میلاد حضرت محمد(ص) مدت ها است که با هفته وحدت عجین شده است . تمام علمای تشیع و تسنن هدفشان این است که ریشه این یکدلی را هر سال مستحکمتر از گذشته بکنند .

حجت الاسلام علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی به سابقه تاریخی روز میلاد پیامبر اکرم (ص) و علت نام گذاری هفته وحدت میان اهل تسنن و شیعه اشاره کرد و به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: دانشمندان این مذاهب در مورد تاریخ ولادت نبی اکرم (ص) دو نظر متفاوت دارند ؛ علمای اهل سنت میلاد پیامبر اکرم(ص) را ، دوازدهم ربیع الاول دانسته و علمای شیعه هفدهم ربیع الاول می دانند، با توجه به این موضوع  این دو فرقه تصمیم گرفتند تا فاصله بین این دو تاریخ  را برای ایجاد تقویت ارتباطی مستحکم میان خود ، جشن گرفته و هفته وحدت نام گذاری کنند .    
                     
وی افزود :  این پیشنهاد در سال 1356 توسط مقام معظم رهبری زمانی که در ایران شهر" زاهدان" به دلیل فعالیت های سیاسی‌شان علیه رژیم ستم شاهی تبعید شده بودند ، ارائه شد.  

حجت الاسلام ذوعلم ، پیغمبر اکرم(ص) را اولین شخصیت عالم هستی خواند و گفت : ایشان مهم ترین محور  مکتبی و اعتقادی مسلمانان هستند . مسلمانان شیعه و سنی ، سنت او و دستوراتش را بر خود لازم می دانند ، زیرا چون قرآن کریم فرموده است : آنچه را پیامبر اکرم(ص)  ارائه می دهد بپذیرید و از آنچه که ایشان شما را از آن ، نهی می کند فاصله بگیرید.        

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی تصریح کرد :  وحدت به این معنی نیست که هر فرقه از دیدگاه های خودش دست بردارد ؛ گرچه با وجود اینکه چهارده قرن از وفات پیامبر اکرم(ص) می گذرد هنوز هم اختلاف نظر هایی بین مسلمانان در زمینه های کلامی ، تاریخی ، مباحث فقهی و ...  وجود دارد ؛ این یک واقعیت است ؛ بحث اساسی هفته وحدت این است که این اختلاف نظر ها نباید باعث فاصله مسلمین از یکدیگر در مقابل دشمنان مشترک شود .

وی با تشریح یک مثال افزود : به عنوان نمونه در یک پژوهشگاه محققینی وجود دارند که معمولاً در مباحث مختلف اختلاف نظر دارند اما در عین حال این اختلاف نظر ها مانع همکاری علمی آنها نیست بلکه همچنان یکدیگر بوده و جلسات پرسش و پاسخ می گذارند تا در نهایت به نتیجه ای یکسان  برسند.                    
                                                                                                                               
حجت الاسلام علی ذوعلم اظهار داشت : برخی از شعیان یا اهل سنت در موارد اعتقادی نسبت به یکدیگر از قضاوت های نادرست برخوردار می شوند ؛ علمای متعهد اهل تسنن و تشیع که از اصل اسلام و نیاز های جامعه امروز برای یک پارچه شدن آگاه هستند باید به این مسئله از طریق برگزاری سمینار ها در حوزه وحدت و تبلیغ آن ، برنامه های فرهنگی و ... خاتمه دهند تا جبهه کفر که برای رسیدن به آن از علوم دینی شان مایه گذاشته اند ، آسیب پذیر نکنند .  
                                                                
 عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و هنر گفت: گروه های تکفیری تحت تأثیر سازمان های جاسوسی و قدرت های وابسته به استکبار فعالیت کرده و از حمایت های اقتصادی ، سیاسی و ... آنها برخوردار می شوند . در حال حاضر تفرقه بین مسلمانان که توسط عوامل بیگانه و استکبار صورت می گیرد ، تشدید شده است.            
                                                                                                       
 وی نیز با بیان اینکه سعی خوارج ، هزار و دویست سال این بوده است که مسلمانان از یکدیگر جدا شوند ، افزود : اما تا کنون بیست و چهار سال همایش وحدت اسلامی ، جهت گرد آوری دوباره مسلمین درکشور برگزار شده است ، با این وجود پس هنوز باید در ایجاد زمینه های ذکر شده ، فعال بوده وتقویتشان  کنیم.

انتهای پیام/              

برچسب ها: وحدت ، سنت ، عقاید ، میلاد ، شیعیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار