر طنز که اعتراض بوده و باید باشد در کلمه اتفاق افتاده و در کلام رخ نمی‌دهد.
 
این طنز پرداز همچنین طنز رخداده در کلام را زمینه‌ای برای بلند شدن فریاد هنرمند دانست و اظهار داشت: تبیین طنز در کلام، فریاد هنر در زمینه شرایط حاکم بر جامعه و کشور را مسکوت می‌گذارد.
 
رسولی تصریح کرد: امروزه هم طنز به عنوان بخشی از ادبیات ما کار خود را انجام می‌دهد و نتوانسته جای خود را تثبیت کند.
 
وی گفت: افراد هویت طلب در حوزه طنز مکتوب بن مایه اعتراض را از طنز تخلیه می‌کنند، آنچه که باید به عنوان فرهنگ در جامعه رسوخ کند در حال از بین رفتن است.
 
رسولی خاطر نشان کرد: این روزها افرادی که تریبون‌ها را در دست دارند باید کمی انعطاف نشان بدهند و طنز را به عنوان بخشی از تاریخ تثبیت کنند.
 
گفتنی است که طنز، هنر اندیشه بوده و جشنواره‌ها هم نمی‌توانند بخش مستقلی را به اندیشه اختصاص دهند زیرا نمی‌توان اندیشه را داوری کرد و ملاک و معیاری برایش تعریف نمود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار