مسوول طرح مرمت و ساماندهی قلعه قهقهه مشگین شهر گفت: مرمت دیواره و برجک دروازه های اول و دوم قلعه قهقهه واقع در 85 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشگین شهر 80 درصد پیشرفت کرده است.

 

ابراهیم شاه نظردر گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: احداث ساختمان پایگاه ، نمازخانه و سرویس بهداشتی ، استقرار یگان حفاظت ، اجرای 680 پله دسترسی سنگی از ابتدای مسیر تا دروازه اول ، مرمت قلعه شامل دروازه اول و دوم ، مرکز فرماندهی ، برجک ها و دویوارهای قلعه و ساماندهی استخرها با اعتباری بیش از چهار میلیارد و 560 میلیون ریال به پایان رسیده است.

وی گفت: اجرای کانال های هدایت آب در بالای قلعه برای هدایت آب های سطحی با هدف محافظت ابنیه تحت تاثیر آن نیز تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مسئول حمل مصالح ، بستن داربست در ارتفاع ، حجم زیاد و مرمت برجک ها و باروهای دروازه اول و دوم را جزو سخت ترین و پرهزینه ترین عملیات مرمتی قلعه ذکر کرد.

شاه نظر افزود: کاوش در منطقه مسکونی قلعه و سپس حفاظت اضطراری و تهیه طرح مرمت آن در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این که قلعه قهقهه به لحاظ پلان معماری شبیه قلعه بابک در کلیبر است که به عنوان زندان سیاسی در دوران صفوی استفاده می شده اظهار کرد: این قلعه شامل دروازه های اول و دوم ، زندان ، برج های مراقبت ، مرکز فرماندهی بخش مسکونی ، استخرهای کنده شده در بستر سنگی قلعه و بخش مشهور به آسیاب سنگی است/س.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، قلعه ، قهقهه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.