در جهان 18 کشور وجود دارند که دارای برنامه جهانی خون‌های نادر هستند و ایران 3 سال است که دست به اقدام زده است.

پور فتح الله رئیس سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در جامعه افرادی هستند که دارای "گروه‌های خونی" خاص هستند. هرچند که تعدادشان بسیار کم است، اما وجود دارند. این افراد در صورت نیاز به خون، نمی‌توانند خون سازگار بدن خود را فراهم کنند، چرا که به خون‌های معمولی واکنش نشان می‌دهند و میزان همو گلوبین و شکل آن‌ها مرتفع نمی‌شود، حتی در بعض موارد این افراد از نظر جسمی وضعیت برتری پیدا می‌کنند.

پور فتح اله افزود: در ایران روزی را به عنوان روز ملی گروه‌های نادر نام گذاری کرده‌ایم که به دنبال فرهنگسازی شناسایی افرادی هستیم که گروه‌های خونی نادری را دارند، و برای فریز کردن و ذخیره کردن خون‌های نادر برنامه ریزی می‌کنیم. زیرا این خون‌ها اگر به وسیله دستگاه‌های مخصوص فریز شوند و در دمای 80- درجه نگهداری شوند، می‌توانیم آن‌ها را تا 10 سال برای افراد دیگر هم استفاده کنیم.

وی اذعان داشت: در کنار این برنامه‌ها برای روش‌های ویژه مدیریت درمان افرادی که گروه خونی نادر دارند هم فرهنگسازی می‌کنیم. یعنی از روش‌های "انتقال خون" خودی استفاده کنیم. برنامه‌هایی که در بیمارستان‌ها باید وجود داشته باشد که خون حین عمل را جمع آوری کنند و استفاده کنند همچنین مجموع اقداماتی که می‌تواند جان این افراد را نجات دهند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران  ادامه داد: که در جهان 18 کشور دارای برنامه جهانی خون‌های نادر هستند که ایران 3 سال است وارد این حوزه شده است.
انتهای پیام/
برچسب ها: خون ، خاص ، دستگاه ، جهانی ، نادر ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار