عبدالله گل رئيس جمهوري ترکيه رهبران مخالفان را به ديداري براي گفتگو درباره پيش نويس لايحه بسيار بحث برانگيز به منظور تقويت کنترل سياسي بر قضات در بحبوحه رسوايي فساد مالي دولت ، دعوت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني ان تي وي ؛ رئيس جمهوري قرار است دوشنبه به ترتيب با کمال قليچدار اوغلو رئيس حزب جمهوريخواه خلق ، دولت باغچلي رئيس جنبش ملي گرا و همچنين صلاح الدين دميتراش رهبر حزب صلح و دموکراسي ديدار کند.

اين ابتکار در حالي انجام مي شود که طرح اصلاحات قضايي مورد حمايت حزب عدالت و توسعه رجب طيب اردوغان نخست وزير همچنان در کميسيون قضايي پارلمان مورد گفتگو قرار دارد.هدف از اين متن که مخالفان دولت ، کانون وکلاي ترکيه و شوراي عالي قضات و دادستانان  آن را مغاير با قانون اساسي خوانده اند به ويژه باز گذاشتن دست وزير دادگستري در زمينه انتصاب قضات است.گفتگو درباره اين طرح از روز جمعه موجب درگيري لفظي و حتي دست به يقه شدن نمايندگان ، پرتاب بطري هاي آب و حتي پرتاب تبلت به سوي همديگر  شده است .

هرچند بکر بوزداق وزير دادگستري ترکيه شنبه براي پس گرفتن اين لايحه مشروط بر اتفاق نظر چهار حزب حاضر در پارلمان اعلام آمادگي کرد اردوغان که به خط مشي سازش ناپذير خود وفادار است اين سناريو را مردود دانست. نخست وزير ترکيه يکشنبه در برابر نگاران گفت کميسيون دادگستري پارلمان پيشنهادهايي را روز گذشته ( شنبه) به راي گيري گذاشت و راي داد که اين پيشنهادها مغاير با قانون اساسي نيست.

ترکيه از يک ماه پيش با رسوايي فساد مالي بي سابقه اي مواجه است که دهها نفر از نزديکان دولت اين کشور در آن داخيل هستند و به طور مستقيم موضع اردوغان را تهديد مي کند.

اردوغان گمان مي کند گروه فتح الله گولن خطيب اسلامگرا که در جنگ تمام عيار با او قرار دارد ، در پليس و دستگاه قضايي نفوذ کرده اند و در فاصله چند ماه مانده به انتخابات شهرداري هاي ماه مارس و انتخابات رياست جمهوري اوت ، تحقيقات مبارزه با فساد مالي را براي ساقط کردن آن به راه انداخته اند.

انتهای پیام / 
برچسب ها: گل ، ترکیه ، مخالف ، اصلاح ، قضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار