قتل امیر کبیر، انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ایران، آغاز بنای مسجدالنبی در مدینه، درگذشت اولین نخست وزیر انقلاب اسلامی ایران، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 دی 1392 خورشیدی برابر با 18 ربیع الاول 1435 هجری و 20 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ایران (1357 ش)
انتشار خبر بازگشت حضرت امام خمینی به میهن اسلامی، شادی و شعف فراوانی در میان مردم ایران به وجود آورد. گفتگو درباره مراجعت امام و کیفیت استقبال از ایشان، در میان مردم و اجتماعات کوچک و بزرگ، شور و هیجان غیرقابل وصفی ایجاد کرد. از طرف دیگر، اعلام تصمیم قطعی امام برای بازگشت به ایران، عوامل رژیم شاه را دچار بحران و اضطراب شدیدی کرد.

 آنها با تلاش بی‌وقفه سعی داشتند راهی برای نجات خود بیابند و بسیاری ناچار به استعفا و فرار از ایران شدند. بعضی از نظامیان وابسته رژیم نیز با حمله به مردم بی‌دفاع، آخرین تلاش‌های خود را برای حفظ نظام طاغوت به کار بستند. اما این اقدامات نه تنها نتوانست خللی در اراده آهنین مردم ایران وارد کند، بلکه آنها را در ادامه راهشان تا حصول پیروزی نهایی، مصمم‌تر کرد.

درگذشت "نظام وفا کاشانی" شاعر ایرانی در تهران (1343ش)
نظام وفا کاشانی در حدود سال 1266 ش (1305 ق) از پدر و مادری شاعر و اهل ادب در بیدگل کاشان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در علوم ادبی، عربی، فارسی و فلسفه را در زادگاه خود و قم و سپس نجف سپری کرد و در تهران زبان فرانسه را آموخت. نظام وفا در جریان نهضت مشروطه وارد فعالیت‌های سیاسی شد و پس از تحمل زندان، به کار تدریس و تعلیم و تربیت در مدرسه سن لویی تهران پرداخت. این نویسنده و شاعر معاصر در سال 1302 ش ماهنامه وفا را با همکاری دوستانش منتشر کرد و آثاری از جمله حدیث دل، گذشته‌ها و دیوان در نظم، ستاره و فروغ و فروز و فرزانه در نثر، از خود به یادگار گذاشت. نظام وفا سرانجام در هفتاد و هفت سالگی بر اثر سکته مغزی در تهران درگذشت.

درگذشت مهندس "مهدی بازرگان" اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران (1373ش)
مهندس مهدی بازرگان در سال 1286 ش در تهران به دنیا آمد. مهندس بازرگان در جریان ملی شدن صنعت نفت وارد مبارزات سیاسی گردید و پس از کودتای 28 مرداد 32 دستگیر و تبعید شد. بازرگان، پس از آزادی از زندان،جمعیت نهضت آزادی را به اتفاق آیت‌اللَّه طالقانی و دکتر یداللَّه سحابی بنیان نهاد که در واقع جناح مذهبی جبهه ملی به شمار می‌رفت. رهبران نهضت آزادی در سال 1334 به بعد، به دلیل فعالیت علیه رژیم شاه، توسط این رژیم دستگیر شدند و بازرگان نیز به زندان محکوم گردید. مهدی بازرگان کمی قبل از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد و با پیشنهاد این شورا، مأمور تشکیل دولت موقت گردید. هرچند در حکم نخست وزیری مهندس بازرگان، حضرت امام خمینی وی را از گرایش‌های حزبی و انتخاب وزرای ملی‌گرا منع کرده بودند، ولی وی اکثریت کابینه را از اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی برگزید. عمر این دولت بیش از 9 ماه نپایید. دولت مهندس بازرگان پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران در آبان ماه 1358 دست به استعفای دسته جمعی زد که با پذیرش امام مواجه گردید و از آن پس دوران افول سیاسی مهندس بازرگان و هم حزبی‌هایش فرا رسید. بازرگان در اواخر عمر از ایران خارج شد و سرانجام در آخر دی ماه 1373 بر اثر ابتلا به بیماری قلبی در 87 سالگی در سوییس درگذشت.

آتش زدن مرکز فرهنگی ایران در لاهور پاکستان توسط گروهک صحابه (1375ش)
کتابخانه علامه اقبال لاهوری و مرکز فرهنگی ایران، به دنبال بی‌تفاوتی پلیس پاکستان در حراست از آن، از سوی گروهک صحابه، عوامل مزدور وهابیون در پاکستان، به آتش کشیده شد و حدود دوازده هزار جلد کتاب شامل قرآن، کتابهای مذهبی و آثار نفیس و ارزشمند علمی، وسایل آموزش قرآن و زبان و رایانه‌ها در آتش حقد و کینه ضد فرهنگیان سوخت. کتابخانه علامه اقبال لاهوری به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه و مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان، دارای سابقه‌ای چهل ساله و روزانه پذیرای خیل عظیمی از مسلمانان تشنه علم و فرهنگ و مشتاقان زبان، فرهنگ و ادبیات فارسی بود. اقدام عوامل تروریست در آتش زدن این مرکز فرهنگی نشان داد که آمریکا و اسرائیل در این حرکت ضد اسلامی و ضد فرهنگی دست داشته‌اند و می‌خواستند با دامن زدن به فرقه‌گرایی، مراسم روز جهانی قدسِ آن سال را تحت الشعاع این حادثه قرار دهند.

سرلشکر محمد مؤمنی به ریاست اداره نظام وظیفه منصوب شد(1351ش)

در مازندران در اثر ریزش باران های متوالی در غالب شهرها و اطراف سیل جاری شد و غیر از وارد کردن خسارات مالی سه نفر را هم آب برد(1352ش)

آغاز بنای مسجدالنبی در مدینةالرسول به دست مبارک پیامبر اکرم و یاران (1 ق)
پس از ورود حضرت محمد(ص) به مدینه، ایشان دستور ساخت مسجد را صادر کرده با کمک مهاجرین و انصار، شروع به بنای آن نمودند. دیوار مسجد از سنگ و آجر و سقف آن از چوب درخت بود و در کنار مسجد اتاق‌های پیامبر(ص) و برخی از اصحاب وی قرار داشت. رسول گرامی اسلام از مسجد نه تنها برای انجام عبادت، بلکه جهت برگزاری امور قضاوت، مجالس مشورتی، آموزش‌های فنی و حل و فصل دیگر امور مسلمانان استفاده می‌کردند به همین دلیل این مسجد اهمیت فوق العاده‌ای برای مسلمانان داشت.

درگذشت فقیه بزرگوار "سیدمحمد طباطبایی عاملی" محدث و محقق شیعه (1009 ق)
سیدمحمد بن علی بن حسین موسوی عاملی، ملقب به شمس الدین، دخترزاده‌ی شهید ثانی، عالمی فقیه، محدثی فاضل و محقق بود. وی نزد پدر و مقدس اردبیلی و دیگران درس آموخت. حاشیه‌ی استبصار، مدارکُ الاحکام و حاشیه‌ی روضَةُ البَهیَّه از جمله تصنیفات او می‌باشند. وفات این سید بزرگوار در جبل عامل روی داد.

قتل "امیرکبیر" صدراعظم ناصرالدین شاه به دستور پادشاه قاجاریه (1268ق)
میرزا تقی خان فراهانی فرزند کربلایی قربان، آشپز میرزا ابوالقاسم قائم مقام، در اصل از هزاوه و خانواده‌ای فقیر بود. وی در دستگاه قائم مقام پرورش یافت و دبیری کارآمد و منشی لایقی شد. وی سمت‌های متعددی در زمان فتحعلی شاه و محمدشاه قاجار داشت و در خدمت ناصرالدین میرزای ولیعهد، فعالیت می‌کرد. میرزاتقی خان پس از مرگ محمدشاه قاجار تلاش فراوانی در به سلطنت رساندن ناصرالدین شاه نمود و لقب اتابک اعظم گرفت.

نزدیکی وی به شاه به حدی بود که ناصرالدین شاه قاجار تنها خواهر خود را به عقد میرزاتقی درآورد، هرچند مهد علیا مادر شاه، از این امر راضی نبود. پس از صدر اعظمی و فرونشاندن ناآرامی‌ها و به جریان انداختن امور کشور، به امیرکبیر ملقب گردید و بیشتر از قبل مورد حسادت درباریان واقع شد. سرانجام با بدگویی‌های فراوانی که نزد شاه از او گفتند به دستور شاه قاجار از صدارت عزل گردید و بدخواهان از ترس تغییر نظر شاه، حکم قتل وی را نیز از سلطان گرفتند. وی را در حمام فین کاشان با گشادن شریان بازویش به قتل رسانده و سپس جسدش را به عراق برده و در کربلا به خاک سپردند.

درگذشت "آدولف ساکس" موسیقی‌دان آلمانی (1894م)
آدولف ساکس مخترع و موسیقی‌شناس آلمانی در 19 مارس سال 1819م در آلمان متولد شد و از اوایل زندگی با آلات موسیقی، که پدرش سازنده و فروشنده آنها بود، آشنا شد. ساکس حرفه پدر را دنبال کرد و پس از مطالعات زیاد، ساز جدیدی را ساخت که به نام خود او "ساکسیفون" نامیده می‌شود. وی سرانجام در 20 ژانویه 1894م در هفتاد و پنج سالگی درگذشت.

تولد "فدریکو فلینی" فیلم‌ساز مشهور ایتالیایی (1920م)
فدریکو فللینی فیلم‌ساز ایتالیایی در 19 ژانویه سال 1920م در ایتالیا تولد یافت و پس از تحصیلات مقدماتی، به سیرک و نقاشی علاقه‌مند شد. سپس به رم رفت و به کارِ کشیدن کاریکاتور و نوشتن قطعات رادیویی مشغول گردید. فللینی از 1938م به عنوان فیلم‌نامه نویس مشغول به کار شد و سپس به کارگردانی پرداخت. وی پس از جنگ به عنوان دستیار کارگردان روبرتو روسِلینی دیگر فیلم‌ساز نامدار سینمای ایتالیا در ساخت فیلم "رُم شهر بی‌دفاع" همکاری کرد. فلینی به عنوان کارگردانی صاحب سبک در عرصه سینما، در سال 1993م شش ماه قبل از مرگ، جایزه افتخاری اسکار را به خاطر آثار با ارزش خود در دنیای سینما دریافت نمود و سرانجام در 30 اکتبر 1993م در 73 سالگی درگذشت.

تولد "ژان هانری فابر" دانشمند معروف فرانسوی (1823م) (ر.ک: 9 مارس)
ژان هانری فابر نخستین فرد یک خانواده روستـایی بی نوایی بود کـه در سال 1823 در یـکی از روستاهای (آویرون) در فرانسه به دنیا آمد. وقتی چهارساله شد پدر و مادرش از شدت فقر او را به خانه پدر بزرگش فرستادند. اما آنها نیز حوصله بچه داری نداشتند، لذا کودک بدون سرپرست بزرگ شد. اثر دوازده جلدی او بنام ارمغان های حشره شناسی هنوز در خور بهره گیری است. روش فابر، بر خلاف پیشینیان، میدانی (Field Method) بود، وی جانوران را در محل زندگی آنها مورد مطالعه قرار می داد. از این رو بجای شناخت یک نمود طبیعی به زیست گاه جاندار مراجعه می کرد. هفته ها و حتی ماه ها وقت صرف می کرد، در کشتزارها و بیشه زارها به سر می برد و به پژوهش و گزارش می پرداخت. معروف است که روزی ژاندارمری نسبت به رفتار او بد گمان شد و فکر کرد او یک خیانتکار فراری است، زیرا مشاهده کرد روی زمین دراز کشیده است و دائما از این طرف به آن طرف در حال خزیدن است، وقتی او را بازداشت کرد، معصومانه گفت حشره شناس است و در حال تحقیق و پژوهش می باشد، ژاندارم باور نکرد و می خواست او را به دادگاه بفرستد که فابر نشان لژیون دونور خود را به وی نشان داد و او را قانع ساخت و شاید این تنها موردی بود که فابر از نشان افتخارآمیز و شکوه مند خود بهره گرفت.

پايان جنگ آزادي‏ خواهانه ملت مسلمان اندونزي عليه استعمارگران هلندي (1948م)
از اواسط تا اواخر جنگ جهاني دوم، اندونزي تحت اشغال ژاپن بود. با پايان جنگ و تسليم نيروهاي ژاپن، كليه سلاح‏هاي ژاپني‏ها به دست ملي‏گرايان استقلال‏طلب اندونزيايى افتاد. در سال 1945م احمد سوكارنو رهبر آزادي‏خواهان اين كشور، اعلام استقلال كرد، كه با مخالفت و لشكركشي هلندي‏ها مواجه گرديد. اما سازمان ملل در اين موضوع دخالت كرد و دولت هلند به ناچار با حكومتي به نام اتحاديه اندونزي و هلند موافقت كرد. از اين رو نمايندگان دولت اندونزي و دولت پادشاهي هلند به دستور سازمان ملل متحد، بر روي عرشه يك ناو امريكايي، قرارداد ترك مخاصمه را در 20 ژانويه 1948 امضا كردند و جنگ دو كشور به پايان رسيد. علت اين‏كه اندونزي و هلند، اين قرارداد را روي يك كشتي بيگانه امضا كردند اين بود كه هيچ محل ديگري براي امضاي معاهده، مورد موافقت دو طرف قرار نگرفته بود.

کشف اشعه ایکس توسط "ویلهلم رونتگن" دانشمند معروف آلمانی (1896م)
اشعه ایکس اشعه‌ای از نوع نور ولی نامرئی با طول موج بسیار کوتاه است که در بیستم ژانویه 1896م توسط ویلهلْمْ رونْتْگِن، فیزیک‌دان آلمانی کشف شد و چون ماهیت آن نامعلوم بود، آن را اشعه ایکس به نام حرف X که در ریاضیات، علامت مقدار مجهول است خواندند. هم‌چنین این اشعه را به نام کاشف آن، رونتگن نیز می‌نامند. این اشعه مانند نور معمولی، صفحه حساس عکاسی را متأثر می‌کند و هم‌چنین گازها را تجزیه کرده، هادی و رسانای برق می‌سازد.

اگرچه اشعه ایکس ممکن است به بافت‌های زنده آسیب برساند و ایجاد سوختگی‌های شدیدو خطرناک کند، با این حال ارزش فوق العاده‌ای در معالجات رادیوتراپی، تشخیص امراض از طریق رؤیت ساده راديوسكوپي و عكس‏برداري داخلي، راديو گرافي، دارد. علاوه بر اين، در مورد جراحي، براي تعيين محل شكستگي استخوان، پرتوهاي ايكس، وسيله بسيار سودمندي است. فيزيك‏دان‏ها، پرتوهاي ايكس را براي تجزيه ماهيت ساختماني بلورها به كار مي‏گيرند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار