مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به جایگاه فارس در اهدا خون، گفت: فارس پس از تهران بیشترین اهداء کننده خون را دارد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ علی اکبر پورفتح الله مقدار خون اهداء شده در کشور در طول سال را بالغ بر دو میلیون و 100 هزار واحد اعلام کرد و ادامه داد: در این میان استان تهران با 180هزار واحد و فارس با 145هزار واحد رتبه های برتر اهدا کننده خون کشور را دارند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه شاخص اهدا خون در شیراز از تهران بالاتر است، افزود: در برخی از نقاط دنیا شاخص اهدا خون هفت واحد در هزار نفر است اما در شهر شیراز این رقم 30 واحد در هزار نفر است.

پور فتح الله با اشاره به کاهش تراز اهدا خون بانوان بیان کرد: در چند سال گذسته متاسفانه آمار اهدا خون بانوان تراز منفی داشته و از آنجا که خانم ها در پاسخگویی به سئوالات انتقال خون صادق تر هستند اگر اهدا خون بانوان زیاد تر شود درصد سلامت خون های اهدایی نیز بالاتر می رود .

وی ادامه داد: مهمترین چالش پیش روی سازمان انتفال خون کشور نگاه سنتی بیمارستان ها است که مصرف خون اهدائی برای عمل جراحی بیماران بالا برده است.

مدیر عامل انتقال خون کشور با بیان اینکه رویکرد جدید مراکز درمانی دنیا به سمت استفاده از خون شخص بیمار است، گفت: در ایران جراحان تا چند واحد خون اهدائی نباشد مبادرت به عمل بیمار نمی کنند که در این رابطه جای خالی یک متخصص که مشاوره های خونی دهد در مراکز درمانی احساس می شود.

پور فتح الله با تاکید بر این موضوع که بحث اهدا خون در ایران غرور آفرین است افزود: در بحث فرآورری و استفاده ازاین فرآورده بسیار عقب هستیم و تا دیدگاهمان را عوض نکنیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

وی با انتقاد از وضعیت دریافتی کارکنان سازمان انتقال خون گفت: چرا باید پرستاران در بیمارستان ها برای تزریق خون حق کارانه دریافت کنند ولی پرستاران سازمان انتقال خون برای گرفتن خون اهداء کنندگان کمترین دریافت را داشته باشند ./س

انتهای پیام/


برچسب ها: دوم ، فارس ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.