نائومکین در نشست خبری:

روابط ایران و روسیه گروگان مسئله هسته‌ای ایران با غرب است

رئیس مرکز پژوهش‌های انستیتو خاورشناسی علوم روسیه با اشاره به روابط دو جانبه بین ایران و روسیه گفت: روابط ایران و روسیه گروگان مسئله هسته‌ای ایران با غرب است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پرفسور "ویتالی نائومکین" درنشست مطبوعاتی خویش با اصحاب رسانه‌ای با اشاره به روابط دو جانبه بین تهران و مسکو و لزوم بهبود آن اظهار کرد: روابط اخیر بین ایران و روسیه گروگان مسئله هسته‌ای ایران با غرب است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر روسیه و ایران سعی در افزایش مناسبات تجاری خویش داشتند هرچند که این روابط روابط تجاری در سال گذشته به علت دلایل خارجی کاهش یافت.

این استاد اسلام‌شناس و خاورشناس در ادامه با پرداختن به جزئیات این اتفاق بیان کرد: دلایل کاهش مناسبات تجاری ایران و روسیه را همان تحریم‌ها است اما از سوی دیگر مشکلات ریشه‌ای وجود داشت.

وی افزود: این مشکلات ریشه‌ای را می‌توان از ترس بازرگانان روس برای بهبود روابط تجاری با بازرگانان ایران دانست که برای بهبود این امر مسئولان بلندپایه دو کشور باید قراردادی را برای توسعه این روابط بین خود منعقد کنند.

نائومکین با اشاره به تبادلات فرهنگی میان تهران و مسکو تاکید کرد: در زمینه‌های فرهنگی ایران و روسیه می‌توانند همکاری‌های بیشتری را داشته باشند هرچند که در سال‌های اخیر فراگیری زبان فارسی در موسسات مختلف روسیه ترویج یافته است.

وی با ابراز تعجب از تلاش برخی موسسات ایرانی برای ترویج فرهنگ روسیه در تهران اظهار امیدواری کرد تا در سال‌های پیش رو این تبادلات فرهنگی افزایش یابد.

این استاد خاورشناس با اشاره به تغییرات سیاسی انجام شده در تهران بیان کرد: باتوجه به تغییرات سیاسی انجام شده در ایران و روی کار آمدن دولت جدید دریچه‌هایی برای بهبود روابط ایجاد شده است.

نائومکین افزود: باتوجه به مذاکرات اخیر تهران با غرب و رفع تحریم‌ها، فرصت‌های جدیدی برای بهبود روابط تجاری بین ایران و روسیه فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به منافع مشترک ایران و روسیه در خصوص حل دیپلماتیک مشکلات داخلی سوریه اظهار کرد: در زمینه سیاست خارجی ایران و روسیه می‌توانند با تبادل نظرات باعث کم شدن دخالت‌های خارجی در سوریه شوند.

نائومکین افزود: تهران و مسکو باید از پخش شدن مشکلات داخلی دمشق به سایر کشورهای خاورمیانه مثل عراق و افغانستان جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عدم همکاری‌های مناسب بین تهران و مسکو در زمینه موشک‌های اس 300 و نیروگاه بوشهر اظهار کرد: از نخستین روزهای بیان مسئله اتمی ایران اختلاف نظرهایی بین تهران و مسکو وجود داشت که در نهایت منجر به بسته شدن توافقنامه‌ای بین این دو کشور در این زمینه شد.

این خاورشناس افزود: در زمینه اس 300 خواست روسیه تحویل این سامانه موشکی به تهران بوده است اما از آنجایی که در صورت به وقوع پیوستن اتفاق جبهه‌گیری‌هایی از سوی ناتو و سایر کشورهای جهان به ویژه ایالت متحده بر علیه روسیه اتفاق می‌افتاد در نهایت منجر به آن شد که این سامانه موشکی به ایران تحویل داده نشود.

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات دولتی تهران بیان کرد: برخی از این اظهارات همچون نفی هولوکاست از سوی سکان‌دار دولت نهم و دهم منجر به ایجاد تشنج میان روابط دیپلماتیک تهران و روسیه می‌شود.

نائومکین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آینده روابط مسکو و ریاض با توجه به نقش عربستان در حادثه انفجار بلگراد بیان کرد: عربستان امروز همانطور که همگان می‌دانند تبدیل به پایگاه پرورش تروریست در منطقه شده است اما مسکو به هیچ وجه روابط خود را با این کشور متشنج نخواهد ساخت.

وی ادامه داد: همگان متوجه نقش غیرقابل انکار عربستان در حادثه 11 سپتامبر هستند ولی با این وجود بازهم آمریکا به روابط خویش با ریاض ادامه می‌دهد از آنها بهره‌های لازم را می‌برند بنابراین مسکو نیز راه دیپماسی را در پیش خواهد گرفت.

این استاد خاورشناس با انتقاد از تبلیغات ضد روسیه‌ای گسترده ریاض بیان کرد: این تبلیغات گسترده باعث ناراحتی مقامات روسیه شده است اما تهران و مسکو نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار فرقه‌گرایی به اهداف کشورهای عربی در منطقه انجام خواهند داد.

نائومکین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا روابط تجاری بین تهران و مسکو در حد ضعیفی باقی مانده است گفت: در این خصوص باید ریشه‌یابی شود تا مشخص گردد چرا بازرگانان روس هر روز در حال افزایش مناسبات تجاری خویش با بازرگانان آنکارا هستند اما در زمینه تهران این رغبت را نشان نمی‌دهند.

وی در خاتمه در خصوص ادوارد اسنودن یادآور شد: روسیه به هیچ وجه اسنودن را از خاک خویش دیپورت نخواهد کرد و در صورت پیدا شدن کشورهای دیگری برای جذب پناهندگی وی، اسنودن به کشور آنها مهاجرت خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاست ، تهران ، موسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار