طراح پوستر جشنواره موسیقی فجر پيشنهاد کرد که تمامی پوسترهای جشنواره‌هاي فجر در سال‌هاي گذشته، در يک نمايشگاه گردآوری شده و مورد نقد و بررسي قرار گيرد.

"کيانوش غريب‌پور" طراح پوستر جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران درباره طراحي اين پوستر گفت: طراحي پوستر براي موسيقي کار دشواري است چرا که موسيقي مقوله‌اي انتزاعي است و از معدودعناصر بصري مرتبط با آن مي‌توان به ساز و نت‌ها اشاره کرد که بارها و بارها در طراحي این پوسترها به کار رفته است. بنابراين نوآوري در اين زمينه کار دشواري است. 

وي تاکيد کرد: به جز انتزاعي بودن موسيقي، در طراحي اين پوستر بايد مخاطبان جشنواره و خواست سفارش‌دهنده رسمي را مد نظر قرار مي‌دادم. اين پوستر براي مهمترين جشنواره موسيقي کشور طراحي شده و مخاطبش همه مردم هستند ، بنابراين نمي‌توانستم اثری صرفا مخصوص هنرمندان طراحي کنم. 

اين گرافيست درباره استفاده از نماد ساز در اين پوستر توضيح داد: من هميشه تلاش کرده‌ام تا حد ممکن از نماد ساز در پوستر جشنواره استفاده نکنم اما از آنجا که بايد از تکرار پرهیز کرده و اثري متفاوت را ارائه می دادم ، مدتي است از عنصر ساز هم در طراحي‌هايم بهره می برم. به هر حال استفاده از اين عنصر بصري نیز شيوه‌اي کاربردی در طراحي است.

" غريب‌پور" که تاکنون طراحي پوستر جشنواره موسيقي دوره قبل را نيز برعهده داشته درباره تفاوت فضاي اين دو پوستر بیان کرد : امسال برخلاف سال گذشته طرحي ارائه کرده‌ام که کمي متاثر از نقاشي سبک کوبيسم است و خلوص رنگ‌ها  و فرم‌ها از ويژگي بارز آن محسوب مي‌شود. در اين سبک فرم از زوايد، تزئينات و آرايهها رها مي‌شود و رنگ نيز از اشباع نجات می یابد.

همچنین يکي از ويژگي‌هاي پوستر جشنواره بيست و نهم موسيقي فجر تنوع رنگ‌هاي آن است.

غريب‌پور در اين خصوص نیز عنوان کرد:سعي من بر این بود تا از رنگ‌هايي استفاده کنم که معمولا در بيشتر کارهايم ديده مي‌شود اما تجمع اين همه رنگ در اين پوستر به دو دليل صورت گرفت اول اينکه احساس کردم مخاطب جشنواره طي سال‌هاي گذشته آنقدر در معرض پوسترهاي مختلف قرار گرفته که حالا از  ديدن اين همه رنگ و ساختار تعجب نکند و دوم اينکه براي فرمي که در نظر گرفته بودم صرفا اين شيوه پاسخگو بود. من يک هفته روي رنگ‌ها کار کردم و در نهايت به اين نتيجه رسيدم که رنگ‌هاي فعلي با فرم پوستر در تناسب هستند و بايد همين ساختار را حفظ کنم. 

وي در پايان پيشنهاد کرد که در يک نمايشگاه پوسترهاي مربوط به دوره‌هاي مختلف جشنواره‌هاي فيلم، تئاتر، موسيقي و شعر فجر مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد.

به اعتقاد اين گرافيست بررسي اين آثار مي‌تواند هم براي هنرمندان الهام‌بخش باشد و هم براي دانش‌جويان رشته‌ گرافيک آموزنده است. 

گفتني است؛پوستر اين دوره از جشنواره فجر توسط کيانوش غريب‌پور طراحي شده و از رنگ‌ها ی شاد و بي‌آرايه برخوردار است.  "غريب‌پور"که سال‌هاست براي برنامه‌هاي حوزه موسيقي مانند کنسرت‌ها پوستر طراحي مي‌کند و آثار گرافيکي بسياري براي جلد آلبوم‌هاي موسيقي خلق کرده است. 
 
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.