علی اکبر ولایتی و رئیس انستیتو مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روابط ایران و روسیه و تحولات منطقه گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" با "ویتالی نائو مکین" رئیس انستیتو مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه در دفتر تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.  
 
ویتالی نائو مکین با اظهار خوشحالی از تشکیل چنین جلسه‌ای در مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به سوابق خود در گذشته گفت: در گذشته همراه با یوگنی تریماکوف نخست وزیر اسبق روسیه در تهران با آقای ولایتی ملاقات داشته‌ام.
 
رئیس مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه خاطر نشان کرد: ایران نقش منطقه‌ای غیرقابل انکاری از خود دارد و به عنوان همسایه بزرگ روسیه مطرح است.  
 
ولایتی در ادامه با اشاره به روابط ایران و روسیه در طول تاریخ و فعالیتش با تریماکوف در جریان بحران عراق و پس از آن خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده در زمینه تقویت روابط دو پایتخت شاهد پیشرفت‌های دیگری هم باشیم.
 
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اظهار داشت: در ابتدای بحران سوریه غرب گمان می‌کرد که نظام سوریه عاجلا سقوط خواهد کرد اما اکنون مشخص شده که برخلاف نظر آمریکا و برخی از کشورهای عربی نظام سوریه مستحکم است و این امر مورد تایید نظرات روسیه و جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدا مخالف دخالت خارجی در امور سوریه بوده‌اند.  
 
وی افزود: تحولات سوریه در همه منطقه تاثیر مخرب خودش را به جای گذاشته و افراط گرایان و تروریست‌ها از این کشور و عراق در پی ایجاد ناامنی هستند.
 
ولایتی به حل مشکلات باقی مانده در دریای خزر اشاره و تصریح کرد: امیدوارم اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تابستان سال آینده بتواند رژیم حقوقی دریای خزر را روشن کرده و همکاری کشورهای ساحلی را تعمیق بخشد و هم چنین دست نیروهای خارج از منطقه را کوتاه کند.  
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل اظهار داشت: برای حل مشکلات کشور سوریه تنها راه حل سیاسی مد نظر قرار گیرد و مذاکرات سیاسی با دولت و مردم این کشور باید پیگیری شود.  
 
وی افزود: در آسیای مرکزی شاهد رشد نیروهای هم گرای جدید هستیم و این که روسیه، ایران، هند و پاکستان با کشورهای آسیای مرکزی بتوانند همکاری‌های قابل توجهی داشته باشند و در چارچوب سازمان همکاری‌های شانک های شاهد گسترش روابط میان آن‌ها باشیم.  
 
مک‌کین در مورد تحولات سوریه گفت: نظر ایران در مورد گروه‌های مخالف رژیم سوریه صحیح بود و تروریست‌های کنونی در سوریه به طور سازمان یافته عمل می‌کنند که در برابر دیگر مسلمانان اهل سنت که به دنبال مدارا هستند در حال جنگ هستند.  
 
وی افزود: باید در برابر گرایش‌های تروریستی این گروه‌ها به شدت دقت کرد و ما در روسیه مسلمانان قابل توجهی داریم که ایران و روسیه به عنوان دو کشور تاثیرگذار می‌توانند در مورد جهان اسلام نظرات نزدیک به هم داشته باشند.  
 
رئیس مطالعات شرق شناسی آکادمی علوم روسیه خاطر نشان کرد: گفتگو و تعامل با مسلمانان کشورهای اسلامی باید بیشتر شود و این راه و روش می‌تواند از رشد تمایلات سلفی‌گرایانه جلوگیری کند.
 
نائو مک کین با اشاره به تحولات اخیر کشور عراق تصریح کرد: فعالیت‌های فرقه گرایانه در عراق این کشور را هم چنان تهدید می‌کند.
 
وی روابط اقتصادی ایران و روسیه اشاره و افزود: روابط اقتصادی جمهوری اسلامی به اندازه روابط عمیق سیاسی و استراتژیک ایران در کشور روسیه نیست و باید این روابط افزایش پیدا کند.
 
وی بیان داشت: ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنیم و هم چنین در زمینه نگاه به جهان تحلیل‌گران دو کشور می‌توانند با یکدیگر تبادل فکری داشته باشند.  
 
نائو مک کین به تحولات موجود در افغانستان اشاره و تصریح کرد: در مورد دو موضوع طالبان و مسئله قاچاق مواد مخدر باید مراقب بود چرا که حدود 30 درصد مردم این کشور در تجارت قاچاق مواد مخدر فعالند که این یک تهدید بزرگ علیه ثبات و امنیت آسیای مرکزی به حساب می‌آید لذا باید در چارچوب سازمان شانگهای بتوانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم. 

"علی اکبر ولایتی" در ادامه در پاسخ به سوال "نائو مک کین" در مورد میزان موفقیت اجلاس ژنو ۲ برای حل مشکل کشور سوریه و جلوگیری از سرازیرشدن بحران سوریه به لبنان و عراق گفت: افراطی‌گری و تروریسم عامل بی‌ثباتی در سوریه و منطقه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: خانم بوتو نخست وزیر فقید پاکستان به من گفت که طالبان توسط آمریکایی‌ها به وجود آمده‌اند و‌ آن‌ها این قول را از شیشه بیرون آورده و اکنون نمی‌دانند چه کنند. در ابتدای بحران سوریه برخی از کشورهای همسایه این کشور عربی از تروریست‌های سوریه حمایت کرده اند، به این امید که چند هفته بعد دولت سوریه سقوط کند.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بیان داشت: من در مورد آینده سوریه به صورت مشروط خوشبین هستم و مشروط به همکاری ایران، روسیه، عراق و چند کشور دیگر با توجه به راه حل‌های سیاسی هستم.  
 
 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل خاطرنشان کرد: من با شما موافقم که حجم روابط ایران و روسیه در بخش اقتصادی رضایتبخش نیست، چرا که ما از سه میلیارد دلار باید به ۳۰ میلیارد دلار برسیم و این مسئله مورد تاکید لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم است.  
 
ولایتی از نفوذ گروه‌های تروریستی به عراق اظهار نگرانی کرد و افزود: دولت قانونی عراق با چالشی به نام نفوذ تروریست‌های عرب به فلوچه و استان انبار رو به رو است.
 
وی درباره همکاری‌های مطالعاتی و تحقیقاتی مابین موسسات مطالعاتی 5 کشور حاشیه دریای خزر اضافه کرد: این فعالیت سرعت بخش تقارب و همگرایی در مذاکرات روسای جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر است.
 
نائو مک‌کین در ادامه از همکاری موسسات مطالعاتی میان کشورهای حاشیه دریای خزر استقبال و افزود: این همکاری می‌تواند در آینده بیشتر شود و روسیه و قزاقستان با یکدیگر در این زمینه همکاری داشته باشند و تلاش کنیم از ترکمنستان و آذربایجان نیز افرادی را در نشست دعوت کنیم تا جلسه‌ای متشکل از کارشناسان خبره در زمینه دریای خزر برگزار کنیم.  
 
وی در مورد امنیت در آسیای مرکزی اظهار داشت: آکادمی علوم روسیه آماده است که در زمینه‌های محیط زیست، فعالیت‌های اقتصادی و دیگر موارد سیاست‌گذاری عمومی با ایران و دیگر کشورهای عضو سازمان شانگ‌های تحقیق ارائه کند.  
 
وی افزود: از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز مهاجرین زیادی در روسیه زندگی می‌کنند به عنوان مثال دو میلیون آذری و 1.3 میلیون تاجیک در روسیه کار می‌کنند و البته در قفقاز جنوبی هم مسائلی است که با یکدیگر همکاری داریم مسئله قره باغ علیا همچنان یک مشکلی است که باید حل شود مسائل گرجستان هم مد نظر ماست.  
 
وی افزود: روسیه و ایران در مورد تاجیکستان و حل مشکل جنگ داخلی در گذشته موفق بودند ما باید در مورد قاچاق مواد مخدر با هم همکاری داشته باشیم.  
 
ولایتی در پاسخ به مکین در مورد وضعیت آینده افغانستان و مشکلاتی مانند پرواز پهپادها وهم چنین مشکلات مردم اظهار داشت: این مسئله تهدید جدی برای افغانستان و دیگر کشوری آسیای مرکزی و آسیای جنوب غربی است که نفوذ و گسترش افراطیون از افغانستان به کشورهای دیگر موجب این مسئله شده است و هر روزه این نفوذ بیشتر می‌شود.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک خاطر نشان کرد: ایران و روسیه اگر با یکدیگر همکاری کنند می‌توانند کشورهای منطقه را نیز با خود همراه سازند و تروریسم را به عنوان طبیعتی خطرناک دفن کنند ما باید در افغانستان جلوی اشاعه این خطر را بگیریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: ولایتی ، دیدار ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار