با تصویب شورای برنامه ریزی استان فارس 40 میلیون مترمکعب حقابه تا پایان امسال برای احیای تالاب بختگان در این استان از سد درود زن رها سازی می شود


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛  .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : بر اساس دستورالعملهای موجود تامین حقابه تالابها بعد از تامین آب آشامیدنی اولویت دوم محسوب می شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به مشکلات ناشی از خشکی بختگان نیز بیان کرد: خشکی تالاب بختگان تاثیر مستقیمی بر شرق استان فارس بر جای گذاشته و در عین حالیکه اشتغال منطقه را دچار مشکل کرده، عرصه برای توسعه بیابانها در فارس نیز مهیا شده است.

وی افزود : این خشکی ها باعث بروز برخی بیماریها در این منطقه شده ، خشکی بختگان معیشت مردم را به خطر انداخته و باعث مهاجرت آنها شده ضمن اینکه از دانشگاه علوم پزشکی نیز تقاضا کردیم که نسبت به شیوع بیماریهای ناشی از خشکی این تالاب تحقیق کند ، طی سالهای اخیر خشکسالی تالاب بختگان را به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران خشک کرده است.

مدیر کل محیط زیست فارس با بیان اینکه سد بالادست تالاب بختگان برای تامین آب 40 تا 50 هزار هکتار زمین کشاورزی پیش بینی شده است گفت : این در حالی است که اکنون بالغ بر 130 هزار هکتار زمینهای کشاورزی در این منطقه وجود دارد و حتی کشاورزان در زمان بارش باران و غرقاب شدن زمینهایشان باز هم مشغول استفاده از آب چاه و پمپ آب هستند.

وی ادامه داد: در نشست اخیر شورای برنامه ریزی استان فارس اختصاص 40 میلیون متر مکعب حقابه به تالاب بختگان تصویب شد و این حقابه تا آخر امسال به بختگان اختصاص می یابد و آغاز آن نیز از چند روز آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تالاب بختگان هم اکنون نیمه خشک است بیان کرد : با پیگیری های به عمل آمده از سوی این اداره کل 35 میلیون مترمکعب حقآبه زیست محیطی از سد درودزن به این تالاب اختصاص یافت که ناکافی بود و تنها وسعت بسیار اندکی از تالاب آبگیری شد و با قطع آب و شروع فصل گرما ، در بخش ورودی تالاب آب تبخیر و تالاب خشک شد.

وی افزود: تغییر الگوی کشت، اصلاح روش های آبیاری و ترویج کشت ارگانیک در این حوضه با تاثیری که بر مصرف بهینه آب خواهد گذاشت به نجات تالاب ها کمک می کند.

ابراهیمی کارنامی گفت : ارزش مادی هر هکتار تالاب بین هشت تا 21 هزار دلار برآورد می شود لذا خشک شدن تالاب هزینه ای هنگفتی را به عرصه های زیست محیطی تحمیل می کند ، خشک شدن تالاب نه تنها موجب از بین رفتن تنوع زیستی در یک منطقه می شود بلکه از بین رفتن سفره های آب زیر زمینی ، بایر شدن زمینهای زراعی و همچنین بروز پدیده گرد و غبار و افزایش بیماری ها را در پی دارد و متعاقب آن صنعت کشاورزی، باغبانی وگردشگری را با بحران مواجه می کند.

وی ادامه داد: تداوم خشکسالی ، توسعه بی رویه کشاورزی ، حفر چاههای غیر مجاز ، برداشت بی رویه از چاههای مجاز ، عدم توزیع بهینه حق آبه تالابها از جمله دلایل اصلی خشک شدن این تالابها و دریاچه ها در استان فارس است .

حقابه تالاب های طشک و بختگان در شرق فارس از سد درود زن و از طریق رودخانه کر تامین می شود که در فروردین ماه امسال حدود 30 میلیون متر مکعب آب رها سازی شد و اکنون نیز 40میلیون متر مکعب دیگر رها سازی می شود .

سد درود زن در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز و دریاچه و تالاب بختگان در فاصله 230 کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد/س.

انتهای پیام/




برچسب ها: حقابه ، بختگان ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.