به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: ضمن بررسی به عمل آمده در لایحه بودجه سال 1393 در حوزه آموزش و پرورش، میتوان گفت: با توجه به رویکرد جدید بودجه ریزی عملیاتی (مبتنی بر عملکرد) و نیز ارتقای مدیریت آموزشگاهی و توجه جدی به ریشه کنی بیسوادی و کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزش و پرورش و سایر تبصرههای بودجه، تا حدودی موضوعات جدیدی مطرح شده اند. همچنین برای آموزش و پرورش تعداد ردیفهای اعتباری با 7 عنوان، تغییری در مقایسه با قانون بودجه سال 1392نداشته اند.
کل اعتبارات عمومی آموزش و پرورش در لایحه 1393 به میزان 179,749,203 میلیون ریال است که 31/9 درصد از کل اعتبارات عمومی لایحه 1393 را شامل می شود. سهم آموزش و پرورش از فصل آموزش در سال 1393 به میزان 75/68 درصد بوده و نیز کل اعتبارات آموزش و پرورش در سال 1393 نسبت به قانون بودجه سال 1392، به میزان 55/21 درصد افزایش داشته است. تغییرات هزینه عمومی آموزش و پرورش از مقایسه لایحه بودجه سال 1393 با قانون بودجه 1392 نیز 2/26 درصد افزایش نشان می دهد و به مبلغ880,117,430 ,1 میلیون ریال رسیده است که این میزان رشد تحت تاثیر افزایش حقوق مستمر معلمان بوده است.
هر چند افزایش 46/30 درصدی حقوق مستمری معلمان در لایحه بودجه سال 1393 به عنوان نکته مثبت این لایحه، احتمال دغدغه های مربوط به حقوق و دستمزد این قشر زحمتکش و فداکار را کاهش میدهد، ولی افزایش تنها 23/3 درصدی سایر بخش ها از هزینههای عمومی در این سال، انجام بسیاری از فعالیتهای کیفی و اداری آموزش و پرورش را با موانع جدی مواجه خواهد کرد. باید در نظر داشت 17/87 درصد هزینه عمومی مربوط به حقوق و مزایای مستمر و 14/84 درصد کل بودجه آموزش و پرورش هم مربوط به حقوق و مزایاست.
در خصوص تغییرات هزینه اختصاصی می توان گفت در لایحه بودجه 1393نسبت به قانون بودجه 1392 افزایش 18/28 درصدی را شاهدیم و مرجع این اعتبار به رقم200 ,714 میلیون ریال رسیده است.
در خصوص تغییرات اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای لازم به ذکر است که سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایهای آموزش و پرورش 805,368,6 میلیون ریال می شود که 68/1 درصد کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای دولت در لایحه بودجه سال 1393 اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای آموزش و پرورش در لایحه 1393 نسبت به قانون بودجه سال 1392 به میزان 27/43 درصد کاهش داشته است.
کاهش تملک داراییهای سرمایه ای دولت در لایحه بودجه سال 1393 نسبت به قانون بودجه 1392 به میزان 02/33 درصد بوده است اما آموزش و پرورش به میزان 25/10 درصد کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. حذف صندوق ذخیره فرهنگیان از زیرمجموعه ردیف ها، تغییر اعتبارات موضوع تبصره «75» قانون بودجه سال 1362 به درآمد اختصاصی آموزش و پرورش ، کاهش 24/42 درصدی ردیف های متفرقه، کاهش 95/68 درصدی اعتبارات 5 برنامه تملک دارایی های سرمایه ای استان ها از تغییراتی است که در لایحه بودجه سال 1393 مشاهده می شوند.
این گزارش در توضیح بیشتر چنین می افزاید: بودجه، برنامه یک ساله ای است که دربرگیرنده همه درآمدها و هزینه های دولت برای تحقق اهداف مورد نظر است و از آنجا که آرمان ها و اهداف و نیازها نامحدود و منابع و امکانات محدود است لذا با برنامه ریزی و تشخیص اولویت ها در بودجه سالیانه می توان تا حد زیادی این فاصله را کاهش داد. همچنین با توجه به نقش مهمی که آموزش و پرورش در انتقال میراث فرهنگی ، یکپارچگی و انسجام جامعه ، رشد و شکوفایی استعدادها و تامین و تربیت نیروی انسانی کشور ایفا می کند و تکالیف و ماموریت هایی که دراسناد فرادستی از جمله سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه پنجم توسعه کشور برای نظام آموزش و پرورش پیش بینی شده ایجاب می کند با سرمایه گذاری مناسب در آموزش و پرورش و تامین اعتبارات ضروری و مورد نیاز با این انتظارات و ماموریت ها در رسیدن به جامعه مطلوب و مورد نظر موفق شویم. البته وزارت آموزش و پرورش هم باید با تشخیص درست اولویت ها و ساماندهی و توزیع عادلانه منابع و امکانات از هزینه های غیرضروری پرهیز کند.
وزارت آموزش و پرورش با کمک 655,013, 1نفر کارکنان خود (شامل 869 ,981نفر کارمند رسمی و پیمانی ، 786 ,31نفر قراردادی ، حق التدریس و وظیفه) مسئولیت تربیت تعداد 697 ,768, 12دانش آموز (در سن تحصیل و بزرگسال) را در 401,111 مدرسه دارای کد شناسایی و 816,538کلاس درس دایر بر عهده دارد.
انتهای پیام/