سازمان ملل متحد سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد کودکاني که حقوق آنان نقض شده باشد از اين پس می توانند به يکي از کميته های تخصصی اين سازمان شکايت کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ پروتکل سوم اختياري کنوانسيون سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان که آوريل به اجرا در خواهد آمد فرايند ارتباطي را برقرار مي کند و حقوق کودکان را در صورت نقض شدن  از طريق شکايت ، محافظت مي کند.

اين پروتکل که با استقبال صندوق کودکان ملل متحد يونيسف و سازمان هاي مدافع حقوق کودک قرار گرفت ،مي بايست حداقل به امضاي 10 کشور مي رسيد. کاستريکا دهمين کشور امضا کننده اين پروتکل بود که سه شنبه آن را در نيويورک امضا کرد.

براساس اين متن ، کودکان به صورت فردي يا گروهي خواهند توانست در خصوص موارد نقض ويژه حقوق خود براساس مفاد کنوانسيون مربوط به حقوق کودک، پروتکل مربوط به کودکان در مناقشات مسلحانه ، پروتکل مربوط به فروش کودک ،فحشاي کودکان و پورنوگرافي که کودکان را وارد صحنه مي کند، شکايت کند.

کميته حقوق کودک که از 18 کارشناس حقوق بشر تشکيل شده است مي تواند تدابيري براي محافظت از کودکاني که شکايت هايي عليه حملات تلافي جويانه احتمالي مطرح مي کنند با درخواست از کشور براي اتخاذ تدابيري موقت براي محافظت از کودکان يا گروه کودکان اتخاذ کنند.
در صورتي که کشور مذکور درخصوص نقض اين کنوانسيون مجرم شناخته شود ، اين کشور مجبور خواهد شد توصيه هايي را که اين کميته مطرح کرده است اجرا کند.

در عين حال ، فقط کودکاني که دولت هاي آنان پروتکل اختياري برقراري فرايند ارتباطي را امضا کرده اند مي تواند به اين کميته شکايت کنند.

کشورهايي که پروتکل سوم اختياري را تا امروز کرده اند کشورهاي آلباني ، آلمان ، بوليوي ، اسپانيا ، گابن ، مونته نگرو ، پرتغال ، اسلواکي ، تايلند و کاستاريکا هستند . 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار