صدور پیام امام خمینی به مناسبت فرار محمدرضا شاه، کشف "اِوِرِسْت" بلندترین قله جهان، شهادت نواب صفوی، رهبر جمعیت فداییان اسلام، تولد "آنتوان چخوف" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 دی 1392 خورشیدی برابر با 15 ربیع الاول 1435 هجری و 17 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

صدور پیام امام خمینی به مناسبت فرار محمدرضا شاه پهلوی از ایران (1357 ش)

حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت فرار شاه از کشور در پیامی خطاب به ملت ایران فرمودند: "فرار محمدرضا پهلوی را که طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می‌کنم" امام در ادامه این پیام، علاوه بر درخواست از ملت ایران به ادامه دادن تظاهرات پرشور خود بر ضد رژیم سلطنتی و دولت غاصب بختیار، بار دیگر از قوای نظامی و انتظامی خواستند که به ملت بپیوندند.

 از سوی دیگر با فرار شاه از ایران، مردم، مجسمه‌های شاه فراری را در شهرهای مختلف پایین کشیدند. در شهرهای آمل، نهاوند، الیگودرز و ایلام نیز، مأموران رژیم شاه، به مردم حمله و شماری از آنان را شهید و مجروح کردند.

دریافت 60 فروند میراژ "اف یک" ساخت فرانسه از جانب عراق در اوایل جنگ تحمیلی (1359ش)
فرانسوی‌ها در مقایسه با سایر کشورهای غربی، بیشترین تسلیحات مورد نیاز عراق را به این کشور واگذار کردند. میراژ اف یک و 2000، موشک‌های هوا به هوای ماژیک 1، موشک‌های اگزوسه 39 - آ. ام و پس از آن، هواپیماهای سوپراتاندارد از جمله تسلیحاتی بودند که از جانب فرانسه، به رژیم بعثی ارسال گردید. در اوایل جنگ عراق با ایران، فروش تسلیحات نظامی فرانسه به عراق از مرز ده میلیارد دلار گذشت که هفت میلیارد دلار از این معاملات به صورت وام و اعتبارات بود. افزون بر این، فرانسه در ساخت راکتورهای اتمی و فراهم کردن زمینه دست‌یابی عراق به سلاح اتمی نیز نقش برجسته‌ای داشت.

شهادت "سیدمجتبی نواب صفوی"، رهبر جمعیت فداییان اسلام و یارانش (1334ش)
شهید سیدمجتبی نواب صفوی در سال 1303ش در خانی‌آباد تهران به دنیا آمد. ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‌آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‌های سیاسی این جمعیت می‌باشد. شهید نواب صفوی همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود. سرانجام این مجاهد خستگی‌ناپذیر به همراه سه تن از همرزمانش به نام‌های خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی در بیدادگاه رژیم پهلوی محکوم و در صبحگاه 27 دی 1334 شمسی تیرباران شده و به خیل شهدا پیوستند. بدین ترتیب پرونده ده سال فعالیت سیاسی و اجتماعی جمعیت فداییان اسلام بسته شد و جنایت دیگری در پرونده سیاه خاندان پهلوی ثبت گردید.

شهادت آیت‌اللَّه "سیدمهدی حکیم" در کشور سودان توسط مزدوران بعثی عراق (1366ش)
آیت‌اللَّه سیدمهدی حکیم فرزند آیت‌اللَّه سیدمحسن حکیم در سال 1313 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح به درس خارج آیت‌اللَّه شهید سیدمحمد باقر صدر حاضر شد و به جرگه مخالفان سرسخت رژیم صدام رییس جمهور بعث عراق پیوست. از جمله فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی وی می‌توان به ایجاد جماعت علمای بغداد و کاظمین و نیز تأسیس مراکز علمی و آموزشی برای طلاب علوم دینی اشاره کرد. ایشان در سال 1348 ش از طرف حکومت جور به تلاش برای سرنگونی رژیم بعث متهم شد و در همان سال مخفیانه از عراق مهاجرت کرد. این عالم مجاهد همچنین در کنفرانس بررسی جنایات صدام و کنفرانس نیروهای مبارز عراقی و کنفرانس همیاری ملت عراق شرکت نمود و نقش فعالی در سازمان‌دهی مبارزات مجاهدین مسلمان علیه رژیم صدام داشت. این فعالیت‌ها بر رژیم خونخوار عراق گران‌آمد تا این که این مبارز والا مقام در چنین روزی توسط دو تن از مزدوران بعثی در شهر خارطوم پایتخت سودان ترور شد و شربت شهادت نوشید. پیکر پاک آیت‌اللَّه سید مهدی حکیم پس از تشییعی باشکوه در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

کنفرانس نفت تهران پایان یافت و اظهار شد کمپانی های بزرگ نفتی تسلیم شدند(1349ش)

سینما کریستال کرمانشاه طی حریقی بکلی سوخت(1349ش)

کنفرانس سرمایه گذاران امریکا در تهران پایان یافت.(1350ش)
در آخرین جلسه این کنفرانس اعلام شد که مؤسسات امریکایی 543 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد

درگذشت محمد بیگلری پور ، پیشکسوت موسیقی و رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما(1391ش)
محمد بیگلری پور که 67 سال سن داشت، مدرس و تحصیل کرده‌ی دانشگاه تهران و رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما بود. این هنرمند از پرتلاش ترین آهنگ سازان کشور بود که بعد از انقلاب، قطعات موسیقی بسیاری ساخت. او سازنده‌ی اولین سرود جمهوری اسلامی ایران بود. سمفونی های «انقلاب»، «ایران»، «حضرت محمد (ص) و اجرای سمفونی «در ازل» از جمله آثار بیگلری پور است.

در اثر ریزش برف و یخبندان شدید تهران تعطیل شد.(1355ش)
برف در سطح کشور 6 فرودگاه را بست و بر اثر لغزندگی 4 نفر کشته و 250 نفر مجروح شده اند.

بنای مسجد "قُبا" نخستین پایگاه عبادی در اسلام توسط پیامبر در نزدیکی مدینه (1 ق)
مسجد قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد. نخستین سنگ های بنای این مسجد توسط پیامبر اسلام پس از مهاجرت ایشان از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریه‌ای در نزدیکی مدینه بوده‌است. مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر اسلام به پیشنهاد عمار یاسر و یا به تقاضای ساکنان محل در قبا بنا شد. آورده‌اند که پیامبر شخصاً کار می‌کرد و خشت‌ها را حمل و تعبیه می‌کرد. پیامبر همچنین یک مرتبه در هفته در آنجا نماز می‌خواند. این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع ۴۷ ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر ۱۲ ساخته شد و در نهایت، مساحت شبستان به ۵۰۳۵ افزایش یافت.

آغاز غزوه‌ی "دُومةُ الجَندل" به رهبری رسول اکرم(ص) (5 ق)
دُومةُالجَندل منطقه‌ای در حاشیه‌ی شرقی شام است که دارای زمامداری مسیحی و فرمانبردار امپراتور روم بود. حاکم این منطقه، مسافران و رهگذران را مورد اذیت و آزار قرار می‌داد و تصمیم گرفته بود تا به مدینه حمله نماید. هنگامی که خبر گستاخی و ستمگری وی به مسلمانان رسید، بلافاصله عازم منطقه گردیدند ولیکن اهالی آن تسلیم شدند و جنگی میان مسلمانان و آنان روی نداد. غزوه‌ی دومة الجندل نخستین برخورد مسلمانان با رومیان به شمار می‌رود.

درگذشت "اَعمَش" فقیه و محدث جلیل القدر شیعه (148 ق)
ابومحمد سلیمان بن مَهران اسدی کوفی معروف به "اَعمش" در کوفه به دنیا آمد. اصلش از ری بود. وی از فقها و محدثین کوفه محسوب می‌شد که در حدود 1300 حدیث از تابعین روایت کرده است. همچنین برخی از افراد مانند: سفیان ثوری و حفص بن غیاث از اعمش روایت کرده‌اند. پدرش از حاضرین جنگ در کربلا و شهادت امام حسین(ع) بود. خودش هم در همین روز به دنیا آمد. ابن طولون شامی کتابی در نوادر اَعمش نوشته است.

رحلت آیت اللَّه "سید روح اللَّه خاتمی" نماینده‌ی امام و امام جمعه‌ی یزد (1409 ق)
آیت‌اللَّه سید روح‌اللَّه خاتمی در سال 1324 ق در اردکان یزد به دنیا آمد. در اصفهان از محضر اساتیدی چون آیات عظام علی آقا شیرازی، سید محمد و سید علی نجف آبادی و... استفاده نمود. وی پس از شهادت آیت‌اللَّه صدوقی، از طرف حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نماینده‌ی ولی فقیه و امام جمعه‌ی یزد انتخاب گردید. وفات ایشان در سال 1409 ق برابر با 5 آبان 1367 ش در 85 سالگی روی داد.

کشف "اِوِرِسْت" بلندترین قله جهان در رشته کوه هیمالیا (1841م)
قله اورست با بیش از 8848 متر ارتفاع به عنوان بلندترین قله دنیا در مرز کشور نپال و تبَّت در چین و در رشته کوه‌های هیمالیا واقع شده است که در 17 ژانویه 1841م توسط جورج اِوِرِست کوهنورد و نقشه‌بردار انگلیسی کشف، اندازه‌گیری و به نام وی نام‌گذاری شد. با این حال، جورج اورست نتوانست این قله را خود فتح کند. کوشش‌های بسیاری برای صعود به قله اورست به عمل آمد و انسان‌های زیادی نیز جان خود را بر سر این کار گذاشتند.

در سال 1951م یک کوهنورد انگلیسی راهی از جنوب اورست کشف کرد که صعود به قله را ممکن ساخت. نهایتاً در 29 مه سال 1953م عده‌ای از کوهنوردان سوئیسی عازم بالا رفتن از اورست شدند و تا ارتفاع 8/600 متری از آن صعود کردند و این بیشترین ارتفاعی بود که بشر تا آن تاریخ از کوه بالا رفته بود. این قله سرانجام در سال 1953 توسط دو کوهنورد از هند و انگلستان فتح شد.

تولد "ایلیا اِرِنْبورْگْ" ادیب و نویسنده بزرگ روس (1891م)
ایلیا گریگوریویچ ارنبورگ در هفدهم ژانویه سال ۱۸۹۱ میلادی در کیف اوکراین به‌دنیا آمد. مقاله‌های بی‌شمار وی پیوسته مورد پسند عامه مردم قرار داشت و در مقاومت مردم شوروی در برابر ارتش آلمان در جریان جنگ جهانی دوم از نفوذ فراوانی برخوردار بود. ارنبورگ در وصف و صراحت بیان، استادی و نیرومندی خاصی دارد. مجموع آثارش که حاکی از احساس پرشور برادری و هم‌بستگی افراد بشر با یک‌دیگر و نمودار ادبیات زمان جنگ است، در خارج از روسیه نیز محبوبیت عام یافته و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است. از ارنبورگ آثار متعددی به‌جای مانده است که «راه‌های اروپا»، «اندیشه‌هایی درباره آینده»، «حکایات جنگی»، «صلح»، «توفان» و «رویدادهای زمین» از آن جمله‌اند. هم‌چنین «ماجراهای شگفت‌انگیز ژولیو ژورنیتو» را که هجو غرب است را بهترین کار او می‌دانند. ایلیا ارنبورگ سرانجام در دوم سپتامبر ۱۹۶۷م در سن هفتاد و شش سالگی درگذشت.

مرگ "ریچارد هایْز" نوزدهمین رئیس جمهور امریکا (1893م)
رادرفورد بیرچارد هِیز (به انگلیسی: Rutherford Birchard Hayes) (۴ اکتبر, ۱۸۲۲ - ۱۷ ژانویه ۱۸۹۳)، نوزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب هیز برای سومین بار به عنوان فرماندار اوهایو زمینه جلب توجه جمهوریخواهان را به وی فراهم آورد. انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۸۷۶ با بحث و شبهات زیادی همراه بود. او با اختلاف یک رای الکترال بر رقیبش پیروز شد. اما وعده‌های هیز برای مصالحه با جنوب باعث شد تا افکار عمومی آمریکا نسبت به نتایج این انتخابات سختگیری نکرده و آن را بپذیرد.

قتل "پاتْریس لومومْبا" مبارز افریقایی و بانی استقلال کنگو (1961م)
پاتریس لومومبا، انقلابی معروف افریقایی و بانی استقلال کشور کنگو، در 2 ژانویه سال 1925م به دنیا آمد. لومومبا در سال 1960 پس از تأسیس جمهوری دموکراتیک کنگو به مقام نخست‌وزیری و وزارت دفاع منصوب گردید. اما کمی پس از استقلال، نظامیان به تحریک عوامل بیگانه سر به شورش برداشته و ایالت "کاتانگا" را مستقل اعلام نمودند. وی برای جلوگیری از این شورش‌ها دست به دامان سازمان ملل شد، ولی چون از این امر نتیجه‌ای نیافت خود وارد عمل گردید و نیروهای نظامی کنگو را به جنگ با نیروهای شورشی اعزام کرد. اما نتیجه ای نگرفت و زندانی شد. پاتریس لومومبا سرانجام در 17 ژانویه 1961 به همراه جمعی از یارانش توسط عوامل چومبه، پس از شکنجه‌های فراوان تیرباران شد. لومومبا در شرایطی در 36 سالگی، اعدام شد که بیمار بود و انتشار خبر کشته شدن لومومبا، موجی از اعتراضات مردمی کنگو و دیگر کشورهای افریقایی را به دنبال آورد. لومومبا چند کتاب از خود بر جای گذاشته است که مشهورترین آنها "میهن من کنگو" نام دارد.

حمله نیروهای متحد غربی به سرکردگی امریکا به عراق (1991م)
به دنبال اشغال کویت توسط ارتش بعث عراق در دوم اوت 1990م و اتمام اولتیماتوم غرب به عراق جهت ترک کویت و عدم توجه عراق به این هشدار، نیروهای متحد، عملیات تهاجمی گسترده‌ای را با عنوان توفان صحرا علیه عراق آغاز کردند. در جریان بمباران‌های وسیع هواپیماهای نیروهای متحد، بخش اعظم تاسیسات زیربنایی عراق ویران شد و صدها نفر از مردم بی‌دفاع عراقی کشته و زخمی گردیدند. ساعاتی پس از شروع عملیات نیروهای چند ملیتی، عراق اقدام به حمله موشکی به رژیم اسرائیل و عربستان کرد. در ادامه حملات هوایی نیروهای متحد غرب، حمله زمینی علیه عراق در روز 24 فوریه 1991م آغاز شد و پس از چهار روز با شکست و هزیمت کامل نیروهای عراق و تسلیم بلاقید و شرط عراق خاتمه یافت. نیروهای امریکا و متحدین آن کشور می‌توانستند با ادامه جنگ به مدت 48 ساعت دیگر، بغداد را به تصرف خود درآورده و حکومت دیکتاتوری صدام حسین را سرنگون کنند، ولی ادامه حکومت صدام ذلیل و شکست خورده را بر جانشینان احتمالی او ترجیح دادند. پس از این حملات و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نیروهای عراقی و مردم بی‌گناه این کشور و تخریب اماکن عمومی، سرانجام در تاریخ دوم مارس 1991م با عقب‌نشینی نیروهای عراقی از کویت و پذیرفته شدن شرایط نیروهای چند ملیتی توسط عراق، آتش‌بس برقرار گردید.

تعطیلی دادگاه مخوف تفتیش عقاید در اسپانیا به دستور ناپلئون بُناپارت (1808م)
دادگاه تفتیش عقاید یا انکیزیسیون، محکمه‌ای بود که از طرف کلیساهای اروپا از قرن دوازدهم میلادی در این قاره به وجود آمد و به تفتیش عقاید مردم و تعقیب متخلفان در مقررات مذهبی می‌پرداخت. این دادگاه که از طرف پاپ اداره می‌شد در قرن شانزدهم در تمام اروپا به جز انگلستان تسلط پیدا کرد، ولی بعد از یک قرن رو به ضعف گذاشت. این بنگاه وحشتناک و هول‌انگیز، در بیدادگری و تعدی چنان گستاخ و گسترده بود که حتی به کردار و رفتار و توجه و پندار درونی و قلبی و وجدان مردم تهمت می‌زد و متهمان را فقط با همین تهمت‌ها، زنده زنده به کوره‌های آدم‌سوزی می‌سپرد. دوشیزه ژاندراک نوزده ساله، رهبر آزادی بخش و چهره ملی فرانسه در همین آتش اتهام واهی و بی‌اساس، زنده زنده سوزانیده شد. هم‌چنین گالیله منجم و ستاره‌شناس مشهور ایتالیایی، در 22 ژوئن سال 1633م در این دادگاه محاکمه گردید. تنها در کشور اسپانیا در مدت 350 سال، بیش از سی‌وچهارهزار نفر سوزانده و در حدود سی‌صدهزار نفر دیگر توسط این دادگاه به اعمال شاقه، زندان ابد و تبعید محکوم شدند. این دادگاه سرانجام پس از حدود شش‌صد سال فعالیت، در هفدهم ژانویه 1808م به دستور ناپلئون بُناپارت تعطیل شد.

تولد "آنتوان چخوف" نویسنده شهیر و برجسته روسی (1860م)
آنتوان پاولوویچ چخوف نویسنده بلندآوازه روسی در 17 ژانویه سال 1860م در خانواده‌ای فقیر در روسیه به دنیا آمد. آثار چخوف در عین حال که خواننده را می‌خندانَد، به فکر و دقت نیز وامی‌دارد و معایب اجتماعی را در نظرش جلوه‌گر می‌سازد. چخوف یکی از بزرگ‌ترین استادان داستان‌های کوتاه است که آثار درخشان و نافذ او از حیث انشاء فوق العاده روان، حاکی از مهارت عجیب وی در برگردانیدن ناگهانی یک وضعیت مضحک به صحنه‌ای حزن‌انگیز و دردناک است.

چخوف در ادبیات روسیه، خالق سبکی تازه در شیوه نمایش‌نامه‌نویسی و داستان نویسی شده است. چخوف از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین داستان‌نویسان رئالیسم و واقع بین روسیه در دوران قبل از انقلاب این کشور به شمار می‌آید. از آثار متعدد چخوف می‌توان فاجعه در شکارگاه، دهقانان، سه خواهر، مرغ دریایی، اتاق شماره شش، گم‌گشته‌ها و باغ آلبالو را نام برد. آنتوان چخوف سرانجام در 2 ژوئیه سال 1904 در 44 سالگی درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار