تحلیلگر آمریکایی گفت بر خلاف ادعای آن دسته از سناتورهای آمریکایی که می گویند هدف آنها از طرح تحریم های جدید علیه ایران تقویت موضع آمریکا در مذاکرات هسته ای است، تصویب این طرح فقط به شکست تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران منجر خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه ریل‌نیوز آمریکا اعلام کرد روز یکشنبه شش قدرت بزرگ جهان و ایران توافقی را نهایی کردند که تحریم های این کشور را در ازای توقف بخش اعظم برنامه هسته ای آن کاهش می دهد.

این توافق از دوشنبه آینده به اجرا گذاشته می شود. در همین حال کاخ سفید با کنگره بر سر تلاش های این نهاد برای تصویب تحریم های جدید علیه تهران درگیر است.  

در بیانیه ای که "برنادت میهان" ، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نهم ژانویه از طرف کاخ سفید منتشر کرد گفته شده است "اگر کنگره این طرح را به تصویب برساند ، فعالانه اقدامی را در پیش گرفته است که احتمال موفقیت دیپلماسی را کمتر خواهد کرد. مردم آمریکا با صراحت اعلام کرده اند که راه حل مسالمت آمیز را برای حل این موضوع هسته ای ایران ترجیح می دهند. اگر برخی اعضای کنگره می خواهند آمریکا دست به اقدام نظامی بزند ، باید با مردم آمریکا صریح باشند و این را بگویند."

ریل نیوز در ادامه با "رابرت نیمن" ، مدیر بخش سیاست در نشریه "جاست فارن پالیسی" و  نویسنده مقاله ای در روزنامه "هافینگتون پست" تحت عنوان "لابیگری ایپک برای جنگ با ایران" به گفتگو پرداخت و از او پرسید چرا اعضای حزب خود باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا ، یعنی حزب دموکرات در سنا می خواهند از این طرح تشدید تحریم ها حمایت کنند و بازیگران پشت پرده در کنگره و سنا برای تصویب این طرح چه کسانی اند؟ ما می دانیم که ایپک (کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل) و سعودی ها دو نیروی اصلی حامی تصویب این طرح هستند. 

"رابرت نیمن" در پاسخ گفت :"اولا بسیار مهم است که این تمایز را ایجاد کنیم که کدام یک از دموکرات ها در کنگره مشغول چه کاری هستند. تا حالا فقط 16 نفر از دموکرات های سنا از طرح ایپک که دولت و بسیاری از دموکرات ها می گویند راه دیپلماسی آمریکا با ایران را خواهد بست، حمایت کرده اند. ده نفر از روسای کمیته های مجلس سنا به رهبری "دایان فاینستین" رئیس کمیته اطلاعات در نامه ای به "هری رید" رئیس اکثریت دموکرات سنا از وی خواستند رای گیری درباره این طرح را به صحن مجلس نیاورد. آنها گفتند مخالف این طرح هستند. بنابراین ، همه دموکرات های سنا مثل هم نیستند و فقط 16 نفر از دموکرات های سنا از این طرح حمایت کرده اند و ده نفر از روسای دموکرات کمیته های سنا به شدت با این طرح مخالفت کرده اند. بیشتر سناتورهای دموکرات تاکنون نه علیه این طرح حرف زده اند و نه در دفاع از آن."

"نیمن" افزود :"در اینجا کسی که نقش تعیین کننده دارد "هری رید" ، رئیس اکثریت دموکرات سنا ، است که گفته است قصد ندارد این طرح را به صحن بیاورد. ایپک و دوستانش در سنا سر و صدا راه انداخته اند که اگر اکثریت سناتورها از طرح حمایت کنند و "هری رید" آن را برای رای گیری به صحن نیاورد گویی تاریخ به پایان رسیده است. اما این همان منطقی نیست که جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان مثلا در مورد طرح اصلاح قانون مهاجرت از آن استفاده می کنند. بنابراین اکثریت دموکرات ها در سنا از این طرح حمایت نمی کنند و هیچ دلیلی وجود ندارد که "هری رید" بخواهد این طرح را برای رای گیری به صحن مجلس بیاورد و تا زمانی که او نخواهد چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد."

مصاحبه گر "ریل نیوز" گفت: حامیان این طرح می گویند تصویب این طرح  برای تضمین پایبندی ایران به تعهدات خود در این توافق موقتی ضروری است. جواب شما به آنها چیست؟

"رابرت نیمن" در پاسخ گفت :"حامیان این طرح همچنین مدعی اند که ما می خواهیم به اوباما در اعمال فشار بر ایران کمک کنیم. اما دولت می گوید این کار را نکنید چون هیچ کمکی به ما نمی کنید. وقتی ما از شما می خواهیم این کار را نکنید شما چطور می توانید بگویید قصدتان کمک کردن به ماست. چیزی که در اینجا اهمیت دارد این است که توافق هسته ای موقت می گوید آمریکا و شرکایش در توافق موافقت کرده اند که هیچ تصویب جدیدی علیه ایران وضع نخواهند کرد. بنابراین ، اولا تصویب این طرح یعنی تصویب تحریم های جدید علیه ایران که آشکارا اساس این توافق را از بین می برد. در این توافق گفته شده است در دوره شش ماهه ای که مذاکرات برای دستیابی به یک توافق نهایی جریان دارد هیچ تحریم تازه ای نباید وضع شود. ثانیا ، طرح پیشنهادی سناتور "باب منندز" می کوشد دست دولت را برای دستیابی به یک توافق نهایی ببندد. در اینجا دست اسرائیل و ایپک کاملا مشهود است. آنها می خواهند بگویند در توافق نهایی نباید هیچگونه غنی سازی اورانیوم در ایران وجود داشته باشد و زیرساخت های هسته ای ایران کاملا برچیده شود. کاملا آشکار است که چنین چیزی به هیچ جایی نخواهد رسید. هیچ فرد عاقلی فکر نمی کند که آمریکا بتواند از طریق دیپلماسی به چنین خواسته ای دست یابد و تنها راه تحقق چنین چیزی حمله و اشغال ایران است.این طرح نه فقط در جهت حمایت از دیپلماسی نیست بلکه برای از بین بردن دیپلماسی است. الان هیچ دلیلی برای تصویب تحریم های جدید نیست. "
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار