میزان بودجه برای تحقیقات پژوهشگران علی‌رغم تلاش فراوان هنوز اندک است.

جعفرمهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علم و فناوری‌های ISC در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: در نظام آموزش عالی ایران نسبت به جذب پژوهشگران برتر جهانی سیاستگذاری نشده و تنها تلاش می‌شود که برای استادان ایرانی تبار، درصورت مراجعه، شرایط همکاری فراهم شود.

وی افزود: جذب در دانشگاه‌های کشور براساس فراخوان جذب هیئت علمی صورت می‌گیرد و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور نیازهای خود را در سامانه مرکز جذب ثبت و بارگذاری می‌کنند.

مهراد با بیان اینکه تفاوت پرداخت حقوق به اعضای هیئت علمی نیاز کاملا آشکار است اظهار داشت: بودجه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور نیز که از نظر ماهیت کار تأثیرگذار در روند روبه‌رو کشور است حرف و حدیث خود را دارد.

چنانچه مشاهده می‌کنیم علی‌رغم توصیه‌های مقامات عالی رتبه نسبت به افزایش بودجه در بخش آموزش عالی به ویژه در بخش تحقیقات، هنوز با توجه به این امر حیاتی کمترین مبلغ بودجه به این حوزه اختصاص داده می‌شود و مجلس نیز که زمانی متعهد شده بود برای 10 دانشگاه اول رتبه‌بندی ISC کمک مالی کند این موضوع را به بوته فراموشی سپرده است.

مهرداد تصریح کرد: هم اکنون گرچه ژاپن و چین در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها درمقایسه با ایران موقعیت ممتازی دارند در ایران دولت و مجلس توجه خاصی به این موضوع با اهمیت اعمال نمی‌کنند و شاید دلیل عمده آن کم توجهی به مسأله بین‌المللی شدن دانشگاه‌های کشور باشد که ساختار و شرایط خاص خود را طلب می‌کند.

روسای دانشگاه‌ها نقش اساسی در سیاستگذاری‌های کلان آموزش عالی ندارند

مهرداد در ادامه گفت: روسای دانشگاه‌های کشور علیرغم آن که در سیاستگذاری‌های کلان آموزش عالی نقش اساسی و اولیه ندارند اما باید به گونه‌ای عمل کنند که سیاست‌ها به سویی برود که از دغدغه کم توسعه یافتگی دانشگاه‌ها کاسته شود و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا روسای دانشگاه‌ها هرسال با مشاهده نتایج رتبه‌بندی بین‌المللی، در بحث علم و فناوری متناسب با نقطه هدفی که برای دانشگاه‌ها تعریف شده است چه اقدام شایسته‌ای را به عمل می‌آورد.

وی افزود: تجربه ISC در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تجربه تازه‌ای است و در سال جاری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح کشور‌های اسلامی انجام خوهد شد و آنچه توسط اسناد بالا دستی است در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

دولت و مجلس نگاه ساختاری به آموزش عالی داشته باشند

مهرداد در ادامه گفت: بنابراین لازم است دولت و مجلس به آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور نگاه ساختاری داشته و روسای دانشگاه‌ها نیز که اکنون در دولت یازدهم کار خود را شروع کرده و یا در شرف انقلاب است در ساختار سیاستگذاری علمی و فناوری به طور جدی و آگاهانه دخالت نموده و با نگاهی جامع و شناختی درست مأموریت دانشگاه‌ها را باز تعریف کرده و حداکثر توانایی خود را در جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای اشتغال موثر و توسعه همه جانبه کشور به کار گیرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون اغلب جویندگان کار در گروه سنی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار دارند و هم اکنون گرچه یکی از دلایل افزایش تعداد بیکاران دانشگاهی پذیرش بیشتر دانشجو در دانشگاه‌های کشور است اما شناخت نیازهای جامعه و مهارت آموزی به دانشجویان نیز هدف مهمی است که لازم است بدان توجه شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار