دبیر شورای ملی زعفران گفت : در حال حاضر قیمت سرگل زعفران بسته به نوع آن تا حدود 4 میلیون و 100هزار تومان به فروش می رسد که 1 میلیون تومان نسبت به زمان قبل از برداشت این محصول که معمولا ازمهر ماه شروع می شود , کاهش یافته است .


فرشید منوچهری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود : علت اصلی کاهش قیمت زعفران پس از برداشت محصول سال جاری نسبت به محصول سال گذشته کاهش 20 درصدی برداشت این محصول در سال زراعی گذشته(91-92) می باشد.

وی ادامه داد : با بازاریابی هایی که صورت گرفت و افزایش روند صادرات این کاهش تولید بر روی قیمت ها تاثیر گذاشته است و قیممت ها به صورت کاذب بالا رفت که اگر متوسط قیمت های قبل از برداشت سال 91 را مورد بررسی قرار دهیم ، این متوسط قیمت حدود 2 و نیم میلیون تومان بوده است که در محصول سال 91 تا حدود 5 میلیون تومان افزایش داشته است.

دبیر شورای ملی زعفران خاطر نشان کرد : امروز این کاهش 1 میلیون تومانی زعفران به این دلیل است که محصول وضعیت بهتری دارد و طبعا قیمت ها از قیمت کاذب که در اثر کمبود محصول ایجاد شده بود در حال خارج شده است.

منوچهری افزود : افزایش و کاهش قیمت زعفران تا پایان سال جاری بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد اگر بازار با همین روند رو به جلو برود و صادرکنندگان تلاش و همت خود را مضاعف کنند ، می توانیم درصد قابل توجهی در میزان صادرات رشد داشته باشیم ؛ چرا که هر چقدر تقاضا بالا رود قیمت ها هم افزایش پیدامی کند زیرا میزان تولید ما به دلیل این که محصولی کشاورزی است ، ثابت است و هر چه تقاضا بالا رود به خودی خود روی قیمت های تمام شده بازار تاثیر می گذارد و آن را افزایش می دهد .

وی در ادامه ایجاد بانک کالایی زعفران یا صندوق توسعه ملی زعفران را یکی از راهکار های اصلی برون رفت از نوسانات شدید قیمت ها و کاهش حضور واسطه ها و دلال ها در امر خرید و فروش زعفران و ایجاد ارتباط مستقیم بین کشاورزان تولید کننده و صادر کنندگان بر شمرد.

برچسب ها: عرضه ، تقاضا ، کاهش ، قیمت ، زعفران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.