مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان استفاده از کود ازت را راهی برای حل مشکل سبز نشدن گندم امسال کشاورزان گلستانی دانست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، سبز نشدن برخی از مزارع گندم استان مشکلی است که این روزها کشاورزان را به خود مشغول کرده است.

امسال صاحبان بیش از 330 هزار متر از زمین‎های کشاورزی در مزارع خود گندم کاشتند و در بخشی از این مزارع هنوز بذرهای گندم سر از خاک بیرون نیاورده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در این خصوص اظهار داشت: سال زراعی برای کشت و زرع محصولات پائیزه همانند گندم، جو و کلزا از مهر و آبان آغاز می‎شود که متاسفانه در سال جاری بارندگی مناسبی را نداشتیم.

محمدرضا عباسی ادامه داد: بارندگی‎ها در استان گلستان از نیمه دوم آذرماه آغاز شد و شرایط رطوبتی لازم برای شرایط مناسب بستر برای سبز شدن محصول فراهم نشد.

وی افزود: در این راستا و به این دلیل زمین‎های کشاورزان در استان گلستان دچار بدسبزی شد که در ادامه نیز مشکل دیگری که بوجود آمد در دی‎ماه مشکل سرما بر این موضوع افزوده شد و رشد گندم‎هایی که سبز شده بودند متوقف و دچار مشکل شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از طرف کارشناسان اداره جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام شد، کشاورزان به سمت کلینیک‎‎های گیاه‎پزشکی در استان هدایت شدند و همچنین کارشناسان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز برای راهنمایی کشاورزان در استان فعال شدند.

عباسی تاکید کرد: توصیه ما به کشاورزان این است، مزارعی که در مرحله سه‎برگی هستند را می‌توان با استفاده از کودهای ازت درصد زیادی از خسارتی که به دلیل عدم رشد مناسب متحمل کشاورزان شود را جبران کرد.

وی افزود: توصیه ما این است که مزارعی که در مرحله سه‎برگی هستند هر 10 روز یکبار مصرف کود ازت را در چهار مرحله تکرار کنند و آن دسته از مزارعی که حاصلخیزی آنها خیلی خوب است 15 روز یک‌بار می‎توانند تکرار کنند.

عباسی متذکر شد: دلیل تاکید بر مرحله سه‎برگی این است که گیاه در این مرحله توان جذب را دارد و می‎تواند مواد غذایی را از ریشه جذب کند و مزارعی که در مرحله دو برگی و یا یک برگی هستند گیاه توان جذب را ندارد و در صورت کودپاشی امکان اینکه درصد بسیاری از این اقدامات به هدر برود زیاد است.

وی در پایان ابراز داشت: توصیه ما برای زمان مصرف نیز استفاده این کود در بعداز ظهر است و صبح زود زمان مناسبی برای این کار نیست.

انتهای پیام/م
برچسب ها: کشاورزی ، کود ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.