مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ فرانسه در بخش انرژی قرار است ماه فوریه آینده به تهران پایتخت ایران سفر کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  روزنامه وال استریت ژورنال، در پی توافق ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا برای عملیاتی کردن توافقنامه موقت هسته‌ای از بیستم ژانویه جاری و در پی آن کاهش تحریم ها علیه ایران ، برخی از مدیران اجرایی شرکت های بزرگ و صاحب نام  فرانسوی در بخش انرژی نظیر "جی دی اف سوئز " و  همچنین "آلستوم" قرار است ماه آینده میلادی به تهران سفر کنند.

این روزنامه می‌نویسد: کاهش تحریم‌ها علیه ایران بدون شک نه تنها زمینه ای است برای توسعه همکاری‌های ایران با شرکت های بزرگ غربی بلکه چراغ سبزی است برای حضور جدید و پر منفعت شرکت های بزرگ اروپایی  در ایران.  تمایل شرکت‌های بزرگ فرانسوی برای سفر به ایران از زمانی آغاز شد که ایران و قدرت های بزرگ غربی توافق خود را روز یکشنبه گذشته برای به اجرا درآوردن مفاد توافقنامه هسته ای موقت اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، غرب قرار است تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد و هفت میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران را در چند قسط باز گرداند. تحلیلگران اقتصادی اعلام کرده اند ایران با داشتن هشتاد میلیون نفر جمعیت و همچنین منابع نفتی سرشار باعث شده است تا کشوری ایده آل برای سرمایه گذاری های خارجی باشد. هم اکنون با کاهش تحریم ها علیه ایران بسیاری از شرکت های خارجی به انتظار چند ساله خود برای ورود مجدد به ایران پایان خواهند داد .

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: به دنبال تصمیم شرکت های بزرگ اروپایی در بخش انرژی برای سفر به ایران، سایر شرکت های بزرگ اروپایی در بخش غذا و دارو منتظر وقایع آینده و شرایط پیش رو هستند تا در زمان مقتضی در ایران حضور بهم رسانند. بر اساس توافقنامه بعمل آمده بین ایران و اتحادیه اروپا و آمریکا ، ایران امکان دسترسی به کانال های مالی برای پرداخت و خرید دارو و غذا را خواهد داشت. پیش از این  و به موازات مذاکرات ایران با شش کشور قدرتمند جهان ، تعدادی از نمایندگان و مدیران شرکت های اروپایی در بخش خودرو و نفت به تهران سفر کرده بودند تا زمینه همکاری های مجدد با ایران را مورد بررسی قرار دهند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند شرکت های بسیاری از اروپا تمایل حضور مجدد در ایران را دارند و از قدیم تجارت عمیقی را با ایران به اشتراک داشته اند. شرکت های اروپایی در حالی تمایل برای بازگشت به ایران از خود نشان می دهند که مقامات دولت آمریکا تاکید کرده اند که کاهش تحریم ها علیه ایران به معنای دائم نیست و در صورتیکه ایران به تعهداتش عمل نکند، تحریم ها علیه ایران مجددا" به اجرا در خواهد آمد. 

کارشناسان اقتصادی اعلام کرده اند با توجه به تقویت ارزش ریال - واحد پول ایران- در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان از زمان امضای توافقنامه هسته ای موقت در بیست و چهارم نوامبر گذشته پیش بینی می شود میزان تورم در ایران در سال جدید میلادی در مقایسه با سال 2013 بیست درصد کاهش یابد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار