شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی اذعان کرد: بهبود روابط ایران و غرب می تواند به حل بحران ها در منطقه خاورمیانه کمک کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، مواضع ایران و غرب درباره برنامه هسته ای این کشور به صورت شتابان به یکدیگر نزدیک می شود. گفته می شود قرار است توافق نامه هسته ای ژنو در بیستم ماه ژانویه جاری آغاز شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند بخش نخست دارایی های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد. محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی و نخست وزیر امارات عربی متحده از جامعه بین المللی خواست تحریم ها علیه ایران را کاهش داد.

شتاب سریع در نزدیک شدن روابط ایران با کشورهای غربی و متحدان غرب به چه معناست، آیا این طرف ها توانسته اند به اختلافات خود پایان دهند و این وضع چه تاثیری بر بحران های منطقه خواهد داشت؟ "محمد بنی حمدان" گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: اتحادیه اروپا اعلام کرد بر اساس این توافق، تحریم‌های خود را علیه ایران در مدت شش ماه به حالت تعلیق در خواهد آورد. در صورتی تحریم‌های اروپا علیه بخش های نفتی، حمل و نقل و تعاملات تجاری با تهران معلق می شود که ایران به تعهدات خود در این دوره شش ماهه پایبند باشد. آمریکا نیز اعلام کرد همراه با آغاز اجرای این توافق اجرای برخی تحریم ها علیه ایران را متوقف خواهد کرد و به صورت تدریخی بخشی از دارایی های ایران مرتبط به فروش نفت این کشور در خارج آزاد خواهد شد. آمریکا تاکید کرد برخی از تحریم ها علیه ایران تا پایان این دوره شش ماهه پابرجا خواهد بود تا اطمینان حاصل کند این کشور به تعهدات خود پایبند است.

بی بی سی عربی ادامه داد: ایران بر اساس توافق هسته‌ای باید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد از تاسیسات هسته ای این کشور با ارائه تسهیلات کامل بازدید داشته باشند. مزایای اقتصادی لغو تحریم ها علیه ایران بسیار روشن است. آیا شتاب سریع در نزدیک شدن روابط ایران و غرب محدود به برنامه هسته ای خواهد بود؟

این شبکه ادامه داد: توافق هسته ای ژنو باعث شد برخی متحدان عربی غرب در منطقه لحن سابق خود را در تعامل با ایران تغییر دهند، هر چند که هنوز اختلاف زیادی در روابط ایران و کشورهای عربی وجود دارد. محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی گفت: باید به ایران فرصت داد. این کشور همسایه ماست و نمی خواهیم با ایران مشکل داشته باشیم. در صورتی که توافقی میان ایران و آمریکا حاصل و تحریم ها لغو شود همه از این وضع سود خواهند برد. ما نیز از این تحریم ها آسیب دیدیم.

گزارشگر این شبکه افزود: نقش برجسته ایران در منطقه، به تهران جایگاه منطقه ای می‌دهد. کشورهای غربی به این منطقه توجه زیادی دارند. با نزدیک شدن روابط ایران و غرب این پرسش مطرح شده است که آیا این مهم می تواند باعث حل و فصل شدن شماری از بحران ها در منطقه شود یا این که این بحران ها باعث افزایش قدرت مذاکراتی ایران با غرب خواهد شد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار