تقوی با بیان اینکه افزایش تولید موجب کاهش قیمت می‌شود، گفت: با توجه به اینکه از آذر ماه تولید خودرو روند افزایشی یافته است می‌توان انتظار کاهش هزینه سربار تولیدکنندگان و در پی کاهش قیمت خودرو را داشت.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جواد تقوی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت امروز در نشست خبری با بیان اینکه موضوع خودرو یکی از اولویت‌های کاری وزارت صنعت است افزود: در سال 91 به دلیل شرایطی همچون کمبود نقدینگی و افزایش نرخ ارز تولید خودرو به نصف رسید و در ادامه آن در سال 92 شرایط برای تولید‌کننده بدتر شد.

وی ادامه داد: در واقع هزینه‌های سربار خودرو به عنوان هزینه‌های ثابت وجود دارد و با هر تیراژی که اقدام به تولید خودرو کنیم این هزینه ها همواره وجود دارد.

تقوی با بیان اینکه مدیریت تولید کمک می‌کند تا تولید افزایش یابد و این موضوع در جلسات شورای سیاست‌گذاری مورد تأکید است گفت: خودرو‌سازان باید برنامه خود را در راستای افزایش تولید سامان دهند. یعنی هزینه سربار خود را با افزایش تولید جبران نمایند. 

وی ادامه داد: به هر میزان که تولید به ظرفیت واقعی خود نزدیک شود ثبات قیمت‌ها قابل دسترسی خواهد بود.

*قیمت‌گذاری شورای رقابت اشکالات زیادی دارد

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه خودرو‌سازان سال 91 ارز مبادله‌ای و سال 92 ارز متقاضی دریافت کرده‌اند، افزود: در قیمت‌گذاری شورای رقابت اشکالات زیادی وارد است. 

وی ادامه داد: اما تا زمانی که برنامه پنجم توسعه پایان نیافته است شورای رقابت مسئول ارائه دستور‌العمل قیمت خودرو خواهد بود.

وی تصریح کرد: بحث دیگر مربوط به تأمین تسهیلات مالی خودرو‌سازان می‌شود که حتی هم اکنون خود خودرو‌سازان با فروش سرمایه‌هایشان در تکاپوی کسب تسهیلات مالی هستند.

تقوی درباره تعرفه خودرو گفت: پیشنهادات مختلفی مطرح است و بسته به نوع ، ظرفیت و حجم خودرو تعرفه مشخصی تعیین می‌شود که این موضوع ظرف 10 روز آِینده تعیین تکلیف می شود.

*زمان تحویل خودروی پیش‌فروشی سه ماه است

تقوی با بیان اینکه در فروش خودرو ما دو شیوه نقدی و پیش‌فروش را داریم، اظهار داشت: تحویل خرید نقدی خودرو حداقل یک ماه زمان می‌برد ولی خرید خودروی پیش‌فروشی به دلیل مشارکتی که خریداران در تولید ایجاد می‌کنند سه ماه زمان می‌برد.

وی ادامه داد: اما اگر خودرو‌سازان از موعد تحویل رد شدند ملزم هستند غرامتی را به خریداران دهند.

رئیس سازمان حمایت همچنین در خصوص خدمات پس از فروش وارد‌کنندگان خودرو تصریح کرد: هم اکنون افراد حقیقی و حقوقی که زمینه عرضه خدمات پس از فروش را ندارند اقدام به واردات خودرو می کنند که این مسئله مشکلات زیادی را برای بوجود آورده است.

وی افزود: از این رو ما تأکید کردیم که در بحث واردات خودرو موضوع خدمات پس از فروش مورد توجه وارد‌کنندگان قرار گیرد.

تقوی ادامه داد: لذا باید آیین نامه را اصلاح و زمینه را برای ارائه این خدمات به طور کامل تبیین کنیم. 

وی افزود: حداقل 50 درصد ارزش‌افزوده حوزه بازرگانی از این بخش حادث می‌شود بنابراین خدمات پس از فروش یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود و نه هزینه.

تقوی تصریح کرد: پیشنهاد الزام وارد‌کنندگان به ارائه خدمات پس از فروش هم اکنون در دستور کار شورای سیاست‌گذاری خودرو قرار دارد و در صورت نیاز آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح خواهد شد. 

*موضوع شبنم در بخش بازرسی اصناف باید متوقف شود

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه خواستگاه شبنم مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه بود اظهار داشت: اما در ارزیابی که انجام شد این طرح جامعیت لازم را نداشت و البته آثار مخربی را نیز برجای گذاشت به همین دلیل اعلام شد طرح شبنم باید متوقف شود.

وی ادامه داد: اما این مسئله به این معنی نیست که طرح جایگزین این موضوع در دستور کار قرار ندارد بلکه مسئله مبارزه با قاچاق کالا همواره مورد تأکید بوده است.

تقوی همچنین در خصوص نحوه عرضه محصولات مسی در بورس تصریح کرد: هیچ‌گونه تغییری در فرمول عرضه این محصولات حادث نشده است بلکه آنچه که وجود دارد پیشنهادی مبنی بر اصلاح این دستورالعمل است.

*تخم مرغ از نیمه دوم هر سال گران می‌شود

رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه به دلیل افزایش تقاضا از نیمه دوم هر سال قیمت تخم مرغ گران می‌شود، گفت: بلافاصله پس از تأمین این افزایش قیمت متوقف می‌شود و در این مورد افزایش نرخی بیش از قیمت مصوب آن نداریم.

تقوی افزود: همچنین مرغ را زیر سقف تنظیم بازار قرار داده‌ایم.

وی در خصوص نرخ تورم نقطه به نقطه و سالیانه اظهار داشت: از پاییز نرخ تورم روند کاهشی به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: البته توقف افزایش تورم یا روند نزولی آن به منزله توقف گرانی نیست بلکه نسبت به سال گذشته قیمت‌ها با افزایشی مواجه نبوده‌اند.

*اقتصاد ما چسبندگی قیمت دارد

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه گاهی اوقات با مسئله دو نرخی مواجه هستیم گفت: در اقتصاد ما اصل چسبندگی قیمت وجود دارد یعنی قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابد ولی در صورت کاهش این روند به کندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: این مسئله به این معنی است که از فروشنده کالاها با قیمت بالا خریداری کرده و با قیمت پایین قصد فروش ندارد و به آهستگی خود را با بازار منطبق می‌کند.

*تا پایان برنامه پنجم نحوه قیمت‌گذاری کالاها تغییر نخواهد کرد

رئیس سازمان حمایت با بیان اینکه نحوه قیمت‌گذاری در برنامه پنجم توسعه ذکر شده است گفت: در آن برنامه کالاها به سه دسته انحصاری اساسی و عمومی تقسیم می‌شود.

وی افزود: در همین راستا دولت مکلف می‌شود تا فهرست این گروه‌های کالایی را معرفی و شیب قیمت آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: بنابراین تا پایان برنامه پنجم این نحوه قیمت‌گذاری که برای هر گروه کالایی متفاوت است در بودجه رعایت خواهد شد.

*موضوع ذخیره‌سازی کالا فارغ از اجرای فاز دوم در دستور کار است

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه موضوع ذخیره‌سازی کالا همواره مورد توجه بوده است اظهار داشت: این مسئله فارغ از تصمیم‌گیری برای اجرای فاز دوم در دستور کار است یعنی بدون توجه به فاز دوم ما همواره وظیفه تأمین و ذخیره کالا را برعهده داریم.

وی همچنین در خصوص اتیکت کالاها تصریح کرد: بحث اتیکت همواره مورد تأیید ما بوده است چرا که موجب می‌شود خریدار قدرت انتخاب داشته باشد.

وی افزود: از این رو بسیاری از فروشندگان از رعایت این مسئله اجتناب می‌کنند و براساس آخرین ارزیابی ما از مجموعه کشور این مسئله از مجموعه کشور به حدود 90 درصد رسیده است.

تقوی ادامه داد: ولی در تهران این مسئله در ضریب پایین‌تری قرار دارد در صورتی که اتیکت جزو تکالیف اتحادیه‌ها و اصناف محسوب می‌شود.

*ارز 1226 برای سال 93 منتفی است

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه گروه‌های کالایی یک و دو ارز مرجع 1226 تومانی را دریافت می‌کردند و گروه های کالایی از ارز مبادله‌ای دو هزار و 500 تومانی بهره‌مند می‌شدند و همچنین گروه کالایی 10 هیچگونه ثبت سفارشی نداشت.

وی با بیان اینکه ارزیابی از این کالاها در سال 93 مبنی بر حذف ارز مرجع است گفت: در سال 93 ارز رسمی کشور 2478 خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز و از نیمه دوم 92 همه کالاها مشمول ارز رسمی کشور هستند به جز گندم.
رئیس سازمان حمایت تصریح کرد: ارز دریافتی گندم مرجع است ولی اختلاف ریالی آن تا 2478 در بودجه رسمی به صورت ریالی از ردیف بودجه ای که در قانون بودجه برای این بحث آمده است جبران می‌شود.

تقوی با بیان اینکه هم اکنون کالاهای اساسی از ثبات نسبی قیمت‌ها بهره می‌برند افزود: انواع برنج، حبوبات، چای، روغن، انواع نهاده‌های دام و طیور، انواع کاغذ چاپ و روزنامه، مقاطع مختلف فولادی، روغن موتور و لاستیک و قند و شکر عمده‌ترین کالاهایی هستند که روند نزولی قیمت را تجربه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این مسئله درصورتی اتفاق افتاده است که سال گذشته ارز این کالاها 1226 تومانی بود درحالی که امسال 2478 تومانی شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: افزایش ، تولید ، شورای ، رقابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۰۰:۵۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
اخرش میخواین چکار کنین هر چه انتظار میکشیم ارزان بشه تکلیف چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۵ دی ۱۳۹۲
متاسفم ...
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۲۰:۱۸ ۲۵ دی ۱۳۹۲
واقعا چرا
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۹:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۲
افزایش تولید موجب بی کیفیت تر تر شدن خودروهای داخل میشود . تنها راه رقابتی شدن است , با واردات خودروهای غیر چینی
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۹:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۲
لطفامشخص کنیداگرپایین آمدن تورم به معنای ارزانی نیست پس به چه معناس؟؟
اگرباپایین آمدن تورم کالاهاارزان نمیشن پس دولتمردان زحمت نکشن تورم روپایین بیارن!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۵۹ ۲۵ دی ۱۳۹۲
متاسفم.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۱۸ ۲۵ دی ۱۳۹۲
به نظر شما یک کارمند جامعه چند ماه باید نخوره و نپوشه که بتونه دست کم یک پراید معمولی بگیره
آخرین اخبار