مدیر امور تربیتی جامعة الزهرا (س) گفت: اگر شیعه و سنی با یکدیگر به نزاع برخیزند، عزت، عظمت و حرکت جامعه اسلامی از بین می‌رود و دشمن بر ما غلبه می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام احمد شیخ‌بهایی اظهار کرد: وحدت، مسئله قرآنی است و خداوند در سوره شورا انسان‌ها را به امر وحدت دعوت می‌کند و این طور آمده «به پیامبران نوح‌ و ابراهیم گفتیم که دین را به پا دارید و تفرقه ایجاد نکنید».

وی عنوان کرد: در زندگی انبیا و معصومان مشاهده می‌شود که این افراد در برخی مواقع در برابر انحرافات صبر کردند تا از تفرقه در این زمینه جلوگیری شود.

مدیر امور تربیتی جامعة الزهرا (س) با اشاره به اقدامات امام خمینی(ره) در زمینه وحدت گفت: ابتکار بنیانگذار جمهوری اسلامی در واقع ایجاد وحدت بین گروه‌های مختلف بود و حتی بین کسانی که درگیری زیادی با یکدیگر داشتند مسئله وحدت را پیگیری می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) بزرگترین جشن مسلمانان است و به دلیل آنکه بین شیعیان و اهل سنت در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد، این هفته جشن گرفته می‌شود و به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

شیخ‌بهایی با اشاره به اشتراکات اهل سنت و شیعیان گفت: باید در زمینه مشترکاتی مانند قرآن، پیامبر اکرم (ص)، ‌قبله و اسلام با یکدیگر متحد شویم و اختلاف عقیده‌های یکدیگر را بپذیریم.

وی یادآور شد: در زمینه اختلافی که بین شیعه و اهل تسنن وجود دارد از کسی نمی‌خواهیم عقیده خودش را عوض کند و باید در نظر داشت وحدت به این نیست که همه طرفدار یک فرقه شوند.

مدیر امور تربیتی جامعة الزهرا (س) تاکید کرد: فرقه‌های اسلامی باید در نقاط اختلافی همدیگر را معذور بدانند و در این زمینه باید از درگیری پرهیز کنند و اشتراکات را بپذیرند.

وی یادآور شد: علما باید نقاط مشترک را استخراج کنند و در زمینه اختلافات با احترام و اخلاق انسانی با یکدیگر برخورد کنند و در این زمینه به دشمن مشترک توجه داشته باشند.

شیخ‌بهایی عنوان کرد: علوم را باید به شکل مقایسه‌ای و مقارن مطالعه کنیم که در این زمینه نظرات علمای مختلف در زمینه فقه،‌ تفسیر، ‌فلسفه و علوم دیگر باید استخراج شود، استدلال‌ها کنار یکدیگر قرار گیرد و قضاوت را به عهده دیگران بگذاریم.

وی ادامه داد: اگر با یکدیگر به نزاع برخیزید، سبب از بین رفتن اتحاد و انسجام جامعه می‌شوید و عزت، عظمت و حرکت جامعه اسلامی از بین می‌رود و دشمن بر ما غلبه می‌کند.

مدیر امور تربیتی جامعة الزهرا (س) با بیان اینکه تاکید بر وحدت بین مسلمین به معنای دست کشیدن از عقاید شیعه و سنی نیست، گفت: در صحنه علمی باید به طور صریح عقاید را بگوییم و بر اساس ادله،‌ آیات و مبانی بحث کنیم./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.